Jauna biznesa iespējas 2022. gadā. Kā novērtēt uzņēmējdarbības vidi?

AS "SEB banka"
biznesa-iespejas.jpg

Jaungada apņemšanās – dibināt savu uzņēmumu. Skan pārāk ambiciozi? “SEB bankas" ekonomists Dainis Gašpuitis uzsver, ka 2022. gads solās būt biznesam labvēlīgs. Turklāt e-kanālu attīstība ļauj ambiciozākajiem censoņiem salīdzinoši viegli izkāpt ārpus vietējā tirgus.

Sākot domāt par sava uzņēmuma dibināšanu, vispirms jāpaskatās uz apkārt notiekošo – kas notiek ziņās, kādas ir aktualitātes. “Nenāktu par sliktu pasekot līdzi ekonomikas datiem, jo tad varam redzēt, kādā virzienā iet ekonomika. Kurās nozarēs veicas labāk, kurās sliktāk. Tas ļautu sajust šīs idejas vilkmi,” norāda ekonomists.

Viņš aicina paskatīties uz savu biznesu arī ar potenciālā pircēja acīm – ko piedāvā konkurenti, kā uz citu fona izskatās jūsu piedāvājums. “Tas ļaus jums izvērtēt, vai jūsu biznesa idejas ir realizējamas,” uzsver ekonomists.

Atskatoties uz 2021. gadu, skaidri iezīmējas, ka daudz izšķīris Covid-19. Piemēram, arvien vairāk preču un pakalpojumu virzās uz e-kanāliem. “Tā ir viena no norādēm, ka preces un pakalpojumi pie potenciālajiem pircējiem jāmēģina novadīt, izmantojot šos kanālus,” komentē speciālists.

Cita uzskatāma tendence ir tā dēvētais Zaļais kurss. Eksperts aicina uz plānotajām aktivitātēm raudzīties no prizmas – vai tas būs zaļi, taupīgi, saimnieciski.

Laiks kļūt ambiciozākiem

Nereti no esošajiem un topošajiem uzņēmējiem izskan jautājums – raudzīties tikai vietējā tirgus ietvaros, vai tomēr vērties plašāk? Ekonomists norāda, ka šis jautājums katram uzņēmumam jāšķetina individuāli. 

“Redzam, ka ir veiksmīgi gadījumi, kad uzņēmēji uzreiz ielec ārējos tirgos, veiksmīgi tur attīstās, un tikai tad atnāk šeit uz vietas. Taču, protams, skatoties tikai vietējā tirgus kontekstā, potenciāls nākotnē ir ļoti ierobežots. Vēlamības izteiksmē un mūsu kopējās sabiedrības interesēs ir, lai būtu vairāk “čempionu” kas augtu un mēģinātu plesties uz āru. Fokuss šobrīd dominē uz vietējo tirgu, bet mums ir jākļūst ambiciozākiem. Arī izaugsme agri vai vēlu spiedīs domāt par ārējiem tirgiem,” uzsver eksperts.

Prognozes 2022. gadam

Ekonomists atgādina, ka šobrīd ekonomisti prognozē visai labvēlīgu 2022. gadu, jo īpaši Eiropas Savienībā. “Izmantojot e-kanālus, ir iespējams piekļūt Eiropas Savienības tirgum salīdzinoši vienkāršāk, nekā esot tur fiziski,” izceļ speciālists.

Viņš vērtē, ka 2022. gads būs gana labs laiks, lai sāktu realizēt savas biznesa idejas. Savukārt jau strādājošiem uzņēmumiem šī būs lieliska iespēja apsvērt izaugsmes soļus, kas ļaus pakāpties pāri Latvijas robežām. “Šī ir iespēja, kas jāizmanto. Esiet ļoti ambiciozi. Uzstādiet lielus mērķus. Bet uz priekšu ejiet ar maziem solīšiem un nekad neapstājieties,” aicina eksperts.