Ienākt

Tirdzniecība

Apģērbi, apavi un piederumi Atpūtai, sportam un tūrismam
Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai Industriālā tehnika
Internetveikali, netiešā tirdzniecība Mājai un dārzam
Parfimērija un kosmētika Pārtika un dzērieni

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Turpinās tirdzniecības centru attīstība

Aizvadītajā gadā ar vairākiem būvprojektiem turpinājās tirdzniecības centru attīstība. Šogad atvērts jauns tirdzniecības un izklaides centrs “Akropole”, kura izveidē investēti vairāk nekā 150 miljoni eiro, "Galerija Azur" vietā atklāta jaunā koncepta lielveikala "Ozols" pirmā kārta, bet kopumā projekta izmaksas veido apmēram 35 miljonus eiro. Tāpat izveidots pašmāju ražotāju tirgus "Imanta Retail Park", un rudenī durvis vēra tirdzniecības parka “Alfa” jaunbūve, kuras būvniecības izmaksas

Nozares neveiksmes

Turpinās neskaidrības ar kases aparātu reformu

Pēc Valsts kontrolē minētā, piecus gadus ilgstošajai kases aparātu nomaiņai nav ne izsvērta rīcības plāna, ne skaidrības par nomaiņas galīgo termiņu. Valsts kontrole revīzijā secinājusi – kaut gan ēnu ekonomikas ierobežošana ir bijusi valdības prioritāte kopš 2010.gada, ne Finanšu ministrijai, ne Valsts Ieņēmumu dienestam nav bijusi pietiekama kapacitāte kvalitatīva normatīvā regulēja izstrādei un reformas īstenošanai.

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Samazina akcīzi alkoholiskajiem dzērieniem

Šī gada 1. augustā stājās spēkā grozījumi Akcīzes nodokļa likumā, kas paredz par 15% samazināt akcīzes nodokļa likmi stiprajam alkoholam. Grozījumi būs spēkā līdz 2020. gada 29. februārim. Grozījumu nepieciešamība likumā skaidrota ar izmaiņām Igaunijas alkohola tirgū, samazinoties akcīzes nodokļa likmēm par 25%. Izmaiņas Igaunijas akcīzes nodoklī satrauca Latvijas politiķus un tirgotājus, ka tas negatīvi ietekmēs Latvijas komersantu uzņēmējdarbību un alkoholisko dzērienu apriti, īpaši Igaunijas pierobežā. Finanšu ministrija prognozēja, ka šāda situācija negatīvi ietekmēs valsts budžetu 92 miljonu eiro apmērā, un, lai saglabātu konkurētspēju un iekšējo tirgu, likmi stiprajam alkoholam nepieciešams samazināt vismaz par 15%. Tādējādi negatīvo fiskālo ietekmi plānots samazināt līdz 32 miljoniem eiro. Minētās izmaiņas seko vien dažus mēnešus pēc tam, kad akcīzes nodokļa likme alkoholiskajiem dzērieniem Latvijā tika palielināta.

Tirgotājus satrauc iepakojumu depozītu sistēmas ieviešanas sekas

Tirgotāji turpina paust negatīvu nostāju par iepakojumu depozītu sistēmu. Pēc tirgotāju domām, sistēmai ir jādarbojas pēc principa, ka maksā piesārņotājs, nevis iedzīvotāji ar tirgotāju starpniecību. Pašlaik nozarei ir bažas, ka steigā veidotajā depozīta sistēmā nav pārdomāts izmaksu slogs un atbildības sadale, kā rezultātā par to maksās pircēji. Patlaban iepakojumu depozītu sistēmu Latvijā plānots piemērot ūdens, bezalkoholisko dzērienu, alus, kā arī dzērienu ar zemu alkohola saturu PET, stikla un metāla iepakojumam Latvijā. Iecerēts, ka nacionālā līmeņa operatoru veidos dzērienu ražotāju un tirgotāju asociācijas, organizējot iepakojuma atpakaļ pieņemšanu un tā apsaimniekošanu, un operatoriem būs noslēgti līgumi ar dzērienu ražotājiem un tirgotājiem. Depozīta maksa būs 10 centi par vienu iepakojuma vienību.



TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2018. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Tirdzniecība rādītāji par 2018 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2017 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir RIMI LATVIA, SIA, MAXIMA Latvija, SIA, Sanitex, SIA, Samsung Electronics Baltics, SIA, Contiplus Riga, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Apģērbi, apavi un piederumi, Atpūtai, sportam un tūrismam, Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai, Industriālā tehnika, Internetveikali, netiešā tirdzniecība

Nosaukums   Nozare 2018. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2017. g., %
2018. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. RIMI LATVIA, SIA
A.Deglava 161, Rīga, LV-1021 T. 67045409
Pārtikas tirdzniecība 893 692 2.67 45 305 5.07% 5717
2. MAXIMA Latvija, SIA
Maskavas 257, TC ''Akropole'', Rīga, LV-1019 T. 67892100
Pārtikas tirdzniecība 776 624 6.37 21 915 2.82% 7427
3. Sanitex, SIA
Rāmava, Liepu aleja 4, Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67048400
Saimniecības preču vairumtirdzniecība 340 667 12.3 1 656 0.49% 672
4. Samsung Electronics Baltics, SIA
Duntes 6, Rīga, LV-1013 T. 80007267
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 312 087 4.92 7 549 2.42% 59
5. Contiplus Riga, SIA
Daugavgrīvas šoseja 7b, Rīga, LV-1016 T. 67431318
Kokapstrādes iekārtas un instrumenti 206 464 23.69 2 595 1.26% 2
Atšķirīgs pārskata periods no 01.10.2017 līdz 30.09.2018
6. JUPAKS, SIA
Rīga, Vidus iela 3-5, LV-1010
Lauksaimniecības produktu uzpirkšana, sagāde un tirdzniecība, pārtika 186 560 47.58 -764 -0.41% 4
7. LENOKA, SIA
Krustpils 12, Rīga, LV-1073 T. 67775959
Pārtikas tirdzniecība 162 281 7.92 4 423 2.73% 2395
8. Green Trace, SIA
Cēsu 31 k.3, Rīga, LV-1012 T. 67319183
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 145 448 24.81 13 748 9.45% 2
9. FIRMA MADARA 89, SIA
Baznīcas laukums 2, Smiltene, Smiltenes n., LV-4729 T. 64772812
Pārtikas tirdzniecība 127 785 22.17 9 492 7.43% 1537
10. AMBER DISTRIBUTION LATVIA, SIA
Dreiliņi, Noliktavu 11, Stopiņu n., LV-2130 T. 67880433
Alkoholiskie dzērieni: vairumtirdzniecība 114 039 8.51 4 043 3.54% 93

Viedokļi

Autors: Henriks Danusēvičs

Iepakojuma depozīta sistēma vēl jāpilnveido

Plānotā iepakojuma depozīta sistēma būs jauns nodoklis Latvijas iedzīvotājiem un neatrisinās atkritumu samazināšanu. Pasaulē arvien aktuālāka ir problēma ar plastmasas atkritumiem, kas pārpludina okeānus, jūras un pludmales. Norit cīņa ar piesārņojumu, un Eiropas Savienībā nolemts līdz 2025. gadam nodot pārstrādei vismaz 65% iepakojuma (Latvijā patlaban daudzums ir zem 60%). Pasaulē un Eiropas valstīs ir trīs galvenie virzieni, kā mazināt plastmasas atkritumus. Pirmais un galvenais ir pilsoņu lasīt tālāk

Autors: Noris Krūzītis

Konkurence par pircēju turpina augt

Skatoties no globālā konteksta, mazumtirdzniecība ir svarīga kā patērētājiem, tā valsts ekonomikai. Eiropas valstu iedzīvotāji apmēram 30% sava budžeta tērē ikdienas lietām, tostarp pārtikai. Līdz ar to ir skaidrs, cik šī nozare ir svarīga ekonomikas izaugsmei. Attiecībā uz Latviju atslēgas vārds, kas raksturotu šī brīža situāciju mazumtirdzniecībā, ir “konkurence”. Konkurence tieši par pircēju. Šobrīd ir vērojama diezgan agresīva pārdošanas veicināšanas konkurence, tās ir cenu atlaides. lasīt tālāk