Mediji, reklāma, izglītība, radošās industrijas

Mediji, reklāma, izglītība, radošās industrijas

Nozares fakti

Straumēšanas pakalpojumu izaugsme turpinās arī pēc Covid pandēmijas

04.09.2025 . Mediju un izklaides uzņēmuma "Warner Bros. Discovery" Biznesa attīstības un izplatīšanas viceprezidente Keneči Beluseviča (Kenechi Belusevic)
Neskatoties uz traģiskajām Covid pandēmijas sekām, tas bija izšķirošs brīdis daudziem uzņēmumiem, it īpaši mūsu nozarē, jo tas burtiski vienas nakts laikā mainīja cilvēku uzvedību. Protams, mēs vairs neredzam tik strauju pieaugumu straumēšanas pakalpojumiem, kāds bija Covid pandēmijas laikā, bet šis ieradums ir palicis un turpinās. Cilvēkiem ir daudz izvēles iespēju. Pat tie, kuri iepriekš nedomāja izmantot straumēšanas vai video pēc pieprasījuma pakalpojumus, tagad arvien vairāk virzās uz tiem....

Tendence

Gada panākumi un neveiksmes nozarē

Skolas būs klātienē

Izstrādāti principi, pēc kuriem skolas varēs mācības rīkot klātienē. Lai arī skolotāju vakcinācija nevirzījās strauji uz priekšu, politiķi bija vienisprātis, ka bērni un jaunieši jebkurā izglītības līmenī nevar turpināt darbu attālināti. Neskatoties uz to, ka tika atcelts gan reģionālais princips, gan saslimstības rādītāju slieksnis, klātienes mācības tiks turpinātas ar sejas maskām. Savukārt, lai uzlabotu klātienes mācību vidi, nodrošinās gan jaunu ventilācijas sistēmu instalāciju, gan CO2 gaisa kvalitātes mērītājus katrā izglītības iestādes klasē.

Televīzijā būtisks satura iztrūkums krievu valodā

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome pieņēma lēmumu izslēgt no Latvijā retranslējamo programmu saraksta 16 programmas, jo kopš 1. februāra nav zināms to pārstāvis Latvijā. Tostarp no Latvijā retranslējamo programmu saraksta izslēgta "Ren TV Baltic", "NTV Mir Baltic". Nozarē izskan kritika, ka vēlāk pārējās televīzijas savu skatīšanās laika daļu nepalielināja, tātad krievvalodīgie saturu meklē citur un nav Latvijas informācijas telpā.

Izaicinājumi un atbalsts

Covid-19 pandēmija pasākuma rīkošanu uzlika uz pauzes

Covid-19 pandēmijas laikā lielu triecienu izjuta arī publisko pasākumu organizētāji, kuriem nācās apturēt dažādus koncertus, festivālus un citus masu pasākumus. Ņemot vērā, ka lielākā daļa ieņēmumu ir no biļešu tirdzniecības, šo naudu nācās atdot pircējiem. Kā rezultātā apgrozījumu kritums bija pielīdzināms 100% un izklaides un publisko pasākumu organizētājiem bija atkārtoti nepieciešams valsts atbalsts. Arī vasaras vidū, kad daļa uzņēmēju un iedzīvotāju atgriezās ierobežotā apritē, pasākumu rīkotāji lūdza valsts atbalstu, jo publiskie pasākumi joprojām bija Covid-19 ierobežojumu slogā. Kā paši pasākuma rīkotāji skaidroja, neraugoties uz to, ka no 15. jūnija ir atviegloti publisko pasākumu norises noteikumi, nozares pilnvērtīgas darbības atjaunošanai joprojām pastāv būtiski ierobežojumi, kā arī publisko pasākumu nozare bez apgrūtinājumiem var strādāt tikai ar to sabiedrības daļu, kas noslēgusi pilnu vakcinācijas procesu. Savukārt to īpatsvars vasaras otrajā pusē bija ap 40%.

