
Ja vēsturiski VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) uzmanības centrā bijusi infrastruktūras izmantošana liela apjoma kravu tranzīta pārvadājumiem, tad šobrīd LDz prioritārā darbība ir vērsta uz pasažieru vajadzībām un mūsdienīgas pasažieru infrastruktūras attīstību valsts pasūtījuma ietvaros. LDz koncernam pēdējo piecu gadu laikā ir bijis jāspēj adaptēties ļoti straujam pārvadāto kravu apjomu kritumam no aptuveni 40 miljoniem tonnām kravu gadā līdz ap desmit miljoniem tonnām kravu gadā. Esošo ģeopolitisko apstākļu un sankciju ietekme turpina radīt būtisku spiedienu uz LDz finanšu stāvokli - kravu apjomi un ar tiem saistītie ieņēmumi samazinās, bet sliežu ceļu uzturēšanas kilometru skaits valsts pasūtījuma ietvaros nesamazinās. Tādējādi, lai gan ir skaidrs, ka LDz tāpat kā citiem publiskās infrastruktūras uzturētājiem visā Eiropā, kas pilda valsts pasūtījumu, ir un būs nepieciešams valsts finansējums, turpinās arī LDz koncerna uzņēmumu optimizācijas process.