Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2023

Pirmais ceturksnis vieš cerības par sekmīgu 2023.gadu Latvijas līzinga tirgum

"Swedbank līzings" valdes priekšsēdētājs Jānis Paiders

Kopējais pieprasījums pēc jaunām vai mazlietotām automašīnām 2023.gada sākumā iedzīvotajiem palicis iepriekšēja gada līmenī, savukārt uzņēmumu pieprasījums pēc līzinga, iekļaujot gan auto, gan komerciālo un industriālā tehnikas līzingu, ir nedaudz pieaudzis. Skatoties uz šo gadu, tas ir iesācies daudzsološi, ņemot vērā, ka šobrīd ir gana daudz ekonomiskai izaugsmei bremzējošu faktoru - augsta inflācija, augošas Euribor likmes un paaugstināti komunālie rēķini ziemas periodā. Automašīnu līzingā iepriekš izaicinājums bija arī jauno spēkratu piegādes laiku nobīdes. Privātpersonu segmentā jaunu automašīnu pircēji pirmajos ceturksnī visvairāk izvēlējušies auto ar benzīna dzinēju - 75% no līzingā iegādātu jauno auto kopapjoma, bet automašīnas ar elektrodzinējiem (13% darījumu pirmo reizi apsteigušas automašīnas ar dīzeļdzinējiem (12%). Uzņēmēju segmentā arī var vērot pāreju no dīzeļdzinēju dominances uz citiem degvielu tipiem: dīzeļmotori (41%) ir atdevuši pirmo vietu benzīna dzinējiem (50%), savukārt elektrisko automašīnu īpatsvars ir pieaudzis divas reizes, sasniedzot 7%. Turpina pieaugt arī videi draudzīgu automašīnu (izmešu līmenis nepārsniedz 130 g CO2/km) iegādes apjomi. "Swedbank" dati liecina, ka pirmajā ceturksnī privātpersonām finansēto auto skaits sasniedza 195 automašīnas, kas par 48% pārsniedz 2022.gada pirmā ceturkšņa rādītājus. Šādu automašīnu iegādei bieži tiek izmantots valsts atbalsts un tieši pēc atbalsts programmas ieviešanas 2022.gadā aprīlī iedzīvotāju interese par jauna elektroauto iegādi strauji palielinājusies. Būtiski, lai iedzīvotājiem izdotos apgūt visu programmā paredzēto valsts atbalsta finansējumu, nepieciešamības gadījumā, pagarinot programmas apgūšanas termiņu. Jaunu automašīnu tirgū vēl joprojām pasūtot jaunu automašīnu, gaidīšanas laiks var sasniegt 12 mēnešus. Tomēr situācija ir nedaudz uzlabojusies, jo jau vērojams, ka jauno automašīnu salonos ir iespējams iegādāties arī jau nokomplektētas automašīnas, kas kopējo pieejamības situāciju nedaudz uzlabo. Pēc "Swedbank līzings" datiem, laba izaugsme ir arī komerctransporta un industriālā līzinga segmentos. Komerctransporta sektora izaugsme liecina, ka uzņēmēji ir spējuši pielāgoties jaunajiem apstākļiem - ES tā saucamajai mobilitātes pakotnei, izmaiņām piegāžu ķēdēs pēc Covid-19 un jaunajai ģeopolitiskajai realitāte pēc Krievijas sāktā kara Ukrainā. Industriālā līzinga pieaugumu lielā mērā ietekmē lauksaimniecības nozarē strādājošajiem pieejamais Lauku atbalsta dienesta atbalsts saimniecību modernizācijai. Par atbalsta līdzekļiem bieži tiek iegādāta tehnika, izmantojot līzinga finansējumu. Ņemot vērā pēdējo gadu lielos satricinājumus, ticams šķita scenārijs, ka vēlme uzņemties jaunas saistības, lai uzlabotu pārvietošanās komfortu vai arī finansētu jaunas biznesa vajadzības, mazināsies. Tāpat bažas bija arī par maksātspējas būtisku pasliktināšanos esošajiem klientiem. Neviens no šiem scenārijiem par laimi līdz šim nav piepildījies. Savukārt, augstāk aprakstītā situācija par 2023.gada pirmo ceturksni vieš cerības uz to, ka gads kopumā aizritēs izaugsmes zīmē visam Latvijas līzinga tirgum.