Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2024

Būtu jāatrod risinājums smagsvara tehnikas izmantošanas ierobežojumu pārskatīšanai

Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektors Artūrs Bukonts

Mēs saprotam, ka ja ceļš ir pārmitrs un ceļu nestspēja ir zudusi, smagsvara tehniku izmantot nevar, bet tajā brīdī, kad, piemēram, janvāra beigās Vidzemes pusē, īpaši Valmierā un Smiltenē, bija sniegs un ceļu klājums bija sasalis, būtu jāļauj izmantot smagsvara tehnika. Tomēr šajās vietās atbilstoši VSIA "Latvijas valsts ceļi" palika spēkā svara ierobežojumi, kas ietekmēja darbu privātajā sektorā. Mums tiešām ir svarīgas tās dažas dienas. Saprotu, ka cilvēks, kurš zīmes izliek, brauc un saliek tās visur un pēc dienas vai divām nevēlas braukt atkārtoti tās pārskatīt, tomēr mežistrādātājiem šīs divas dienas būtu ļoti nozīmīgas. Šo situāciju varētu labot ar uzlabotu plānošanu vai kontroli, izveidojot kādu kontroles mehānismu. Tāpat ikdienā uz ceļiem ir kokvedēju vadītāji, tāpēc tie varētu, piemēram, ceļus filmēt, vai arī citādāk nosūtīt informāciju atbildīgajiem dienestiem kādā aplikācijā, lai tie varētu izvērtēt vai ierobežojumus atcelt vai nē. Varbūt ir apstākļi, kurus mēs neredzam, piemēram, ir kāds posms, līdz kuram neesam aizbraukuši. Tāpēc ir nepieciešams sadarboties. Kopumā, ja janvāra beigās pajautātu meža mašīnu operatoram, kā iet pa darbu, viņš teiktu - nu neko - peldam. Tā arī varētu situāciju raksturot. Ietekme bija pietiekami liela. Silto un lietaino laika apstākļu dēļ puse no mežā sagatavotajiem kokmateriāliem bija nepieejami. Vietām ar smagsvara tehniku nebija iespējams iebraukt mežā, lai līdz ceļam izvestu sagatavotos kokmateriālus, kā arī vietām nebija iespējams izmantot ceļus, pie kuriem kokmateriāli atrodas, jo tika noteikti svara ierobežojumi. Tomēr puse no Latvijas mežiem ir AS "Latvijas valsts meži" (LVM) pārvaldībā, kas gadu laikā ir veikusi pietiekami lielas investīcijas meža ceļu infrastruktūras uzlabošanai, līdz ar to šajos mežos situācija bija labāka. Tāpat LVM ir pietiekami lielas plānošanas iespējas, jo ja darbus nevar veikt vienā vietā, tos var veikt citos reģionos un vietās. Tāpat LVM pērn bija sagatavojuši būtiskus kokmateriālu uzkrājumus, lai nodrošinātu piegādes. Savukārt lielākie izaicinājumi bija novērojami privātajā sektorā, jo privātajā sektorā pārplānot mežizstrādes darbus nav iespējams. Tomēr visi nozares dalībnieki izprot, ka šādas grūtības var būt sagaidāmas un tas nav nekāds jaunums. Tāpat, kā lielāko šā brīža problēmu varētu nosaukt pašvaldību un valsts ceļu slikto stāvokli un to, ka ilgu laiku investīcijas gandrīz 10 000 kilometru garajos valsts ceļos ir bijušas nepietiekamas, par spīti tam, ka pārvadātājiem smagsvara atļauju, ceļu nodokļu un citi maksājumi palielinājušies piecas līdz sešas reizes. Tāpēc šie ieņēmumi būtu jāiegulda ceļu infrastruktūrā.