Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2023

Uz nozares izaugsmi var raudzīties ar piesardzīgu optimismu

Toms Grīnfelds (Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas valdes priekšsēdētājs )

Neskatoties uz sarežģījumiem un apjukumu Covid krīzes sākumā 2020. gada pavasarī, 2020. gads kopumā metālapstrādes un mašīnbūves nozarē ir noslēgts veiksmīgi. Kopējais apgrozījums un eksporta apjoms ir saglabājies aptuveni 2019. gada līmenī. 2020. gadā nozarē kopumā ir bijis 2,3% apgrozījuma un 1,4% eksporta apjomu pieaugums. Kopējais nozares apgrozījums 2020. gadā sasniedza 1,8 miljardus eiro, no kā gandrīz 1,5 miljardi veidoja ieņēmumi no eksporta. Līdz ar to gads ir noslēgts ar kaut nelielu, bet pieaugumu, kas, ņemot vērā kopējo ekonomisko situāciju Eiropā un pasaulē, ir vērtējams kā labs sasniegums. Metālapstrādes un mašīnbūves nozare nav izņēmums, arī mūsu uzņēmumus Covid-19 krīze ietekmēja. Vislielākā neziņa un satraukums bija 2020. gada pavasarī, kad krīze sākās, jo nebija skaidrs, kā situācija attīstīsies turpmāk. Uz aptuveni diviem mēnešiem darbību pārtrauca vadošie automobiļu ražotāji Eiropā, kas izraisīja ražošanas ievērojamu samazinājumu vai pat dīkstāvi tiem uzņēmumiem, kuri fokusējas uz piegādēm auto rūpniecībai. Sākot no vasaras, var teikt, ka ražošana visās apakšnozarēs stabilizējās un arī apgrozījuma rādītāji atgriezās iepriekšējā gada līmenī. Visasāk problēmas izpaudās 2020. gada pavasarī, kad bija problēmas gan ar pasūtītājiem, gan komponenšu piegādātājiem. Lokdauna dēļ bija apgrūtināta loģistika. Problēmas ar darbinieku pārvietošanos pastāv joprojām. Īpaši negatīvi tas ietekmē uzņēmumus, kuriem ir nepieciešama produktu montāža un palaišana ekspluatācijā, it īpaši, ja tas ir attālos tirgos. Ģeogrāfiski tuvākos tirgos kā Skandināvija šīs problēmas ir mazāk izteiktas un vieglāk risināmas. Problēma, kas aizsākās Covid-19 krīzes iespaidā, – izejmateriālu (galvenokārt tērauda) cenu kāpums joprojām nopietni traucē uzņēmumu attīstību. Salīdzinot ar 2020. gada vasaru, tērauda cena patlaban ir dubultojusies, turklāt ir problēmas ar materiāla pieejamību. Tas nopietni traucē plānošanu un nākotnes līgumu slēgšanu. Daudz kas ir atkarīgs no situācijas Eiropā, kas ir lielākais nozares noieta tirgus. Eiropā inženiernozarēs bija kritums vairāk kā par 10%. Par Eiropu prognozes ir dažādas, bet vairums prognozē mērenu izaugsmi 2021. gadā. Relatīvi labāka situācija ir ziemeļvalstīs, kas ir mūsu nozarei būtisks tirgus. Pie šāda scenārija varam ar piesardzīgu optimismu raudzīties arī uz mašīnbūves un metālapstrādes nozares izredzēm.