
Aizstāt sankciju un ierobežojumu dēļ zudušās kravas, kas vēsturiski plūdušas caur Latviju starp Eiropu un Austrumiem, īstermiņā ir neiespējami, taču ir virkne pasākumu, ko varam darīt, lai ostas un transporta infrastruktūru noslogotu vismaz tādā apmērā, lai nozare varētu infrastruktūru uzturēt. Šobrīd lielās ostas strauji attīsta industriālās zonas, radot pievienoto vērtību kravām. Latvijas ostu attīstībai svarīga ir kravu plūsma ar Centrālāzijas reģionu, un aktīvi tiek meklētas iespējas savienojumiem ar rietumu valstīm. Tiek stiprināta ostu nozīme valsts energoneatkarības veicināšanā, attīstot ostās dažādus “zaļos” projektus, tostarp vēja parkus un dzeramā ūdens terminālus. Sadarbībā ar par nozari atbildīgajām ministrijām tiek risināti nacionāla mēroga nozares jautājumi – ostu reforma, valsts un Eiropas atbalsts nozares darbības pārorientācijai un jaunu klientu piesaistei un citi jautājumi. Sagaidām, ka kravu apgrozījums kāps līdz ar ģeopolitiskās situācijas uzlabošanos un jaunu projektu attīstību. 2024.gads Latvijas jūras pārvadājumiem ir bijis nemainīgi izaicinošs. Nozares attīstību būtiski ietekmē ģeopolitiskās situācijas radītās izmaiņas piegādes ķēdēs, Eiropas Savienības un ASV sankcijas un nacionālā mēroga ierobežojumi, nepietiekamais atbalsts darbības pārorientācijai tiem, kas sankciju un ierobežojumu dēļ nevar strādāt, un citi apstākļi. Kopumā kravu apgrozījums Latvijas lielajās ostās un dzelzceļa pārvadājumos krīt kopš Krievijas izraisītā kara Ukrainā. Kravu apjoma krituma rezultātā samazinās ieņēmumi, un tas būtiski ietekmē nozares uzņēmumu, tostarp lielo ostu un VAS “Latvijas dzelzceļš” spēju uzturēt infrastruktūru darba kārtībā. Ostas un dzelzceļa infrastruktūra Latvijai nepieciešama ne vien tranzīta pārvadājumiem, bet arī Latvijā ražoto preču eksportam un nepieciešamo materiālu importam, valsts drošībai un militārajai mobilitātei, tāpēc tās saglabāšana un attīstība ir valsts nozīmes jautājums. Tomēr prieks par to, ka šogad notika pirmā pilnvērtīgā Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēde – formāts, kurā starpnozaru gaisotnē Ministru prezidentes vadībā tiek risināti ostu un tranzīta sektora problēmjautājumi. Asociācija turpina aktīvi sadarboties gan biedru vidū, gan ar valdības pārstāvjiem, gan citām institūcijām, kuru darbība ietekmē ostu darbu.