
Saeimā lielākie strīdi Azartspēļu un izložu likuma grozījumos būs par azartspēļu atrašanās vietām pašvaldībās, lai gan likuma grozījumos nekas par to vispār patlaban nav minēts. diskusijas par to, ka ir jābūt regulējumam, radās jau valdībā, un Ministru kabineta lēmumā ir iekļauts punkts, ka šis jautājums ir jāsakārto. Tādēļ ir izveidota darba grupa, kas par to diskutē. Tomēr man ir jāsaka, ka iesaistīto pušu ir daudz - Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija, Labklājības ministrija, Veselības ministrija, Latvijas Pašvaldību savienība, Lielo pilsētu asociācija, Rīgas dome, azartspēļu rīkotāji - un katram ir savs viedoklis. Tādēļ es nezinu, vai darba grupa nonāks pie visiem pieņemama kompromisa, iespējams, politiķiem būs vienkārši jāsaņemas drosme un jānolemj, ka "būs tā". Šis noteikti būs jautājums, par ko deputāti diskutēs. Vienlaikus azartspēļu reklāmas būs otrs jautājums, par kuru ir paredzamas asas diskusijas. Šie, manuprāt, tiešām ir divi smagākie jautājumi. Varam atcerēties vēsturi un to, ka neviens totāls aizliegums nestrādā, jo vienmēr būs kāds ceļš, kā to apiet. Azartspēļu reklāmu sakarā mēs varam paskatīties kaut vai uz to, kādas preču zīmes, iekļaujot azartspēļu vietņu nosaukumus, ir reģistrējušas sporta federācijas un klubi. Jaunajos grozījumos ir noteikts, ka par azartspēļu reklāmu uzskatīs ne tikai to, ko ir izvietojuši azartspēļu rīkotāji, bet aizliegums attieksies uz jebkuru. Līdz ar to varēs vērsties arī pret sporta sacensību rīkotājiem. Izņēmumi būs tikai atsevišķos gadījumos. Piemēram, ja azartspēļu rīkotājs ir sponsors, tad tā nosaukums drīkstēs būt uz sportistu formām. Es gan neesmu droša, vai šie nosacījumi atrisinās situāciju. Vēl atsevišķs stāsts ir saistīts ar influenceriem, ar kuru radītajiem materiāliem ir pilni sociālie tīkli. Tā ir ļoti liela problēma. Attiecībā uz "pop up" reklāmām cerības ir uz jauno Eiropas Savienības Digitālo aktu, jo lielajām interneta kompānijām būs aicinājums ievērot atsevišķu valstu likumu normas par to, kādas reklāmas nedrīkstētu parādīties. Mēs ceram, ka azartspēļu reklāmas varēs ierobežot arī šādā veidā. Tomēr es varu atkārtot, ka totāli aizliegumi nedarbojas un neskaidru jautājumu vēl ir daudz. Inspekcijā ļoti gaidām, kad Saeima pieņems Azartspēļu un izložu likuma grozījumus, jo tie paredz daudz būtisku izmaiņu, kas prasīs jaunu sistēmu ieviešanu, lai zemes azartspēlēs būtu tādas pašas monitoringa iespējas kā interaktīvajās azartspēlēs. Paredzams, ka turpināsies interaktīvo azartspēļu apjoma pieaugums, un, kad stāsies spēkā likuma grozījumi, sekos samazinājums zemes azartspēlēs, jo komersanti noteikti vērtēs, vai visās vietās pēc jauno prasību ieviešanas varēs nodrošināt nepieciešamo rentabilitāti.