Transports, loģistika, pārvadājumi

Transports, loģistika, pārvadājumi

Industrijas jaunumi

Šogad pārvadāsim vairāk nekā nekā piecus miljonus pasažieru

29.01.2024 . Martins Gauss, Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" izpilddirektors
Šogad mēs paredzam, ka pārvadāsim vairāk nekā piecus miljonus pasažieru, kas nozīmē, ka šogad mēs pārsniegsim 2019.gada rādītājus. Mūsu regulārajos reisos pērn tika pārvadāti ap 4,5 miljoniem pasažieru. Tāpat mēs veicām čarterreisus, kā arī pārvadājām daudz pasažieru, kas nav iekļauti mūsu uzskaitē, jo mēs ar mūsu lidmašīnām un apkalpi veicām lidojumus citām aviokompānijām. Savukārt tieši "airBaltic" pasažieru skaits, kuru mēs varam salīdzināt ar citiem gadiem, bija 4,5 miljoni. Ja mēs skatāmies...

Tendence

Gada panākumi un neveiksmes nozarē

Iesākti “Rail Baltica” būvniecības darbi pie lidostas “Rīga” un Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā

Šogad iesākti būvniecības darbi dzelzceļa projektā “Rail Baltica” pie lidostas un Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā. “Rail Baltica” stacijas un saistītās infrastruktūras izbūve lidostā "Rīga" kopumā izmaksās 236,96 miljonus eiro, savukārt par Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksās apbūves būvprojekta izstrādi un būvdarbiem noslēgts līgums par 464,9 miljoniem eiro. Abos objektos būvdarbus plānots veikt noslēgt 2025. gadā.

“Latvijas dzelzceļam” par ļaunprātīgu dominējošā stāvokļa izmantošanu piemēro 5,7 miljonu eiro sodu

Konkurences padome par ļaunprātīgu dominējošā stāvokļa izmantošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū piemērojusi VAS "Latvijas dzelzceļš" 5,7 miljonu eiro sodu. Sods kompānijai piemērots par darbību laika periodā no 2007. gada līdz pagājušā gada augustam. "LDz Cargo" noteiktajā periodā klientiem, kas vēlējās nosūtīt vai saņemt kravu caur Latviju, bija neizbēgams sadarbības partneris kravas pārvešanai pierobežā. Turklāt uzņēmums, neesot konkurences spiedienam, varēja brīvi noteikt pārvadājumu maksu.

Izaicinājumi un atbalsts

Arvien turpinās Autotransporta direkcijas iepirkumi par sabiedriskā transporta nodrošināšanu reģionos

Arvien turpinās Autotransporta direkcijas rīkotie konkursi par sabiedriskā transporta nodrošināšanu reģionos desmit gadu ilgā periodā. Lotēs "Liepāja", "Kuldīga, Saldus", "Pierīga", "Bauska" un "Daugavpils, Krāslava" līgums stājās spēkā 2021. gada 1. augustā, savukārt lotēs "Cēsis", "Ogre, Aizkraukle" un "Jēkabpils, Preiļi, Līvāni", "Limbaži, Sigulda" stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā. Savukārt tīkla daļās "Talsi, Tukums", "Jelgava, Dobele", "Valmiera, Valka, Smiltene", "Gulbene, Alūksne, Balvi", "Madona", "Rēzekne, Ludza" un "Ventspils" atkārtoti izsludināts konkurss.

Reģionālajiem pārvadātājiem kompensē Covid-19 radītos zaudējumus

Valsts sabiedriskā transporta kompensācijām Covid-19 pandēmijas laikā radītajiem zaudējumiem no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķīrusi 13,029 miljonus eiro. 11,451 miljons eiro piešķirts, lai kompensētu reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem radušos zaudējumus sakarā ar Covid-19 ierobežošanai noteiktajiem drošības pasākumiem sabiedriskajā transportā ārkārtējās situācijas laikā, kā arī ārkārtējās situācijas seku mazināšanai 2021. gada pirmajā pusgadā. 1,577 miljoni eiro piešķirti, lai kompensētu reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem nesegtos kompensējamos zaudējumus 2020. gadā, bet 1224 eiro – lai kompensētu Autotransporta direkcijas izdevumus saistībā ar pasažieru pārvadājumu pakalpojumu nodrošināšanu personām, kas ierodas no ārvalstīm ar repatriācijas reisiem.

