Ienākt

Tirdzniecība

Apģērbi, apavi un piederumi Atpūtai, sportam un tūrismam
Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai Industriālā tehnika
Internetveikali, netiešā tirdzniecība Mājai un dārzam
Parfimērija un kosmētika Pārtika un dzērieni

Industrijas jaunumi

Viedoklis

Pircēji kļūst arvien prasīgāki pret produkta izcelsmi un tā kvalitāti

Mazumtirgotāja "Rimi Latvia" valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais

Aizvadītais gads liecina, ka pircēji kļūst arvien prasīgāki pret tādiem produktu raksturojošiem lielumiem kā izcelsmes valsts, sastāvs, uzturvērtība, iepakojums un citi. Tāpēc prognozējam, ka turpmākajos gados pieaugs pieprasījums ne tikai ekoloģiskai pārtikai, bet arī kvalitatīvi gatavajiem un pusgatavajiem produktiem.
Runājot par 2018.gadu kopumā, šis gads, līdzīgi kā iepriekšējais, ir bijis dinamisks un kopumā gadu raksturot kā veiksmīgu. Augot iedzīvotāju ienākumiem, likumsakarīgi pieaugusi arī pirktspēja, kas ietekmē iepirkšanās apmērus un produktu izvēles. Cilvēki uz veikaliem iet biežāk un izvēlas augstākas kvalitātes produktus.
Latvijas iedzīvotāju vidū joprojām pieaug tendence ēst veselīgāk un uzturā lietot svaigu pārtiku, biežāk uzturā lietot svaigus, sezonālus dārzeņus un augļus. To veicinājis arī lēmums Latvijai raksturīgiem augļiem, ogām un dārzeņiem piemērot samazināto (5%) pievienotās vērtības nodokļa likmi.
Vislabāk pieprasījumu varēja redzēt tieši rudens ražas sezonā, kad ievērojami palielinājās pircēju interese par Latvijā audzētiem augļiem un dārzeņiem. Vairāku produktu pārdošanas apjomi, salīdzinot ar iepriekšējā gada rezultātiem, palielinājās par 20-50%.
Savukārt, kas attiecas uz tirgus konkurenci, pārtikas mazumtirdzniecībā tā ir saglabājusies liela. Cīņa par patērētāja uzmanību, izvēli un lojalitāti konkrētam veikalu tīklam pieaug ar katru gadu, tāpēc cena ir tikai viens no faktoriem - ne mazāk svarīga ir veikalu pieejamība, sortiments, kvalitātes un servisa standarti, unikalitāte.

Lasīt vairāk

TOP 5 ZIŅAS

01. IKEA veikala ēkas īpašnieks guvis 12,75 miljonu eiro peļņu

Mēbeļu un mājsaimniecības preču veikala IKEA ēkas īpašnieks SIA "Verus Praedium" pagājušajā finanšu gadā strādāja ar 184 196 eiro apgrozījumu un guva 12 748 628 eiro peļņu, liecina "Firmas.lv" informācija.
"Verus Praedium" finanšu gads ilga no 2017.gada 1.septembra līdz 2018.gada 31.augustam.
Iepriekšējā finanšu gadā "Verus Praedium" cieta 257 471 eiro zaudējumus.
Uzņēmuma gada pārskata vadības ziņojumā teikts, ka pagājušajā finanšu gadā nodota ekspluatācijā veikala ēka Stopiņu novadā, kas iznomāta mēbeļu un mājsaimniecības preču tirdzniecības ķēdei IKEA.
"Verus Praedium" vienīgais īpašnieks ir Nīderlandē reģistrētais uzņēmums "FE Corporation B.V.". Uzņēmuma patiesā labuma guvējs ir Islandes pilsonis Jons Palmasons.
"SEB banka" un uzņēmums "Verus Praedium", kas Latvijā attīsta starptautisko mēbeļu un mājsaimniecības preču zīmolu IKEA, 2017.gadā noslēdza līgumu par ilgtermiņa aizdevumu 35,4 miljonu eiro apmērā IKEA veikala būvniecībai Stopiņu novadā.

Lasīt vairāk

02. "Narvesen" īpašnieks iegādājas kafejnīcu ķēdi ar preču zīmi "Caffeine"

Konkurences padome (KP) atļāvusi apvienošanos, ar kuru mazumtirgotāja "Narvesen Baltija" un preses izdevumu vairumtirgotāja "Preses serviss" īpašnieks "Reitan Convenience" iegūst izšķirošu ietekmi pār UAB "Keturi Kambariai", kurai pieder SIA "Coffee Inn".
"Reitan Convenience" Latvijā ir izšķiroša ietekme pār "Narvesen Baltija", kas darbojas mazumtirdzniecības kioskos un citos nelielos veikalos, un netieša ietekme pār "Preses serviss", kura nodarbojas ar preses izdevumu vairumtirdzniecību. Savukārt "Keturi Kambariai" piederošā "Coffee Inn" veic darbību ātrās apkalpošanas kafejnīcu/restorānu tirgū Rīgas pilsētas teritorijā.
Izvērtējot uzņēmumu sniegto un KP rīcībā esošo informāciju, KP secināja, ka apvienošanās rezultātā nemazināsies konkurence un neradīsies un nenostiprināsies dominējošais stāvoklis nevienā no tirgiem Latvijā, kur darbojas apvienošanās dalībnieki. Tāpēc apvienošanās darījums ir atļaujams.

