Ienākt

Mediji, reklāma, izglītība, radošās industrijas

Dizains, mode, māksla, jaunrade Elektroniskie mediji
Informatīvie pakalpojumi Izdevējdarbība
Izglītība, apmācība Reklāma, sabiedriskās attiecības

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Aktīvāk ierobežo propagandas kanālus

Konstatējot naida kurināšanu TV programmas "Rossija RTR" raidījumā "60 minūtes", Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) sākusi programmas ierobežošanas procedūru, solot iespējamu retranslācijas aizliegumu atkārtota pārkāpuma gadījumā. Nedaudz agrāk Latvijā aizliegta arī Krievijas propagandas kanāla “RT” izplatīšana. Valsts prezidents Egils Levits izsludinājis grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, nosakot, ka televīzijas operatoru pamatpiedāvājumā būs liegts

Nozares neveiksmes

Mediju patēriņš pieaug, bet reklāmas ieņēmumi rūk

Covid-19 pandēmijas sākuma posmā būtiski pieaudzis mediju patēriņš. Vienlaikus Latvijas preses izdevēji, kā arī Reklāmas asociācija brīdināja par dramatisku reklāmas apjoma kritumu, kas sev līdzi nesa arī būtisku ieņēmumu samazinājumu plašsaziņas līdzekļiem. Krīzes sākumā reklāmas ieņēmumi atsevišķos medijos samazinājušies pat par 90%.

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Izveidota Latvijas Reģionālo mediju asociācija

Septembrī dibināta jauna Latvija Reģionālo mediju asociācija, kuras valdē ievēlēti pieci locekļi: SIA "Reģionu mediji" pārstāvis Uldis Salmiņš, Undīne Dombovska no AS "Kurzemes radio", Egita Jonāne, kas pārstāv biedrību un portālu "lobs.lv", Viktorija Nečajeva, kas pārstāv SIA "Vietējā", kā arī Ivonna Plaude no SIA "Novadu ziņas", kurai uzticēja arī valdes priekšsēdētājas pienākumus. Organizācija izveidota, apvienojoties septiņu mediju organizāciju pārstāvjiem un patlaban pārstāvot desmit medijus. Tā par savu mērķi ir izvirzījusi nepieciešamību sekmēt neatkarīgu un kvalitatīvu mediju attīstību Latvijas reģionos. Jaunās mediju organizācijas dibinātāji uzsver, ka Latvijas reģionu iedzīvotājiem ir jābūt iespējai saņemt objektīvu, patiesu, aktuālu un kvalitatīvu informāciju par visām norisēm valstī un jo īpaši reģionos, vienlaikus arī sekmējot Latvijas reģionu iedzīvotāju medijpratību. Tāpat organizācija ir gatava veicināt reģionu žurnālistu profesionālo izaugsmi.

Būs ierobežojumi programmu iekļaušanai TV operatoru pamatpiedāvājumā

No nākamā gada vasaras televīzijas (TV) operatoru pamatpiedāvājumā būs liegts iekļaut programmas, attiecībā uz kurām pēdējo trīs gadu laikā Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) pieņēmusi lēmumu par retranslācijas aizliegumu. Grozot Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu, arī noteikts, ka TV programmu izplatīšanas pakalpojumu sniedzējam pamatpiedāvājumā jānodrošina, ka vismaz 80% no iekļautajām papildu programmām saturam sākotnēji jābūt veidotam kādā no Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomiskās zonas valstu oficiālajām valodām.



TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2019. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Mediji, reklāma, izglītība, radošās industrijas rādītāji par 2019 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2018 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir RealWeb Latvia, SIA, Webhelp, SIA, All Media Latvia, SIA, Latvijas Televīzija, SIA, BALTIJAS MEDIJU ALIANSE, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Dizains, mode, māksla, jaunrade, Elektroniskie mediji, Informatīvie pakalpojumi , Izdevējdarbība, Izglītība, apmācība

Nosaukums   Nozare 2019. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2018. g., %
2019. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. RealWeb Latvia, SIA
Merķeļa 6-6, Rīga, LV-1050 T. 67969860
Reklāma 30 005 1944.18 -80 -0.27% 9
2. Webhelp, SIA
Skanstes 54a, Rīga, LV-1013 T. 67224437
Informatīvie pakalpojumi 25 265 -9.1 1 283 5.08% 215
3. All Media Latvia, SIA
Dzelzavas 120g-3.st., Rīga, LV-1021 T. 67479100
Televīzija 24 246 30.24 1 253 5.17% 116
4. Latvijas Televīzija, SIA
Zaķusalas krastmala 33, Rīga, LV-1509 T. 67200316
Televīzija 19 533 -0.12 -234 -1.20% 477
5. BALTIJAS MEDIJU ALIANSE, SIA
Ģertrūdes 12, Rīga, LV-1010 T. 67186735
Reklāma 13 422 -2.49 1 316 9.80% 12
6. Apgāds Zvaigzne ABC, SIA
K.Valdemāra 6, Rīga, LV-1010 T. 67324518
Izdevniecības, apgādi 13 038 0.21 353 2.71% 300
7. Dentsu Aegis Network Latvia, SIA
Brīvības gatve 214b, Rīga, LV-1039 T. 67240204
Reklāma 12 981 9.04 -9 -0.07% 45
8. Inspired, SIA
Tērbatas 30-3.st., Rīga, LV-1011 T. 67830661
Reklāma 10 513 3.15 397 3.78% 41
9. Initiative Latvia, SIA
Ģertrūdes 66-61, Rīga, LV-1009 T. 67099344
Reklāma 10 405 0.4 355 3.41% 23
10. Media House, SIA
Stabu 10, Rīga, LV-1010 T. 67326314
Reklāmas un mediju aģentūras 10 168 16.51 295 2.91% 25

Viedokļi

Guntars Līcis
Autors: Guntars Līcis

Atgūties varēs vien ar finansiālu atbalstu

Mediju nozarei ir iespēja atgūties no Covid-19 radītās krīzes, tomēr tas lielā mērā būs atkarīgs no finansiālu instrumentu sniegtas palīdzības, jo tirgus ieņēmumu tam būs par maz. Covid-19 pandēmija vēl nav beigusies, un nav zināms, kas nozari sagaida ziemā, un ne velti pasaulē runā par miljardu ieguldījumiem ekonomikas sildīšanā. Katrā valstī mediju tirgus atšķiras – lielajās valstīs mediji var izdzīvot, ņemot aizdevumus, taču Latvijā ir maza ekonomika un mediji nevar aizņemties naudu, jo lasīt tālāk

Baiba Liepiņa
Autors: Baiba Liepiņa

Ar pētījumiem vietējie mediji jāparāda kā ietekmīgs reklāmas kanāls

Koronavīrusa izraisītā pandēmija radīja apjukumu visās nozarēs – arī medijos un reklāmā. Cilvēki bija mājās, stāvēja arī bizness, kas radīja lielu neziņu par turpmāko darbību. Cilvēki bija piesardzīgi pret saviem izdevumiem, jo nezināja, cik ilgi turpināsies krīzes situācija. Covid-19 laikā mediju organizācijas zaudēja reklāmas kampaņas, un tās vairs nevar kompensēt. Covid-19 radīja apmēram divu trīs gadu darba ietekmi uz nozari. Šogad tirgum vajadzēja izaugt par 3–5 procentiem, taču pandēmija lasīt tālāk