Ienākt

Tirdzniecība

Apģērbi, apavi un piederumi Atpūtai, sportam un tūrismam
Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai Industriālā tehnika
Internetveikali, netiešā tirdzniecība Mājai un dārzam
Parfimērija un kosmētika Pārtika un dzērieni

Industrijas jaunumi

Viedoklis

Pieaug augļu un dārzeņu tirdzniecība

Noris Krūzītis,

Mazumtirdzniecības attīstību šajā gadā labvēlīgi ietekmēja stabilais ienākumu pieaugums, ko veicināja arī likumdošanas pārmaiņas, kā piemēram, minimālās algas palielināšana, atalgojuma kāpums daudzās nozarēs, daļēji arī iedzīvotāju ienākumu nodokļa pārmaiņas un pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināšana Latvijai raksturīgiem dārzeņiem un augļiem. 2018. gadā Latvijai raksturīgo augļu, ogu un dārzeņu PVN likmes izmaiņu rezultātā ir reģistrēta dārzeņu cenu deflācija, veicinot augļu un dārzeņu tirdzniecību.

Kā vienu no šī gada valsts mēroga neveiksmēm var nosaukt kases aparātu reformu. Kases aparātu reforma rit smagnēji, reformai nav modernu un inovatīvu risinājumu, kas prasītu relatīvi mazus ieguldījumus kases aparātu turētājiem un nodrošinātu jaunu, modernu tehnoloģiju un risinājumu ieviešanu nozarē. Nesamērīgi augstās kases aparātu reformas ieviešanas izmaksas skars katru patērētāju.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieaugums, salīdzinot ar iepreikšējo gadu, ir palielinājies vairāk kā par 7%, un gada griezumā tas varētu būt pat 8%-10%.

Konkurence pārtikas mazumtirdzniecības nozarē ir augsta un saglabāsies intensīva arī nākamgad, turpinās konsolidācijas tendences, tirdzniecības platību palielināšana, esošo tirdzniecības platību modernizācija. Lai arī tiek ieviesti jauni tehniskie risinājumi, piemēram, pašapkalpošanās kases, kas būtiski atslogo darbaspēka iztrūkumu, viens no lielākajiem izaicinājumiem ir un būs darbaspēka trūkums.

Nozares izaicinājums nākotnē būs produktivitāte, efektivitāte un inovācijas. Jau šobrīd nozares produktivitāte ir augstāka nekā tautsaimniecībā kopumā. Konkurenci palielinās arī jaunu tirgus dalībnieku, tirdzniecības tīklu ienākšanu Latvijā tuvākajā laikā.

Lasīt vairāk

TOP 5 ZIŅAS

01. Veikaliem būs jāatsakās no bezmaksas plastmasas maisiņiem

Saeima galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Iepakojuma likumā, kas paredz no 2019.gada veikalos aizliegt bezmaksas plastmasas maisiņus.
Likuma izmaiņas nosaka, ka no 2019.gada 1.janvāra iepakotāji tirdzniecības vietās plastmasas iepirkumu maisiņus patērētājiem vairs neizsniegs bez maksas. Ierobežojumi attieksies ne tikai uz vieglās plastmasas iepirkumu maisiņiem, bet uz visu veidu plastmasas maisiņiem neatkarīgi no to materiāla biezuma. Atkāpe paredzēta tikai attiecībā uz ļoti vieglās plastmasas iepirkumu maisiņiem, kuru materiāla biezums nesasniedz 15 mikronus un kuri nepieciešami higiēnas nolūkos vai paredzēti vaļējas pārtikas primārai iepakošanai, kad to izmantošana palīdz novērst pārtikas izšķērdēšanu. Šie maisiņi arī turpmāk tirdzniecības vietās patērētajiem būs pieejami bez maksas.
Iepakotāju pienākums tirdzniecības vietās būs aizvietot vieglās plastmasas iepirkumu maisiņus ar iepakojumu no dabisko šķiedru un bioplastmasas izejmateriāliem un informēt patērētājus par plastmasas maisiņu patēriņa samazināšanas nepieciešamību un alternatīviem iepakojuma veidiem.

