Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2023

2024.gadā OCTA nozari pamatā ietekmēs dažādas normatīvu izmaiņas saistībā ar grozījumiem likumā

Latvijas transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins

2023.gads OCTA nozarei ir bijis izaicinājumiem pilns. Gada pirmajā pusē turpinājām izjust sekas, kas saistītas ar inflācijas radīto cenu pieaugumu nozarēs, kas tieši ietekmē apdrošināšanas jomu. Tāpat turpinājās darbs pie nozares regulējuma sakārtošanas. Pēc provizoriskiem datiem, 2023.gadā apdrošināšanas sabiedrības parakstījušas prēmijas par 116,91 miljonu eiro, kas ir par 9,7% vairāk nekā gadu iepriekš. Apdrošināšanas atlīdzības izmaksāts 64,61 miljons eiro, kas ir par 5,5% vairāk nekā 2022.gadā. No 2023.gada 1.jūnija Krievijā un Baltkrievijā reģistrētām automašīnām, kas vēlas ieceļot Eiropā, vairs nav izmantojama Krievijā vai Baltkrievijā izsniegta Zaļā karte, un apdrošināšana jāpērk pie Eiropas apdrošinātājiem, iebraucot jebkurā Eiropas Ekonomikas zonas valstī. Attiecībā uz Krievijā reģistrēto transportlīdzekļu izmantošanu Latvijā, pērnā gada rudenī tika pieņemti grozījumi Ceļu satiksmes likumā. Tie paredz, ka Krievijā reģistrēto transportlīdzekļu īpašniekam tas jāpārreģistrē vai jāizved no Latvijas ne vēlāk kā līdz 2024.gada 14.februārim. Krievijā reģistrēto transportlīdzekļu izmantošana ceļu satiksmē Latvijā, attiecīgi pērkot Robežlīgumu, būs pieļaujama, ja persona Latvijas teritoriju šķērsos tranzītā. Lai stingrāk kontrolētu iespēju izsniegt OCTA polises transportlīdzekļiem ar neskaidru statusu attiecībā uz to piederību Latvijas Republikā, no 2023.gada 1.aprīļa tika veiktas izmaiņas OCTA informācijas sistēmā, un pie apdrošinātājiem vairs nav iespēju nopirkt OCTA transportlīdzekļu īpašniekiem, kas noņēmuši spēkratu no uzskaites atsavināšanai Latvijā vai izvešanai no tās, bet likumā noteikto dienu laikā nav to izdarījuši un nav atjaunojuši to uzskaitē. 2023.gada nogalē stājās spēkā Eiropas Komisijas direktīva, kas paredz palielināt zaudējumu atlīdzību limitus visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Jāņem vērā, ka šīs direktīvas prasības Eiropas Savienības valstu nacionālajā regulējumā vēl ir ieviešanas procesā, kas saistīts ar aktīvām diskusijām par citiem šīs direktīvas plānotajiem jaunievedumiem – pamatā saistībā ar OCTA Garantijas fonda nākotnes finansējuma modeli, kā arī konkrētajā dalībvalstī reģistrēto apdrošināšanas sabiedrību maksātnespējas risku segšanu. Sagaidāms, ka 2024.gadā OCTA nozari pamatā ietekmēs dažādas normatīvu izmaiņas, kas saistītas ar OCTA likuma grozījumiem vietējā līmenī, kā arī dažādiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, kas rekomendāciju līmenī stājušies spēkā 2023.gada pašā izskaņā, taču nacionālajā līmenī vēl tikai gaidāma to ieviešana. Svarīgākās normatīvo aktu izmaiņas, kas mūs dara bažīgus, ir saistītas ar LTAB kā biedrības regulējumu. Pēc Augstākās Tiesas Senāta lēmuma 2022.gadā, kas noteica to, ka LTAB pilda valsts deleģētos uzdevumus attiecībā uz OCTA sistēmu, faktiski vienā dienā mainījās LTAB tiesiskais regulējums, kas būtiski maina biedrības darbības juridisko ietvaru un tās funkcionalitāti. Mūsu bažas ir saistītas ar to, lai izmaiņas būtu vienlīdzīgas un saprotamas visiem tirgus dalībniekiem, kā arī neuzliktu pārlieku lielu birokrātisko slogu.