Nozares fakti

Rīgas brīvosta šogad plāno aptuveni 20 miljonus tonnu kravu

31.07.2024 . Sandis Šteins, Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs
Līdz jūlija sākumam kopējais Rīgas ostā pārkrauto kravu apjoms ir bijis par 7,8% mazāks nekā pērn šajā laikā. Šī gada plāns ir pārkraut ap 20 miljoniem tonnu, un tagad ir izpildīta puse no tā. Šogad lielāko kravu apjomu noteikti veidos kokmateriāli. Pēc tam nāk konteinerkravas un lauksaimniecības kravas. Kas attiecas uz kokmateriālu kravām, tad pārsvarā tās ir vietējās, un līdz ar to svārstību risks ir mazāks. Arī lauksaimniecības kravas ir vietējās, un ir diezgan droši, ka tās būs arī turpmāk. Konteinerkravas...

Tendence

Gada panākumi un neveiksmes nozarē

“Latvijas pasts” saglabās 155 pasta nodaļas

Šā gada sākumā VAS “Latvijas pasts” plāns bija slēgt vai reorganizēt 105 no 176 pasta nodaļām, tomēr vasarā pēc sarunām ar Satiksmes ministriju kompānija nolēma saglabāt 155 pasta nodaļas. Kopumā līdz 2024.gada beigām “Latvijas pasts” slēgs 12 pasta nodaļas, kas atrodas Cēsīs, Jelgavā, Jūrmalā, Liepājā, Ogrē, Rīgā un Valmierā, kur pasta nodaļu ir vairāk, nekā nosaka universālā pasta pakalpojuma prasības.

Eiropas Komisija neatbalsta finansējumu “Rail Baltica” Rīgas posma aktivitātēm

Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF10) uzsaukumā Latvijai piešķīra finansējumu 346,1 miljona eiro apmērā "Rail Baltica" projekta īstenošanai Latvijā, tomēr šajā uzsaukumā neatbalstīja Rīgas posma aktivitātes. Līdz ar to darbi Rīgas centrā un pie lidostas turpinās pieejamo, iepriekš piesaistīto finansējumu ietvaros. No kopējā piešķīruma projekta īstenošanai Latvijā 252 miljoni eiro piešķirti dienvidu posma (Misa-Lietuvas robeža) pamattrases būvniecībai un 38 miljoni eiro Skultes būvobjektam.

Izaicinājumi un atbalsts

"Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijas valstīs sasniegs 15,3 miljardus eiro

Starptautiskās "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas pirmās projekta kārtas izmaksas Baltijā var sasniegt 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā 6,4 miljardus eiro, savukārt kopējās projekta izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro. Tostarp aptuveni 18% jeb 3,2 miljardu eiro pieaugumu rada papildu ārējās prasības un tādi faktori kā trešo pušu prasības un citas izmaiņas, par 31% jeb 5,7 miljardiem eiro augušas izmaksas, kas saistītas ar projekta tvēruma paplašināšanu, tostarp ar reģionālo staciju iekļaušanu, bet 51% jeb 9,2 miljardu eiro pieaugums saistīts ar precīzākiem izmaksu aprēķiniem tagad, kad projektēšana ir noslēguma fāzē un visā trasē veikta vērtību inženierija.

Peronu modernizācijas projektu plāno pabeigt tikai 2026.gada sākumā

Peronu modernizācijas projektu bija jāpabeidz līdz 2023.gada beigām, tomēr darbi ir iekavējušies, un tos nepabeigs pat 2025.gadā. Šogad augustā VAS “Latvijas dzelzceļš” norādīja, ka projektā pasažieru ekspluatācijai bija pieejamas astoņas stacijas no kopumā projektā ietvertajām 48 dzelzceļa stacijām. Pieejamo staciju vidū bija Zemitānu un Ziemeļblāzmas stacija posmā Zemitāni-Vecāķi, bet pārējās sešas stacijas atrodas dzelzceļa līnijā Rīga-Jelgava. Vislēnāk būvdarbi tobrīd notika posmā Rīga-Aizkraukle, kur modernizējamas kopumā 12 stacijas. Būtiskākie iemesli būvdarbu termiņu kavējumiem, pirmoreiz pagarinot modernizācijas projekta izpildes termiņu no 2023.gada beigām uz 2024.gadu, bija darbu kavēšanās Covid-19 pandēmijas izraisīto faktoru dēļ, kā arī Krievijas sāktā kara Ukrainā izraisīto izejvielu piegāžu kavēšanās dēļ. Vienlaikus ģeopolitiskā situācija būtiski ietekmēja un turpina ietekmēt arī darba tirgu - ne vien šajā būvniecības projektā, bet arī citviet valstī un reģionā.