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2020 . gada apgrozījuma

Nr. Nosaukums Nozare Reģist
rācijas
gads
2020. neto
apgrozījums,
tūkst., EUR
Apgrozījuma
izmaiņas,
pret 2019., %
Peļņa 2020,
tūkst., EUR
Renta
bilitāte
Darbinieki
1
Moller Baltic Import, SE
Duntes iela 3, Rīga, LV-1013 T. 67784270
Auto tirdzniecība, autosaloni 2008 191 907 -33.44% 2 636 1.37% 64
2
URALCHEM Trading, SIA
Vesetas iela 8 – 2, Rīga, LV-1013 T. 67388100
Loģistika, pārvadājumu apkalpošana 2009 181 235 -65.77% 15 412 8.5% 47
3
Rīgas satiksme, Rīgas pašvaldības, SIA
Kleistu iela 28, Rīga, LV-1067 T. 20361862
Pasažieru pārvadājumi 2003 173 503 -9.24% 981 0.57% 3 762
4
LDZ CARGO, SIA
Dzirnavu iela 147 k-1, Rīga, LV-1050 T. 67234208
Kravu pārvadājumi: dzelzceļa 2005 162 326 -35.86% -3 303 -2.03% 1 691
5
Kreiss, SIA
"Bērzlapas 5", Mārupe, Mārupes nov., LV-2167 T. 67409300
Kravas automobiļi: apkope un rezerves daļas 1994 161 059 -8.52% 2 544 1.58% 2 794
6
Latvijas dzelzceļš, Valsts, AS
Emīlijas Benjamiņas iela 3, Rīga, LV-1050 T. 80001181
Dzelzceļa transports 1991 156 536 -14.59% 0 0% 5 322
7
Air Baltic Corporation, AS
Tehnikas iela 3, Lidosta "Rīga", Mārupes pag., Mārupes nov., LV-1053 T. 90001100
Aviokompānijas, aviotransports 1995 135 934 -72.81% -278 267 -204.71% 1 010
8
Latvijas Pasts, Valsts, AS
Ziemeļu iela 10, Lidosta "Rīga", Mārupes pag., Mārupes nov., LV-1053 T. 67008001
Pasts, pasta pakalpojumi 1992 94 133 -2.12% 4 213 4.48% 3 305
9
INTER CARS LATVIJA, SIA
Plieņciema iela 35, Mārupe, Mārupes nov., LV-2167
Auto rezerves daļu tirdzniecība 2010 90 448 8.32% 2 033 2.25% 96
10
Inchcape Motors Latvia, SIA
Skanstes iela 4A, Rīga, LV-1013 T. 67303000
Auto tirdzniecība, autosaloni 1992 75 454 -22.63% 817 1.08% 185

Viedokļi

Ivars Landmanis

Tranzīta nozare ar lielām bažām raugās uz Baltkrievijas sankcijām

Ivars Landmanis ("Baltijas asociācija - transports un loģistika" izpilddirektors )
Tādos apjomos, kāds tranzīts bija pirms diviem gadiem, tas vairs nebūs, jo, kā zināms, ogļu apjoms Latvijas ostās ir ļoti samazinājies, un Krievijas ostas aktīvi un strauji attīstās. Tāpat liela ietekme ir arī Baltkrieviju skarošajām sankcijām. Ņemot vērā šo ģeopolitisko situāciju, kravas no Krievijas uz Latviju nenāk. Lai gan vairāki uzņēmēji būtu gatavi sūtīt kravas no Krievijas uz Latviju, tomēr tas politisku apsvērumu dēļ nav iespējams. Skatoties nākotnē, vēlētos redzēt atbalsta programmas darbības...
Andris Kulbergs

Pusvadītāju trūkuma dēļ turpinās neziņa par auto piegādēm arī Latvijā

Andris Kulbergs (Auto Asociācijas vadītājs )
Neziņa par jaunu auto ražošanas tempiem un piegādēm, kas ieilgusi jau kopš pavasara, turpinās. Turklāt šobrīd nav neviens cilvēks pasaulē, kurš varētu pateikt konkrētu datumu, kad neziņa beigsies un pusvadītāju ražotāji spēs piegādāt auto ražotājiem tik ļoti nepieciešamās mikroshēmas. Tikmēr auto tirgotāji, tostarp arī Latvijā, jaunu auto pircējus nevar iepriecināt ar ziņām par auto piegāžu termiņiem, kas, protams, negatīvi atsaucas uz pirkumu lēmumiem. Paredzams, ka pusvadītāju mikroshēmu trūkums...