Lasīt vairāk

02. "Narvesen Baltija" īpašnieks iegādāsies "Caffeine Roasters"

Mazumtirgotāja "Narvesen Baltija" mātes uzņēmums "Reitan Convenience" parakstījis vienošanos par Baltijas kafejnīcu ķēdes "Caffeine Roasters" iegādi, kas ietver 60 kafejnīcas Igaunijā, Latvijā un Lietuvā.
Kafejnīcu ķēdes iegāde ir daļa no "Reitan Conveniece" stratēģijas nostiprināt "convenience store" jeb mazā formāta veikalu līderpozīcijas Eiropas tirgū.
"Reitan Conveniece" Baltijas kafejnīcu ķēdi "Caffeine Roasters" iegādāsies no investīciju kompānijas "BaltCap" investīciju fonda "Lithuania SME Fund", kam piederēja 70,5% "Caffeine Roasters" akciju un "Keturi kambariai", kam piederēja atlikušās 29,5% akcijas.
Darījums vēl jāapstiprina vietējiem konkurences uzraugiem.

Lasīt vairāk

03. Par pusmiljonu eiro Ventspilī atvērts veikals "top!"

Ventspils uzņēmums AS "Diāna" atvēra renovēto veikalu "top!" Andreja ielā 5, Ventspilī, 569 kvadrātmetru platībā, kura izveidē investēts gandrīz pusmiljons eiro.
Kopumā veikalā tiks nodrošinātas 15 darba vietas. Cieši sadarbojoties ar vietējiem zemniekiem, veikalā būs pieejams paplašināts novada ražotāju piedāvātais sortiments.
2018.gada martā tika veikta arī rekonstrukcija veikalam "top!" Tārgales ielā 63, Ventspilī, bet 2019.gada sākumā ir plānota rekonstrukcija veikalam "top!" Talsu ielā 6 ,Ventspilī.
Renovētais veikals pieder vienam no vietējā veikalu tīkla "top!" radītājiem AS "Diāna", kas dibināts Ventspilī, 1991.gadā un ir 100% vietējais uzņēmums ar Latvijas kapitālu.

Lasīt vairāk

04. "Whirlpool Latvia" apgrozījuma pieaugums

Sadzīves tehnikas vairumtirgotājs "Whirlpool Latvia" pērn strādāja ar 6,084 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 1,5 reizēm vairāk nekā gadu iepriekš, bet zaudējumi pretēji iepriekšējā gada peļņai bija 42 256 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija.
Vadības ziņojumā sacīts, ka pērn, salīdzinot ar 2016.gadu, kompānijas ieņēmumi pieauga par 53%, līdz ar to par 15% pieauga kompānijas ieņēmumi.
Vienlaikus pērn "Whirlpool Latvia" sāka zīmolu "Indesit" un "Hotpoint" produkcijas pārdošanu.
Nākotnē kompānijas vadība plāno lielās sadzīves tehnikas tirdzniecības pieaugumu par 20%.
Kompānija reģistrēta 1997.gada aprīlī, un tās pamatkapitāls ir 2845 eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Luksemburgā reģistrētais uzņēmums "Whirlpool International Manufacturing S.a.r.l.".
"Whirlpool Latvia" pamatdarbība ir lielās sadzīves tehnikas ar "Whirlpool" zīmolu vairumtirdzniecība.

Lasīt vairāk

05. "Sky&More" bērnu modes zīmolu izveidē investēti vairāk nekā 324 000 eiro

Tirdzniecības centra "Sky&More" bērnu modes zīmolu "shop-in-shop" (veikals veikalā) izveidē investēti vairāk nekā 324 000 eiro.
Jaunajā tirdzniecības zonā bērniem 1200 kvadrātmetru platībā tiks pārstāvēti 11 līdz šim Latvijas tirgū neesoši bērnu modes preču zīmoli no Dānijas, Zviedrijas, Spānijas, Itālijas, Apvienotās Karalistes, Beļģijas un Nīderlandes.
"Sky&More" tirdzniecības vadītāja Inga Švagrova informēja, ka ideja par bērnu "shop-in-shop" konceptu radās, izpētot tirgu un saprotot, ka Latvijā šī niša nav pilnībā apgūta un joprojām ir liels pieprasījums pēc kvalitatīvām bērnu precēm.

