Ienākt

Autors: Kārlis Zemešs (Latvijas Maiznieku biedrības valdes priekšsēdētājs) Avots: LBGP

Maizes ražotājiem ir krities apgrozījums

Arī maizes ražotājus Latvijā pandēmija negatīvi ietekmējusi. Pirmajā mēnesī pēc ārkārtējās situācijas valstī pasludināšanas, Covid-19 seku ietekme uz nozari nebija izteikti jūtama, bet pēcāk maizes ražotājiem krities apgrozījums. Vislielākais kritums vērojams konditorejas un mīklas izstrādājumu segmentā. Cilvēki mazāk dodas viens pie otra ciemos, svētkus svin retāk vai šaurākā lokā. Tāpat mazkustīgāka dzīvesveida dēļ, darbam norisinoties attālināti no mājām, daļa sāka ierobežot konditorejas izstrādājumu patēriņu. Kopējos maizes realizācijas apmērus nozarē ietekmējis arī daļai iedzīvotāju sarukušais iztikas līdzekļu apmērs bezdarba pieauguma rezultātā - palielinājās to iedzīvotāju īpatsvars, kas dzīvo uz pabalstiem. Cilvēki vairāk sāka gatavot paši mājās, kā arī retāk iepirkties. Maizes sektoru līdz šim ietekmēja arī izglītības iestāžu attālinātais darbs, kamdēļ samazinājās produkcijas piegāde tām. Visu iepriekš minēto faktoru rezultātā šā gada maijā, jūnijā un jūlijā maizes realizācijas tirgus kopvērtējumā vidēji Latvijā krities par apmēram 15% salīdzinājumā ar attiecīgo periodu gadu iepriekš. Nozarē pandēmijas ietekmē arī apstājies eksports. Taču gandrīz nevienam maizes ražotājam, izņemot atsevišķus uz konditoreju vairāk orientētus uzņēmums, nav bijusi iespēja saņemt pabalstus, jo apgrozījuma kritums nesasniedza tādu apmēru, lai uz to varētu pretendēt. Turpmākie izaicinājumi nozares uzņēmējiem ir neziņa par pandēmijas attīstību - nav saprotams, kā organizēt turpmāko darbību, vai investēt attīstībā jeb tomēr piebremzēt ar ieguldījumiem. Tāpat bažas rada, vai septembrī skolas atsāks darbu klātienē. Starp Latvijas maizes ražotāju izaicinājumiem ir arī trūkstošais darbaspēks. Vakances ir, bet strādājošo nav, jo daudziem izdevīgāk šķiet saņemt pabalstus un neko nedarīt. Taču nozarē visi uzņēmumi turpina strādāt, neraugoties uz visiem Covid-19 nozari ietekmējošiem faktoriem, nav dzirdēts par kāda uzņēmuma aizvēršanos. Lielie maizes ražotāji piedāvā produkciju par pazeminātām cenām, cenšoties noturēt savu tirgus daļu. Tikmēr daudzi mazie ražotāji interneta vietnēs uzsākuši produkcijas piegādes uz mājām.Pozitīvi, ka iedzīvotāji biežāk izvēlas apmeklēt pašu maiznīcu veikalus un mazliet audzis apgrozījums nozares uzņēmēju pašu tirdzniecības vietās, firmas veikaliņos.