
Telekomunikāciju nozares apgrozījums turpina augt nedaudz lēnāk, turklāt vēsturisko operatoru izaugsme apstājusies - pat vērojama neliela recesija, ja raugāmies uz “Tet” un LMT otrā ceturkšņa ziņojumiem. Kopējais nozares apgrozījums gan iepriekšējos gados audzis un tuvojas 600 miljoniem eiro gadā. Vairāk nekā 80% šo ieņēmumu koncentrējas četru lielāko operatoru starpā. Jāatzīmē, ka saskaņā ar SPRK datiem, aktīvo SIM karšu skaits mobilo sakaru tīklā sasniedz 2,2 miljonus. Ņemot vērā Latvijas demogrāfisko situāciju, kā arī to, ka ekonomika šobrīd pieaug pavisam nedaudz, nozarei palielināt apgrozījumu ir visai sarežģīti un tiek meklēti citi pakalpojumu segmenti, kuros attīstīties. Protams, ka lielākā vērtība šobrīd ir mobilajiem datiem, turklāt to patēriņš gadu no gada turpina pieaugt. Datu apjoms mobilo operatoru tīklos turpina augt apmēram par 20-25% gadā. Attiecīgi mobilo sakaru tīkli Latvijā ir vieni no noslogotākajiem ar datu plūsmu. Arī ja paraugāmies uz citām valstīm, tad mobilā interneta pakalpojumu pieprasījuma dēļ, datu plūsma Latvijā mobilajos tīklos ir augstākā OECD valstu vidū. Vienlaikus mobilie operatori intensīvi attīsta 5G. Lai arī pirmie paziņojumi par 5G palaišanu notika pirms 5 gadiem, attīstība ir prasījusi laiku un nepieciešamo frekvenču piešķīrumus, izsoles. Šī attīstība ir kapitālietilpīga, operatori maina ne vien radiotīklus, bet arī pamattīklus, pārejot uz jaunākās paaudzes tehnoloģijām. Nesen tika ziņots par pirmajiem 5G B2B pielietojumiem biznesa sektorā Latvijā (privātais tīkls), taču pārsvarā 5G apkalpo iedzīvotāju mājas interneta vajadzības un nodrošina labu lietotāja pieredzi telefonos. 5G pārklājums sasniedz jau apmēram 75% Latvijas teritorijas. Uz Eiropas fona nozares rādītāji 5G platjoslas veiktspējas ziņā ir apmēram pa vidu. Tīklos ir liela datu slodze. Tāpat arī divi no trim mobilajiem operatoriem sākuši 3G tehnoloģijas izslēgšanu, lai atbrīvotu frekvenču spektru jaunākām tehnoloģijām, kas to izmantos efektīvāk. Ja runājam par konkurenci, tad tā mobilo sakaru jomā ir ļoti sīva – ne velti tieši mobilo sakaru nozari bieži vien tiek pieminēta kā paraugs konkurencei. Notiek arī operatoru apvienošana, “Bite” sev pievienoja pirms pieciem gadiem par ievērojamu summu nopirkto “Baltcom”. Šis notikums ļaus ietaupīt līdzekļus neuzturot divus zīmolus. Līdz ar to vairāk nekā 30 gadus Latvijā pastāvējušais “Baltcom” zīmols ir beidzis eksistēt.