Ienākt

Autors: Agris Auce (Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācijas valdes priekšsēdētājs) Avots: LBGP

Apdrošināšanas brokeru tirgus daļa turpina lēnām pieaugt

Latvijas apdrošināšanas tirgu 2020.gada vasarā ietekmēja divi galvenie notikumi: Covid-19 pandēmija un tālāka Latvijas apdrošināšanas tirgus konkurences samazināšanās, apvienojoties divām „Vienna Insurance Group” (VIG) piederošām apdrošināšanas sabiedrībām – „Compensa” un „Seesam”. Šī apvienošanās turpina jau pirms 5-6 gadiem iesākušos konkurences samazināšanos Latvijas tirgū, kam vajadzētu viest satraukumu gan patērētājos, gan arī tirgus uzraugos. 2013.gadā mums bija 10 riska apdrošinātāju, bet tagad palikuši tikai seši. Covid-19 pandēmija tiešā veidā ir ietekmējusi ceļojumu nozari, bet līdz ar ceļojumu skaita samazinājumu ir būtiski krities prēmiju apjoms ceļojumu apdrošināšanā. Pandēmija eksponēja arī kādu Latvijas apdrošināšanas nozares ilgstošu problēmu – salīdzinoši vāju ceļojumu apdrošināšanas segumu, salīdzinot ar attīstītajām Rietumvalstīm. Netieši Covid-19 ir ietekmējis auto apdrošināšanu. Kopš pandēmijas sākuma ir vērojams jūtams cenu kritums gan OCTA gan arī KASKO apdrošināšanā. Vienlaikus uzkrājošajā dzīvības apdrošināšanā, pēc nesenās nodokļu priekšrocību zaudēšanas, sācies samazinājums, kas saistīts ar ieguldītājiem ne visai pievilcīgiem uzkrāšanas produktiem. Kritums pagaidām nav tik straujš, jo agrāk noslēgtie līgumi turpinās uz agrāk spēkā bijušajiem nodokļu nosacījumiem. Savukārt kopumā uzkrājošās dzīvības veids palielinās, pateicoties mūža pensiju apdrošināšanai. Savukārt veselības nozarē uz laiku tika būtiski samazināta vai pat apturēta ambulatoro pakalpojumu sniegšana, līdz ar to apdrošinājuma ņēmējiem tika būtiski ierobežotas veselības polišu izmantošanas iespējas. Lielākā daļa apdrošinātāju uz to reaģēja, iekļaujot segumā arī attālināto saņemto veselības pakalpojumu apmaksu, daži, bet ne visi, pat ļāva sporta pakalpojumus izmantot vēlāk – pēc ierobežojumu samazināšanas. Apdrošinājuma ņēmēji bieži vien uz pandēmiju reaģēja ar pauzi medicīnas pakalpojumu izmantošanā. Apdrošināšanas brokeru tirgus daļa turpina lēnām pieaugt. Rietumvalstīs brokeru tirgus daļa biznesa klientu (uzņēmumu) apdrošināšanā ir apmēram 60-80%, Latvijā ir novērtējums, ka brokeri paraksta apmēram 100 miljonus eiro no 150 miljoniem eiro biznesa klientu sektora. Auto apdrošināšanā brokeru īpatsvars ir mazāks, tur lielāku lomu spēkā bankas un dažādi citi apdrošinātāju tiešie izplatīšanas kanāli. Ņemot vērā, ka apdrošināšanas produkts nav viegli un vienkārši salīdzināms, jo cena ir tikai viena un ne pati svarīgākā daļa no produkta, lielākā daļa patērētāju, kuri ir izmēģinājuši kvalitatīvu brokeru pakalpojumu, vairs necenšas atgriezties pie tiešās pārdošanas kanāliem.