Lasīt vairāk

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Sāk bezkontaktu norēķinu ieviešanu

Pērn novembrī par bezkontakta norēķinu iespējas nodrošināšanu informēja lielākie mazumtirgotāji SIA "Rimi Latvia" un SIA "Maxima Latvija". Galvenā tirgotāju motivācija šādu norēķinu iespējas ieviešanai ir ātrāka pircēju apkalpošana. Ar bezkontakta maksājumu kartēm, neievadot PIN kodu, iedzīvotāji var norēķināties par pirkumiem līdz desmit eiro. Savukārt, ja pirkuma summa ir lielāka, klientiem nepieciešams arī ievadīt PIN kodu. Tiesa, lai pārliecinātos, ka karti izmanto tās īpašnieks, ik pa

Nozares neveiksmes

Spriedze tirgotāju un piegādātāju attiecībās

Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likums, kas stājās spēkā 2016. gada 1. janvārī, radījis spriedzi mazumtirgotāju un piegādātāju attiecībās. Šī likuma dēļ Latvijas mazumtirgotāji izvēlas piegādātājus pēc striktākiem kritējiem un ne vienmēr priekšroku dod vietējiem ražotājiem. Konkurences padome ir identificējusi likuma problēmas un pie tām strādā. Tāpat gada laikā ir parādījusies tendence, ka ne vienmēr mazumtirgotājs izvēlas Latvijas piegādātājus. Sadarbības partnerus izvēlas pēc

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Atbalsts nozarei

Turpina izmantot valsts atbalstu
Pērn organizētas 40 dažādu nozaru un apjomu tirdzniecības misiju, kurās kopā piedalījušies 295 uzņēmēji. 2016. gadā apstrādāti 829 eksporta pieprasījumi. Uzņēmumi aktīvi turpināja izmantot valsts atbalstu, lai piedalītos eksporta un ārējās tirdzniecības semināros – 2016. gadā organizēti 32 semināri par ārējās tirdzniecības jautājumiem, kurus kopumā apmeklējuši vairāk nekā 1400 dalībnieku. Visi eksporta pakalpojumi uzņēmumiem tiek sniegti ciešā sadarbībā ar 21 Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību ārvalstīs – Vācijā, Polijā, Baltkrievijā, Lielbritānijā, Francijā, Dānijā, Nīderlandē, Japānā, Zviedrijā, Krievijā, Norvēģijā, Lietuvā, Ķīnā.

Izaicinājumi nozarē

Mazumtirdzniecības izrāviena gaidās
Pēdējo gadu laikā par lielāko izaicinājumu tirgotājiem kļūst patēriņa kāpināšana, ko apgrūtina sarūkošais iedzīvotāju skaits un arī esošo Latvijas iedzīvotāju ne visai augstā pirktspēja. Arī vairāki eksperti prognozējuši, ka mājsaimniecību patēriņš šogad augs līdzīgi kā pērn. Pozitīvs faktors būs strādājošo skaita pieaugums. Tāpat prognozēta straujāka algas izaugsme. Tikmēr veikalu īpašniekiem viestas cerības, ka šogad patērētāji vairāk naudas atstās veikalos, pērkot ilglietošanas preces un citu nepieciešamo mājokļu iekārtošanai. 2017. gada pirmajos sešos mēnešos kopā mazumtirdzniecības apgrozījums ir palielinājies par 2,7%, nepārtikas preču tirdzniecībai augot par 4,4% un pārtikas preču tirdzniecībai palielinoties par 0,7%. Finanšu ministrija prognozēja, ka arī turpmākajos mēnešos saglabāsies labi priekšnosacījumi mazumtirdzniecības pieaugumam, ko veicinās gan spēcīgais darba samaksas pieaugums, gan bezdarba līmeņa mazināšanās. Tas kopumā ļauj sagaidīt vēl nedaudz augstākus mazumtirdzniecības pieauguma tempus turpmākajos mēnešos.