Sabiedriskajiem medijiem savs regulators

Augusta sākumā Saeima par Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) locekļiem ievēlējusi Sanitu Upleju-Jegermani, Jāni Siksni un Jāni Eglīti. Vienu locekli apstiprināšanai izvirzīja Valsts prezidents, vienu – Nevalstisko organizāciju (NVO) un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome, vēl vienu – Saeima saskaņā ar Saeimas Kārtības rullī noteikto kārtību. NVO un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome SEPLP locekļa amatam izvirzīja J. Siksni, no Saeimas puses SEPLP locekļa kandidātam tika virzīts Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes loceklis J. Eglītis, savukārt Valsts prezidents Egils Levits virzīja "Delfi" žurnālisti, redaktori S. Upleju-Jegermani. Padomes priekšsēdētāja amatā ievēlēts J. Siksnis.

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2020 . gada apgrozījuma

No. Title Branch Regist
ration
year
2020 neto
turnover
thous. EUR
Turnover
change to
2019 year, %
Profit in
2020,
thous. EUR
Renta
bility
Employees
1
Aleph Latvia, SIA
Malduguņu iela 4, Mārupe, Mārupes nov., LV-2167 T. 24229622
Advertisement: outdoor 2019 66 864 1388.42% 4 481 6.7% 27
2
WhatDigital, SIA
Skanstes iela 54, Rīga, LV-1013 T. 29272455
Advertising 2013 57 855 92.82% 492 0.85% 10
3
All Media Latvia, SIA
Dzelzavas iela 120G, Rīga, LV-1021 T. 67479100
Television 1992 21 923 -9.58% 916 4.18% 132
4
Mobnx, SIA
Brīvības iela 40 – 27, Rīga, LV-1050 T. 26103971
Advertising 2015 21 626 148.4% 3 478 16.08% 1
5
RĪGAS KARTE, SIA
Ganību dambis 32, Rīga, LV-1005 T. 67326300
Information services 2007 20 229 -8.83% 4 444 21.97% 14
6
Latvijas Televīzija, Valsts, SIA
Rīga, Zaķusalas krastmala 33
Television 1992 19 093 -2.25% -7 -0.04% 484
7
Concentrix Latvia, SIA
Rīga, Raiņa bulvāris 11 T. 67224437
Information services 2004 16 974 -32.81% -5 208 -30.68% 173
8
Apgāds Zvaigzne ABC, SIA
Krišjāņa Valdemāra iela 6, Rīga, LV-1010 T. 67324518
Publishing houses, publichers 1993 12 567 -3.61% 115 0.92% 294
9
Dentsu Latvia, SIA
Ūnijas iela 8 k-7, Rīga, LV-1084 T. 67240204
Advertising 1997 11 823 -8.92% 95 0.8% 43
10
BERLIN-CHEMIE/MENARINI BALTIC, SIA
Rīga, Bauskas iela 58A T. 67103210
Advertising 1998 11 245 -6.51% 854 7.59% 32

Viedokļi

Guntars Līcis

Digitālais maksas saturs nav iedzīvotāju prioritāte

Guntars Līcis (Latvijas Preses izdevēju asociācijas izpilddirektors )
Ilggadēji viens no būtiskākajiem masu mediju ieņēmumu avotiem ir reklāma. Zinot interneta jaudu sasniegt auditoriju ātrāk un biežāk, reklāmas pāriet no preses uz tādiem medijiem, kur papildu maksa par satura patēriņu netiek prasīta. Taču arī reklāmas ieņēmumi nav bezgalīgi, un to apjoms arī sāk sarukt. Kā liecina Reklāmas asociācijas aktuālākie dati, mediju tirgus ieņēmumi no reklāmām pērn saruka par 16,4%, gadu iepriekš – par nepilniem 4%. Ņemot vērā pamatieņēmumu samazinājumu un Latvijas zemo produktivitāti,...
Baiba Liepiņa

Medijos jārada risinājums satura daudzveidībai

Baiba Liepiņa (Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja )
Lielas izmaiņas ir notikušas televīzijas tirgū. Tam, ka Latvijas Televīzija pameta reklāmas tirgu, nozare bija gatava, taču pēkšņs bija Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) lēmums 9. februārī slēgt 16 krievu valodā raidošos televīzijas kanālus, no kuriem pētījumu kompānija “Kantar” mērīja astoņus kanālus, un šie kanāli bija Latvijas reklāmas tirgus dalībnieki. Tā kā šie – mērītie – kanāli bija populāri, tad tie tika izmantoti reklāmai. Kopš 9. februāra šādas iespējas vairs...