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2023 . gada apgrozījuma

Nr. Nosaukums Nozare Reģist
rācijas
gads
2023. neto
apgrozījums,
tūkst., EUR
Apgrozījuma
izmaiņas,
pret 2022., %
Peļņa 2023,
tūkst., EUR
Renta
bilitāte
Darbinieki
1
Air Baltic Corporation, AS
Tehnikas iela 3, Lidosta "Rīga", Mārupes pag., Mārupes nov., LV-1053 T. 90001100
Aviokompānijas, aviotransports 1995 660 493 33.75% 33 852 5.13% 2 468
2
SMARTLYNX AIRLINES, SIA
"Mazrūdas", Mārupes pag., Mārupes nov., LV-2167 T. 67207392
Aviokompānijas, aviotransports 1992 339 027 44.17% 11 089 3.27% 382
3
Moller Baltic Import, SE
Duntes iela 3, Rīga, LV-1013 T. 67784270
Auto tirdzniecība, autosaloni 2008 332 119 15.75% 13 467 4.05% 69
4
Kreiss, SIA
"Bērzlapas 5", Mārupe, Mārupes nov., LV-2167 T. 67409300
Kravas automobiļi: apkope un rezerves daļas 1994 207 255 -1.8% 15 073 7.27% 2 673
5
INTER CARS LATVIJA, SIA
Plieņciema iela 35, Mārupe, Mārupes nov., LV-2167
Auto rezerves daļu tirdzniecība 2010 185 008 18.7% 6 201 3.35% 74
6
Rīgas satiksme, Rīgas pašvaldības, SIA
Kleistu iela 28, Rīga, LV-1067 T. 20361862
Pasažieru pārvadājumi 2003 184 044 9.09% 1 838 1% 3 323
7
Latvijas dzelzceļš, VAS
Rīga, Emīlijas Benjamiņas iela 3 T. 80001181
Dzelzceļa transports 1991 165 410 8% 0 0% 3 945
8
Inchcape Motors Latvia, SIA
Skanstes iela 4A, Rīga, LV-1013 T. 67303000
Auto tirdzniecība, autosaloni 1992 140 472 12.49% 4 403 3.13% 224
9
LDZ CARGO, SIA
Dzirnavu iela 147 k-1, Rīga, LV-1050 T. 67234208
Kravu pārvadājumi: dzelzceļa 2005 134 372 -9.48% 3 068 2.28% 1 066
10
Latvijas Pasts, VAS
Ziemeļu iela 10, Lidosta "Rīga", Mārupes pag., Mārupes nov., LV-1053 T. 67008001
Pasts, pasta pakalpojumi 1992 108 269 8.26% 539 0.5% 2 657

Viedokļi

Jānis Kasalis

Īstermiņā ir neiespējami aizstāt sankciju un ierobežojumu dēļ zudušās kravas

Jānis Kasalis (Latvijas Stividorkompāniju asociācijas padomes priekšsēdētājs)
Aizstāt sankciju un ierobežojumu dēļ zudušās kravas, kas vēsturiski plūdušas caur Latviju starp Eiropu un Austrumiem, īstermiņā ir neiespējami, taču ir virkne pasākumu, ko varam darīt, lai ostas un transporta infrastruktūru noslogotu vismaz tādā apmērā, lai nozare varētu infrastruktūru uzturēt. Šobrīd lielās ostas strauji attīsta industriālās zonas, radot pievienoto vērtību kravām. Latvijas ostu attīstībai svarīga ir kravu plūsma ar Centrālāzijas reģionu, un aktīvi tiek meklētas iespējas savienojumiem...
Aleksandrs Pociluiko

Lielākais izaicinājums autopārvadājumu nozarē ir pieprasījuma samazināšanās

Aleksandrs Pociluiko (Autopārvadātāju asociācijas “Latvijas auto” valdes priekšsēdētājs )
Lielākais izaicinājums autopārvadājumu nozarē ir pieprasījuma samazināšanās, kas notiek saistībā ar ģeopolitisko situāciju, jo pārvadājumi pilnā apmērā nevar notikt uz austrumiem. Tāpat autopārvadājumu nozari ierobežo Eiropas Savienības (ES) Mobilitātes pakotnes prasības, kas paredz autovadītājiem, kuri veic starptautiskos kravu pārvadājumus, atgriezties mājās vai uzņēmuma reģistrācijas valstī vismaz ik pēc četrām nedēļām. Vienlaikus Satiksmes ministrija ir paudusi, ka samazinās vienreizējo atļauju...