Ienākt

Autors: Ieva Erele (asociācijas "Latvijas mēbele" izpilddirektore) Avots: LBGP

Daļai mēbeļu ražošanas nozares uzņēmumu šis gads noslēgsies sliktāk nekā iepriekšējais

Daļai mēbeļu ražošanas nozares uzņēmumu šis gads noslēgsies sliktāk nekā iepriekšējais Galvenokārt kā rādītāju vērtējam ilgtermiņa attiecības, kas ārkārtējās situācijas laikā tikai ir kļuvušas stiprākas. Tas arī nosaka pieprasījumu pēc Latvijā ražotajām mēbelēm un ietekmē pieprasījuma stabilitāti. Nevar noliegt, ka mūsu ražotājus ietekmē izmaiņas tirgos, kas saistītas ne tikai ar Covid-19. Tās var būt saistītas arī ar politisko situāciju valstī, muitas un nodokļu likumdošanu izmaiņām, kā arī citiem faktoriem. Tomēr tirgus ir samērā inerts un straujas pārmaiņas nav notikušas. Tā kā eksporta partneri apzinās vērtības, ko var piedāvāt mūsu ražotāji - tas ir nemainīgu kvalitāti, darbus paveiktus termiņos, tad sadarbības turpinājās arī ārkārtas situācijas laikā un pēc tās. Jāatzīmē gan, ka atsevišķos tirgos, kā ASV, dažiem uzņēmumiem ir bijis grūtāks šis laiks, kā arī Dānijā, Vācijā, Zviedrijā, lai gan šīs ietekmes apgrozījuma un eksporta rādītājos klientiem atšķira. Vieniem sadarbības, piegādājot izglītības sektoram mēbelējumu turpinājušās labāk kā iepriekšējos gados, savukārt citiem - pilnībā apstājušās. Būtiski tas, ka vairākumā Latvijas ražotāji centušies pa gadiem diversificēt pasūtītāju loku un produktu grozu, kas zināmā mērā dod stabilitāti. Viennozīmīgi Breksits eksportu uz Lielbritānijas tirgu ietekmējis lielā mērā nekā Covid-19. Šķiet, galvenie izaicinājumi Latvijas mēbeļu ražotājiem vispirms bija attālināta darba organizēšana un vadīšana, tad materiālu sagādes jautājumi un mērķtiecīga jaunu sadarbības partneru meklēšana nākotnei, tādējādi diversificējot arī atkarību no konkrētiem piegādātājiem (kā šajā gadījumā bija ar Itālijas tekstilu un furnitūru), kā arī, bez šaubām, nemainīgi mainīgie apstākļi, kuriem grūti operatīvi izsekot. Bet gribas uzsvērt, - šis laiks ir bijis grūdiens un rezultātā veiksmes stāsts, kā var komunicēt un izdarīt neapstājoties nekam, un nodotot laikā pasūtījumus, kā arī vairāk attīstīt tirdzniecību internetā, kas lielgabarīta precei ir samērā liels izaicinājums. Prognozes par mēbeļu ražošanas un tirdzniecības apmēriem turpmāk atturamies izteikt. Ir uzņēmumi, kam ražošanā ir pieaugumi nepārtraukti. Tomēr ir arī uzņēmumi, kas redz šobrīd tirgus atslābumu. Šobrīd ir uzņēmumi, kam darba mazāk par 20-30%. Jūtams, ka tirgū notiek aktīvas sarunas par jauniem projektiem, tomēr uzņēmumi nenoliedz, ka jūtama ietekme arī vasaras atvaļinājumu laikam.