Lasīt vairāk

03. "Hili Properties" pabeidzis tirdzniecības centra "Dole" iegādi

Maltā bāzētais nekustamo īpašumu investīciju uzņēmums "Hili Properties" pabeidzis tirdzniecības centra "Dole" iegādi Rīgā.
"Hili Properties" stratēģiskajā portfelī ietilpst īpašumi Maltā, Baltijas valstīs un Rumānijā, un tie aptver specializētas biznesa ēkas, luksusa mazumtirdzniecības kompleksus un nekustamos īpašumus, kuros izvietoti "McDonald’s" restorāni.
Tāpat “Hill Properties” māsasuzņēmums ātrās ēdināšanas restorānu "McDonald's" pārvaldītāju saistīta kompānija SIA "Premier Estates LTD" iegādājās tirdzniecības centru “Dole”.
"Premier Estates LTD" radniecīgā sabiedrība ir SIA "Premier Restaurants Latvia", kas Latvijā pārvalda "McDonald's" tīklu, sacīts uzņēmuma 2017.gada pārskatā. Vienlaikus kā "Tirdzniecības centra "Dole"" patiesā labuma guvējs uzrādīts Maltas pilsonis Karmelo Hili, kurš ir "Premier Restaurants Latvia" valdes priekšsēdētājs.
Trīs stāvus augstajai tirdzniecības centra "Dole" ēkai ir 8000 kvadrātmetru liela nomas platība, un tajā šobrīd atrodas vairāk nekā 60 nomnieki. Šobrīd ir iznomāti 95% tirdzniecības centra platības, un starp nomniekiem ir lielveikalu tīkls "Rimi", "Olimpic Casino", ātrās ēdināšanas restorāns "Hesburger", kā arī skaistumkopšanas un saimniecības preču veikals "Drogas".
Tirdzniecības centrs "Dole" ir jaunākais papildinājums "Hili Properties" starptautiskajam komerciālo nekustamo īpašumu portfelim, kas ietver nekustamos īpašumus Baltijas valstīs, Rumānijā un Maltā. "Hili Properties" portfelis šobrīd sasniedz 125 miljonus eiro. Uzņēmuma pēdējais nozīmīgais iegādes darījums Baltijā tika īstenots 2015.gadā, kad "Hili Properties" iegādājās deviņus mazumtirdzniecības kompleksus Rīgā un tās apkārtnē.
"Hili Properties" ietilpst Maltā bāzētā uzņēmumu grupā "Hili Ventures". "Hili Properties" portfelī ietilpst specializētas biznesa ēkas, biroja telpas komerciālos rajonos un nekustamie īpašumi, kuros izvietoti ātrās ēdināšanas restorāni.

Lasīt vairāk

04. "Maxima Latvija" plāno investēt gandrīz četrus miljonus eiro piecu veikalu modernizācijai

Mazumtirgotājs "Maxima Latvija" plāno investēt gandrīz četrus miljonus eiro piecu "Maxima" veikalu modernizācijai Rīgā, Iecavā, Siguldā, Dagdā un Rēzeknē.
"Maxima Latvija" valdes locekle Kristīne Āboltiņa norādīja, ka katra veikala atjaunošanas darbi tiek plānoti, atbilstoši konkrētās vietas pircēju paradumiem, telpu izvietojumam un veikala formātam. Tāpat veikalos tiek ieviesta virkne videi draudzīgu risinājumu, tostarp LED apgaismojums, jaunas dzesēšanas un saldēšanas iekārtas, kas darbojas bez freona un sniedz iespēju atgūt siltumu no tehnoloģiskā aukstuma iekārtām.
Viņa papildināja, ka veikalu telpās tiek sakārtoti inženiertīkli, veikta ēku fasādes un nepieciešamības gadījumā arī pieguļošās teritorijas labiekārtošana.
Kā norādīja Āboltiņa, veikalu rekonstrukciju ilgums ir paredzēts no trīs līdz pieciem mēnešiem.