Nozares skaitļos

Virsnozaru īpatsvars

Uzņēmumi, kuru apgrozījums ir virs 145 000 EUR201420152016
Apkopoto uzņēmumu skaits 3 723 3 674 3 609
Darbinieku skaits, tūkst. 83 80 79
Peļņa, milj. EUR 181 206 214
Rentabilitāte, % 1.77 2.00 2.09
Apgrozījums, milj. EUR 10 218 10 292 10 244
Apgrozījuma izmaiņas 6.85 0.73 -0.47
Lejuplādēt XLS

Virsnozares skaitļos

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2016. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Tirdzniecība rādītāji par 2016 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2015 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir RIMI LATVIA, SIA, MAXIMA Latvija, SIA, Samsung Electronics Baltics, SIA, Sanitex, SIA, Elagro Trade, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Apģērbi, apavi un piederumi, Atpūtai, sportam un tūrismam, Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai, Industriālā tehnika, Internetveikali, netiešā tirdzniecība

Nosaukums   Nozare 2016. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2015. g., %
2016. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. RIMI LATVIA, SIA
A.Deglava 161, Rīga, LV-1021 T. 67045409
Pārtikas tirdzniecība 830 874 5.81 32 079 3.86% 5786
2. MAXIMA Latvija, SIA
Krustkalni, "Abras", Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67892100
Pārtikas tirdzniecība 693 792 0.72 11 977 1.73% 7686
3. Samsung Electronics Baltics, SIA
Duntes 6, Rīga, LV-1013 T. 80007267
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 281 017 -3.6 5 308 1.89% 56
4. Sanitex, SIA
Rāmava, Liepu aleja 4, Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67048400
Saimniecības preču vairumtirdzniecība 264 856 4.52 647 0.24% 344
5. Elagro Trade, SIA
Rubeņu ceļš 46c, Jelgava, LV-3002 T. 63001718
Lauksaimniecības produktu uzpirkšana, sagāde un tirdzniecība, pārtika 138 325 -7.16 1 758 1.27% 66
6. LENOKA, SIA
Krustpils 12, Rīga, LV-1073 T. 67775959
Pārtikas tirdzniecība 134 417 89.67 6 590 4.90% 2231
7. Contiplus Riga, SIA
Daugavgrīvas šoseja 7b, Rīga, LV-1016 T. 67431318
Kokapstrādes iekārtas un instrumenti 102 513 7.15 358 0.35% 1
Atšķirīgs pārskata periods no 01.10.2015 līdz 30.09.2016
8. Green Trace, SIA
Cēsu 31 k.3, Rīga, LV-1012 T. 67319183
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 96 607 15.69 7 030 7.28% 6
9. AMBER DISTRIBUTION LATVIA, SIA
Dreiliņi, Noliktavu 11, Stopiņu n., LV-2130 T. 67880433
Alkoholiskie dzērieni: vairumtirdzniecība 92 146 5.9 1 751 1.90% 100
10. Baltic Sales Network, SIA
Rāmava, Liepu aleja 4, Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67048443
Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība 82 732 3.25 511 0.62% 15

Viedokļi

Autors: Noris Krūzītis

Specializētie pārtikas veikali un PVN pārtikai

Kopš pagājušā gada nogales turpinās arī specializēto pārtikas veikalu strauja attīstība. Šo tendenci varēsim redzēt arī 2017. gadā un līdz ar to prognozēt būtisku apgrozījuma pieaugumu specializēto veikalu segmentā. Tas liecina par to, ka – lai arī Latvijas pārtikas mazumtirdzniecības tirgus ir neliels un arī pirktspēja nav liela, tomēr ir iespējama jaunu tirgus dalībnieku ienākšana, kas pastiprinās konkurenci un no tirgus pakāpeniski "izspiedīs" mazāk konkurētspējīgos tirgotājus. Konkurence lasīt tālāk

Autors: Henriks Danusēvičs

Mazajiem veikalniekiem nedraudzīga politika

Patlaban nodokļu politika Latvijā ir nedraudzīga mazajiem un vidējiem veikalniekiem. Tas attiecīgi pasliktina viņu konkurētspēju, tādējādi nostiprinot mazo un vidējo tirgotāju šaubas par to, ka valstiskā līmenī kādam būtu svarīgi, lai vietējie tirgotāji izdzīvo, jo liela daļa lēmumu, kas tiek pieņemti, tiek pieņemti ar kaitējumu mazajiem. Piemēram, kases aparātu un sistēmu reforma, kas ir šā gada lielais izaicinājums mazo un vidējo tirgotāju un dažādu pakalpojumu sniedzēju sektorā. Jauno kases lasīt tālāk