Ienākt

Autors: Henriks Danusēvičs (Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents ) Avots: LBGP

Vietējiem ražotājiem jāmaina cenu politika

Lai celtu konkurētspēju vietējā tirgū un samazinātu izmaksas importa preču un produktu iegādei, tirgotāji aicina vietējos pārtikas un nepārtikas ražotājus mainīt cenu politiku. Pircējs par preci un produktu “balso ar maku”, tāpēc, lai celtu vietējo ražotāju atpazīstamību un palielinātu sortimentu tirgotāju piedāvājumā, vietējie ražotāji būs spiesti samazināt cenas. Ņemot vērā, ka bija Covid-19 pandēmijas pārvietošanās ierobežojumi un cilvēkiem bija vēlme vairāk izvairīties no publiskām vietām, lielāku pieprasījuma pieaugumu piedzīvoja tie tirgotāji, kas cilvēkiem atradās tuvāk mājām. Savukārt lielajiem tirgotājiem, piemēram, tirdzniecības centriem, pieprasījums kritās visvairāk. No nepārtikas precēm bija katastrofāls pieprasījuma kritums modes lietām, apģērbiem, bet kāpumu piedzīvoja brīvā laika pavadīšanu. Tostarp būtisku pieprasījuma pieaugums bija novērojams datortehnikai un pārvietošanās līdzekļiem, piemēram, riteņiem un skrejriteņiem, kas ļāva izvairīties no sabiedriskā transporta izmantošanas. Vasaras beigās atdzīvojās pieprasījums pēc modes precēm. Mazie nišas uzņēmumi vienmēr pastāvēs, jo Latvijas pircējs novērtē dažādību un bieži vien unikalitāti mazajos veikalos. Patlaban pircēju lojalitāte vietējai precei un pārtikai ir kritusies par 10%. Lai arī ir cilvēki, kuriem algas ir lielākas, joprojām ir cilvēki, kuri izvēlas lētākas preces. Un tādu ir vairums. Pircējs “balso ar savu maku”, līdz ar to biežāk priekšroka dota importa precēm, kuru cena ir draudzīgāka patērētājam. Savukārt vietējo produkciju var atļauties cilvēki ar lielām algām. Tirgotāji aicina ražotājus pārskatīt savu cenu politiku, lai celtu vietējā tirgus preču un produktu konkurētspēju. Vajag vairāk sadarboties, lai palielinātu cilvēku interesi par vietējo produktu un palielinātu preču sortimentu tirgotāju plauktos. Palielinot vietējo tirgotāju sortimentu tirgotāju piedāvājumā ar zemākām cenām nekā līdz šim, samazinātos tirgotāju izmaksas un pieprasījums importa preču iegādei. Nākotnē būs nepieciešams ieguldīt attālinātā pārdošanā, tāpēc valsts atbalsts tirgotāju digitalizācijā ir neizbēgams. Būs nepieciešams izveidot interneta veikalus, datorizēt preču piegādi un ieviest modernas pārdošanas sistēmas, piemēram, pašapkalpošanās skeneri vai skenēšana ar mobilo lietotni.