Lasīt vairāk

05. "OC Vision" grupa investēs vairāk nekā vienu miljonu eiro jauna koncepta optikas salonu izveidei

Optikas un optometrijas pakalpojumu sniedzēja "OC Vision" grupa trīs gadu laikā investēs vairāk nekā vienu miljonu eiro jaunu optikas salonu izveidei Rīgā.
Plānots, ka "OC Vision" piederošie "Pasaules optikas" briļļu saloni tiks pārveidoti par optikas veikalu tīklu "Vizionette". Šogad durvis klientiem vērs pirmie divi "Vizionette" veikali Rīgā.
"Vizionette" veikalos būs pieejams pašapkalpošanās sektors - briļļu izvēli atvieglos jauns iekārtojums un tehnoloģijas. Tostarp "Vizionette" salonos pircējiem būs pieejami vairāk nekā 1200 briļļu ietvaru. Katram pircējam no plašā sortimenta pēc individuāliem kritērijiem, tiks piemeklēti seši ietvari, kas piestāvēs un atbildīs klienta vajadzībām.
Pēc uzņēmuma pārstāvju paustā, katrā veikalā būs optometrista kabinets, kurš tiks aprīkots ar iekārtām acu veselības pārbaudei, ko veiks optometrists. Redze tiks koriģēta gan izmantojot brilles, gan piemeklējot kontaktlēcas.
Jaunais zīmols "Vizionette" ir tapis sadarbībā ar reklāmas aģentūru "Pagan Ogilvy", grafisko dizaineri Viesturu Staņislavski, bet telpu dizainu jaunajiem optikas veikaliem veido aģentūra "Colorart".

Lasīt vairāk

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Turpinās tirdzniecības centru attīstība

Aizvadītajā gadā ar vairākiem būvprojektiem turpinājās tirdzniecības centru attīstība. Šogad atvērts jauns tirdzniecības un izklaides centrs “Akropole”, kura izveidē investēti vairāk nekā 150 miljoni eiro, "Galerija Azur" vietā atklāta jaunā koncepta lielveikala "Ozols" pirmā kārta, bet kopumā projekta izmaksas veido apmēram 35 miljonus eiro. Tāpat izveidots pašmāju ražotāju tirgus "Imanta Retail Park", un rudenī durvis vēra tirdzniecības parka “Alfa” jaunbūve, kuras būvniecības izmaksas

Nozares neveiksmes

Turpinās neskaidrības ar kases aparātu reformu

Pēc Valsts kontrolē minētā, piecus gadus ilgstošajai kases aparātu nomaiņai nav ne izsvērta rīcības plāna, ne skaidrības par nomaiņas galīgo termiņu. Valsts kontrole revīzijā secinājusi – kaut gan ēnu ekonomikas ierobežošana ir bijusi valdības prioritāte kopš 2010.gada, ne Finanšu ministrijai, ne Valsts Ieņēmumu dienestam nav bijusi pietiekama kapacitāte kvalitatīva normatīvā regulēja izstrādei un reformas īstenošanai.

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Samazina akcīzi alkoholiskajiem dzērieniem

Šī gada 1. augustā stājās spēkā grozījumi Akcīzes nodokļa likumā, kas paredz par 15% samazināt akcīzes nodokļa likmi stiprajam alkoholam. Grozījumi būs spēkā līdz 2020. gada 29. februārim. Grozījumu nepieciešamība likumā skaidrota ar izmaiņām Igaunijas alkohola tirgū, samazinoties akcīzes nodokļa likmēm par 25%. Izmaiņas Igaunijas akcīzes nodoklī satrauca Latvijas politiķus un tirgotājus, ka tas negatīvi ietekmēs Latvijas komersantu uzņēmējdarbību un alkoholisko dzērienu apriti, īpaši Igaunijas pierobežā. Finanšu ministrija prognozēja, ka šāda situācija negatīvi ietekmēs valsts budžetu 92 miljonu eiro apmērā, un, lai saglabātu konkurētspēju un iekšējo tirgu, likmi stiprajam alkoholam nepieciešams samazināt vismaz par 15%. Tādējādi negatīvo fiskālo ietekmi plānots samazināt līdz 32 miljoniem eiro. Minētās izmaiņas seko vien dažus mēnešus pēc tam, kad akcīzes nodokļa likme alkoholiskajiem dzērieniem Latvijā tika palielināta.

Tirgotājus satrauc iepakojumu depozītu sistēmas ieviešanas sekas

Tirgotāji turpina paust negatīvu nostāju par iepakojumu depozītu sistēmu. Pēc tirgotāju domām, sistēmai ir jādarbojas pēc principa, ka maksā piesārņotājs, nevis iedzīvotāji ar tirgotāju starpniecību. Pašlaik nozarei ir bažas, ka steigā veidotajā depozīta sistēmā nav pārdomāts izmaksu slogs un atbildības sadale, kā rezultātā par to maksās pircēji. Patlaban iepakojumu depozītu sistēmu Latvijā plānots piemērot ūdens, bezalkoholisko dzērienu, alus, kā arī dzērienu ar zemu alkohola saturu PET, stikla un metāla iepakojumam Latvijā. Iecerēts, ka nacionālā līmeņa operatoru veidos dzērienu ražotāju un tirgotāju asociācijas, organizējot iepakojuma atpakaļ pieņemšanu un tā apsaimniekošanu, un operatoriem būs noslēgti līgumi ar dzērienu ražotājiem un tirgotājiem. Depozīta maksa būs 10 centi par vienu iepakojuma vienību.



TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2018. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Tirdzniecība rādītāji par 2018 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2017 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir RIMI LATVIA, SIA, MAXIMA Latvija, SIA, Sanitex, SIA, Samsung Electronics Baltics, SIA, Contiplus Riga, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Apģērbi, apavi un piederumi, Atpūtai, sportam un tūrismam, Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai, Industriālā tehnika, Internetveikali, netiešā tirdzniecība

Nosaukums   Nozare 2018. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2017. g., %
2018. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. RIMI LATVIA, SIA
A.Deglava 161, Rīga, LV-1021 T. 67045409
Pārtikas tirdzniecība 893 692 2.67 45 305 5.07% 5717
2. MAXIMA Latvija, SIA
Maskavas 257, TC ''Akropole'', Rīga, LV-1019 T. 67892100
Pārtikas tirdzniecība 776 624 6.37 21 915 2.82% 7427
3. Sanitex, SIA
Rāmava, Liepu aleja 4, Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67048400
Saimniecības preču vairumtirdzniecība 340 667 12.3 1 656 0.49% 672
4. Samsung Electronics Baltics, SIA
Duntes 6, Rīga, LV-1013 T. 80007267
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 312 087 4.92 7 549 2.42% 59
5. Contiplus Riga, SIA
Daugavgrīvas šoseja 7b, Rīga, LV-1016 T. 67431318
Kokapstrādes iekārtas un instrumenti 206 464 23.69 2 595 1.26% 2
Atšķirīgs pārskata periods no 01.10.2017 līdz 30.09.2018
6. LENOKA, SIA
Krustpils 12, Rīga, LV-1073 T. 67775959
Pārtikas tirdzniecība 162 281 7.92 4 423 2.73% 2395
7. Green Trace, SIA
Cēsu 31 k.3, Rīga, LV-1012 T. 67319183
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 145 448 24.81 13 748 9.45% 2
8. FIRMA MADARA 89, SIA
Baznīcas laukums 2, Smiltene, Smiltenes n., LV-4729 T. 64772812
Pārtikas tirdzniecība 127 785 22.17 9 492 7.43% 1537
9. AMBER DISTRIBUTION LATVIA, SIA
Dreiliņi, Noliktavu 11, Stopiņu n., LV-2130 T. 67880433
Alkoholiskie dzērieni: vairumtirdzniecība 114 039 8.51 4 043 3.54% 93
10. Pernod Ricard Eastern Europe Operations, SIA
Dzelzavas 117, Rīga, LV-1021 T. 67815277
Alkoholiskie dzērieni: vairumtirdzniecība 104 195 35.63 -1 124 -1.08%
Atšķirīgs pārskata periods no 01.07.2018 līdz 30.06.2019

Viedokļi

Autors: Henriks Danusēvičs

Iepakojuma depozīta sistēma vēl jāpilnveido

Plānotā iepakojuma depozīta sistēma būs jauns nodoklis Latvijas iedzīvotājiem un neatrisinās atkritumu samazināšanu. Pasaulē arvien aktuālāka ir problēma ar plastmasas atkritumiem, kas pārpludina okeānus, jūras un pludmales. Norit cīņa ar piesārņojumu, un Eiropas Savienībā nolemts līdz 2025. gadam nodot pārstrādei vismaz 65% iepakojuma (Latvijā patlaban daudzums ir zem 60%). Pasaulē un Eiropas valstīs ir trīs galvenie virzieni, kā mazināt plastmasas atkritumus. Pirmais un galvenais ir pilsoņu lasīt tālāk

Autors: Noris Krūzītis

Konkurence par pircēju turpina augt

Skatoties no globālā konteksta, mazumtirdzniecība ir svarīga kā patērētājiem, tā valsts ekonomikai. Eiropas valstu iedzīvotāji apmēram 30% sava budžeta tērē ikdienas lietām, tostarp pārtikai. Līdz ar to ir skaidrs, cik šī nozare ir svarīga ekonomikas izaugsmei. Attiecībā uz Latviju atslēgas vārds, kas raksturotu šī brīža situāciju mazumtirdzniecībā, ir “konkurence”. Konkurence tieši par pircēju. Šobrīd ir vērojama diezgan agresīva pārdošanas veicināšanas konkurence, tās ir cenu atlaides. lasīt tālāk