Ceļu būves uzņēmuma "Binders" apgrozījums pērn sarucis par 4,4%

Rīga, 24.maijs, LETA. Ceļu būves uzņēmuma SIA "Binders" apgrozījums pērn bija 86,966 miljoni eiro, kas ir par 4,4% mazāk nekā gadu iepriekš, tāpat uzņēmums cieta zaudējumus 2,819 miljonu eiro apmērā, kas ir 8,2 reizes lielāki nekā gadu iepriekš, liecina informācija "Firmas.lv".

Kā liecina uzņēmuma gada pārskata vadības ziņojums, saimniecisko darbību 2022.gadā būtiski ietekmēja ģeopolitiskā situācija Eiropā, kas radās pēc Krievijas militārā iebrukuma Ukrainā 2022.gada 24.februārī.

Gan kara darbības, gan ekonomisko sankciju dēļ, ko Eiropas Savienība noteica pret agresorvalstīm, tika izjaukta iepriekš funkcionējošā materiālu un izejvielu piegāžu sistēma no Ukrainas, Krievijas, arī Baltkrievijas. Tas nozīmēja, ka ļoti īsā laika periodā uzņēmumam bija jāatrod citi materiālu, izejvielu piegādātāji un īsā laikā jāizveido stabila piegāžu loģistika no citiem piegādātājiem Eiropā un ārpus tās.

Deficīta dēļ būvmateriālu un asfalta ražošanai nepieciešamo izejvielu, materiālu cenas auga iepriekš neprognozējamos apjomos, teikts vadības ziņojumā. Papildu šiem sadārdzinājumiem, pasaulē strauji auga arī energoresursu izmaksas, kas būtiski ietekmēja arī būvniecības nozares galvenās pozīcijas.

Lielākie sadārdzinājumi, kas ietekmēja praktiski visas ceļu būvniecības pozīcijas, bija degvielai, metālam, naftas produktiem, tostarp asfalta ražošanas galvenajai izejvielai - bitumenam.

Materiālu pieejamības problēma un dažādu izejvielu, kā arī energoresursu cenu dramatisks kāpums bija iemesls tam, ka būvniecības izmaksas sasniedza tādus apmērus, ka 2022.gada pavasarī, sākoties jaunajai ceļu būvniecības sezonai, "Binders" bija jautājuma priekšā: vai un kādā apjomā būs iespējams izpildīt tobrīd aktuālās līgumsaistības pret pasūtītājiem.

Vadības ziņojumā skaidrots, ka apdraudētas bija to līgumsaistību izpildes, kas tika slēgtas ar tirgus cenām un materiālu piegāžu sistēmām, kas bija aktuālas pirms 2022.gada 24.februāra.

Ar katru pasūtītāju, par katru līgumu, notika komunikācija par iespējamo līgumsaistību izmaksu pārskatīšanu, iesniedzot sadārdzinājumu pierādījumus, jauno izmaksu aprēķinus, citus iespējamos situācijas risinājumus.

Ceļu būvdarbu lielākā pasūtītāja, VSIA "Latvijas valsts ceļi", izstrādāja un sadarbības partneriem piedāvāja ar Iepirkumu uzraudzības biroju saskaņotu līgumcenu pārrēķināšanas metodi tipveida līgumiem autoceļu būvdarbiem. Līgumiem, kuros piedāvājumi iesniegti līdz 2022.gada 24.februārim, tika noteiktas un piemērotas jaunas būvdarbu izpildes cenas pēc izstrādātas pieauguma aprēķina metodikas.

Pārrēķins bija iespējams vienu reizi ar noteiktiem pieauguma griestiem (15%) attiecībā pret līgumcenu. Rezultātā - ar grūtībām un ciešot zaudējumus - "Binders" turpināja darbus objektos. Iepriekšminētie apstākļi vislielākajā mērā noteikuši uzņēmuma kopējos saimnieciskos rezultātus pārskata periodā.

Tāpat vadības ziņojumā teikts, ka 2022.gadā "Latvijas valsts ceļi" pasūtījumu klāstā lielāko apjomu veidoja asfaltbetona segumu atjaunošanas darbi, otrajā plānā atstājot lielos projektus ar pārbūvi. Šī plānošanas nelīdzsvarotība radīja "Binderam" izteiktu sezonalitāti, kas ļoti sadārdzināja resursus ziemas un pavasara periodā, kad asfalta seguma kārtu izbūve nav tehnoloģiski iespējama.

Šobrīd Krievijas - Ukrainas kara fonā "Binders" ar piesardzīgu optimismu vērtē "Latvijas valsts ceļu" reģionālo autoceļu programmu 2020.-2040.gadam, kam tika apstiprināts finansējums periodā no 2021. līdz 2024.gadam. Lielā nenoteiktība ar "Rail Baltica" dzelzceļa izbūves projektu, kuram valdība nespēj nodrošināt finansējumu, rada nedrošību nozarē, teikts vadības ziņojumā, vienlaikus norādot, ka šā projekta realizācija dotu stabilitāti tuvāko piecu līdz septiņu gadu laikā, ar pietiekamu darba apjomu un pamatotību jaunām investīcijām.

Joprojām lielāko daļu "Binders" apgrozījuma sastāda valsts un pašvaldību pasūtījumi, taču pirmais lielais publiskās un privātās partnerības projekts - Ķekavas apvedceļa izbūve - deva būtisku apgrozījuma daļu. Tika realizēti un attīstīti arī ūdensapgādes un kanalizācijas izbūves projekti.

Vadības ziņojumā teikts, ka "Binders" 2022.gadā strādāja un realizēja vairāk nekā 70 dažādus projektus. No tiem lielākie bija Daudersalas satiksmes pārvada pāri dzelzceļa sliežu ceļiem "Rīga-Skulte" ar pievedceļiem pirmās kārtas būvniecība; ūdenssaimniecības tīklu paplašināšana gan Jūrmalā, gan Berģos.

Vadības ziņojumā norādīts, ka līdz šim un arī 2022.gadā slēgtie būvdarbu līgumi neparedz cenu indeksāciju un līdzīgu, iepriekš grūti prognozējamu apstākļu ietekmē šis fakts reāli apdraud aktuālo līgumsaistību izpildi. Šobrīd ir neiespējami prognozēt, ar kādiem sadārdzinājumiem, kādu inflācijas apmēru jārēķinās tuvākajā nākotnē, kādas izmaiņas var skart izejvielu sagādi un to pieejamību.

Vadības ziņojumā uzsvērts, ka šādos apstākļos iezīmēt nākotnes perspektīvu ir grūti, taču "Binders" turpinās piedāvājumu sagatavošanu izsludinātajiem būvniecības iepirkumiem, vienlaikus īpašu uzmanību pievēršot pasākumiem, lai palielinātu visu procesu efektivitāti, gan to administrēšanas un lēmumu pieņemšanas segmentā, gan būvniecības un ražošanas praktiskajos procesos.

"Binders" 2021.gadā strādāja ar 90,962 miljonu eiro apgrozījumu un cieta 345 570 eiro zaudējumus.

"Binders" reģistrēta 1993.gadā, un tās pamatkapitāls ir 5,852 miljoni eiro. "Binders" īpašnieki ir SIA "Nule 7" (40%), kuras patiesais labuma guvējs ir Lihtenšteinas pilsonis Aleksandrs Braiens Džīvzs, SIA "Taino 1" (30%), kuras patiesais labuma guvējs ir Alvis Tanbergs, un SIA "Trustee" (30%), kuras patiesais labuma guvējs ir Normunds Luste.