AST elektroenerģiju uzkrājošo bateriju sistēmu par 70,07 miljoniem eiro piegādās Vācijas "Rolls-Royce Solutions"

Rīga, 15.febr., LETA. Latvijas pārvades sistēmas operatora AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) atklātajā iepirkumā par elektroenerģiju uzkrājošo bateriju sistēmas (BESS) piegādi un uzstādīšanu apakšstacijās Tumē un Rēzeknē uzvarējis Vācijas uzņēmums "Rolls-Royce Solutions", kura piedāvātā līguma summa ir 70,07 miljoni eiro, teikts kompānijas paziņojumā biržai "Nasdaq Riga".

Uzņēmums iepirkumā saņēma trīs piedāvājumus, un "Rolls-Royce Solutions" piedāvājums atzīts par saimnieciski visizdevīgāko.

AST iegādāsies bateriju sistēmu ar kopējo jaudu 80 megavatu (MW) un ietilpību 160 megavatstundu (MWh). Bateriju sistēma tiks izvietota divās lokācijās - 20 MW un 40 MWh baterija AST apakšstacijā Tumē, savukārt 60 MW un 120 MWh baterija AST apakšstacijā Rēzeknē.

Paredzams, ka bateriju sistēma nodrošinās sinhronizācijas režīmam, kurā Baltijas valstu elektroenerģijas pārvades sistēmas strādā sinhroni ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem, nepieciešamas ātrdarbīgās un automātiski aktivizējamās frekvences regulēšanas rezerves. 

"Rolls-Royce Solutions" būvniecības darbos sadarbosies ar Vācijas uzņēmumu "LEC Construction International" un Latvijas uzņēmumu SIA "Enersense", kura īpašnieki pēc "Firmas.lv" datiem, ir Somijas "Enersense Services" (59%), Ģirts Galzons (21%) un Jānis Indriksons (20%).

AST valdes priekšsēdētājs Rolands Irklis norāda, ka bateriju sistēmas ir nozīmīgs infrastruktūras projekts Latvijas energoapgādes drošumam un stabilitātei, ļaujot nodrošināt nepieciešamās tīkla balansēšanas rezerves, kuru apmērs pēc sinhronizēšanās būtiski palielināsies. 

Irklis norāda, ka šim projektam piesaistīts Eiropas Savienības finansējumu vairāk nekā 85% apmērā.

Bateriju sistēmu piegādei un uzstādīšanai Rēzeknē piesaistīts Eiropas Savienības finansējums no Atveseļošanas un noturības mehānisma struktūrfondiem ("RePowerEU") 100% apmērā. Vienlaikus BESS Tumē un ar BESS pieslēgšanu saistītos apakšstaciju paplašināšanas darbus Tumē un Rēzeknē 75% apjomā līdzfinansēs no Eiropas Savienošanas instrumenta.

AST pārstāvji norāda, ka pēdējā desmitgadē uzņēmums ir veicis izmaiņas pārvades tīkla infrastruktūrā un vadības tehnoloģijās, lai līdz 2025.gadam Latvijas pārvades sistēma būtu sagatavota sinhrona darba sākšanai ar kontinentālo Eiropu. Latvijas elektroapgādes sistēmas atvienošana no Krievijas kontrolētā tīkla ir pamatnosacījums Latvijas energoneatkarības un energoapgādes drošuma sasniegšanai.

Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā pieauga riski arī Baltijas valstu energosistēmās, tāpēc 2023.gadā tika panākta politiska vienošanās par paātrinātu Baltijas elektrotīklu sinhronizāciju ar kontinentālo Eiropu - 2025.gada sākumā jeb teju gadu agrāk nekā sākotnēji plānots.

AST ir neatkarīgs Latvijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operators, kas nodrošina elektroenerģijas pārvades tīkla darbības un Latvijas elektroenerģijas sistēmas elektroapgādes drošumu, sniedz pārvades sistēmas pakalpojumus, balstoties uz publicētiem pārvades pakalpojuma tarifiem, veic pārvades sistēmas operatīvo vadību un nodrošina drošu, stabilu, elektroenerģijas pārvadi pārvades sistēmā.

AST ir nacionālajai drošībai nozīmīga komercsabiedrība. AST pieder valstij. Kompānijas obligācijas kotē "Nasdag Riga" parāda vērtspapīru sarakstā. AST ir vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora AS "Conexus Baltic Grid" ("Conexus") lielākais akcionārs - kompānijai pieder 68,46% "Conexus" akciju.