Nozares fakti
Straumēšanas pakalpojumu izaugsme turpinās arī pēc Covid pandēmijas
04.09.2025
. Mediju un izklaides uzņēmuma "Warner Bros. Discovery" Biznesa attīstības un izplatīšanas viceprezidente Keneči Beluseviča (Kenechi Belusevic)
Neskatoties uz traģiskajām Covid pandēmijas sekām, tas bija izšķirošs brīdis daudziem uzņēmumiem, it īpaši mūsu nozarē, jo tas burtiski vienas nakts laikā mainīja cilvēku uzvedību. Protams, mēs vairs neredzam tik strauju pieaugumu straumēšanas pakalpojumiem, kāds bija Covid pandēmijas laikā, bet šis ieradums ir palicis un turpinās.
Cilvēkiem ir daudz izvēles iespēju. Pat tie, kuri iepriekš nedomāja izmantot straumēšanas vai video pēc pieprasījuma pakalpojumus, tagad arvien vairāk virzās uz tiem....
Tendence
Gada panākumi un neveiksmes nozarē
Skolas būs klātienē
Izstrādāti principi, pēc kuriem skolas varēs mācības rīkot klātienē. Lai arī skolotāju vakcinācija nevirzījās strauji uz priekšu, politiķi bija vienisprātis, ka bērni un jaunieši jebkurā izglītības līmenī nevar turpināt darbu attālināti. Neskatoties uz to, ka tika atcelts gan reģionālais princips, gan saslimstības rādītāju slieksnis, klātienes mācības tiks turpinātas ar sejas maskām. Savukārt, lai uzlabotu klātienes mācību vidi, nodrošinās gan jaunu ventilācijas sistēmu instalāciju, gan CO2 gaisa kvalitātes mērītājus katrā izglītības iestādes klasē.
Televīzijā būtisks satura iztrūkums krievu valodā
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome pieņēma lēmumu izslēgt no Latvijā retranslējamo programmu saraksta 16 programmas, jo kopš 1. februāra nav zināms to pārstāvis Latvijā. Tostarp no Latvijā retranslējamo programmu saraksta izslēgta "Ren TV Baltic", "NTV Mir Baltic". Nozarē izskan kritika, ka vēlāk pārējās televīzijas savu skatīšanās laika daļu nepalielināja, tātad krievvalodīgie saturu meklē citur un nav Latvijas informācijas telpā.
Izaicinājumi un atbalsts
Covid-19 pandēmija pasākuma rīkošanu uzlika uz pauzes
Covid-19 pandēmijas laikā lielu triecienu izjuta arī publisko pasākumu organizētāji, kuriem nācās apturēt dažādus koncertus, festivālus un citus masu pasākumus. Ņemot vērā, ka lielākā daļa ieņēmumu ir no biļešu tirdzniecības, šo naudu nācās atdot pircējiem. Kā rezultātā apgrozījumu kritums bija pielīdzināms 100% un izklaides un publisko pasākumu organizētājiem bija atkārtoti nepieciešams valsts atbalsts. Arī vasaras vidū, kad daļa uzņēmēju un iedzīvotāju atgriezās ierobežotā apritē, pasākumu rīkotāji lūdza valsts atbalstu, jo publiskie pasākumi joprojām bija Covid-19 ierobežojumu slogā.
Kā paši pasākuma rīkotāji skaidroja, neraugoties uz to, ka no 15. jūnija ir atviegloti publisko pasākumu norises noteikumi, nozares pilnvērtīgas darbības atjaunošanai joprojām pastāv būtiski ierobežojumi, kā arī publisko pasākumu nozare bez apgrūtinājumiem var strādāt tikai ar to sabiedrības daļu, kas noslēgusi pilnu vakcinācijas procesu. Savukārt to īpatsvars vasaras otrajā pusē bija ap 40%.
Sabiedriskajiem medijiem savs regulators
Augusta sākumā Saeima par Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) locekļiem ievēlējusi Sanitu Upleju-Jegermani, Jāni Siksni un Jāni Eglīti. Vienu locekli apstiprināšanai izvirzīja Valsts prezidents, vienu – Nevalstisko organizāciju (NVO) un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome, vēl vienu – Saeima saskaņā ar Saeimas Kārtības rullī noteikto kārtību. NVO un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome SEPLP locekļa amatam izvirzīja J. Siksni, no Saeimas puses SEPLP locekļa kandidātam tika virzīts Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes loceklis J. Eglītis, savukārt Valsts prezidents Egils Levits virzīja "Delfi" žurnālisti, redaktori S. Upleju-Jegermani. Padomes priekšsēdētāja amatā ievēlēts J. Siksnis.
TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2020 . gada apgrozījuma
| No. | Title | Branch | Regist ration year |
2020 neto turnover thous. EUR |
Turnover change to 2019 year, % |
Profit in 2020, thous. EUR |
Renta bility |
Employees |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 |
Aleph Latvia, SIA
Malduguņu iela 4, Mārupe, Mārupes nov., LV-2167 T. 24229622
|
Advertisement: outdoor | 2019 | 66 864 | 1388.42% | 4 481 | 6.7% | 27 |
| 2 |
WhatDigital, SIA
Skanstes iela 54, Rīga, LV-1013 T. 29272455
|
Advertising | 2013 | 57 855 | 92.82% | 492 | 0.85% | 10 |
| 3 |
All Media Latvia, SIA
Dzelzavas iela 120G, Rīga, LV-1021 T. 67479100
|
Television | 1992 | 21 923 | -9.58% | 916 | 4.18% | 132 |
| 4 |
Mobnx, SIA
Brīvības iela 40 – 27, Rīga, LV-1050 T. 26103971
|
Advertising | 2015 | 21 626 | 148.4% | 3 478 | 16.08% | 1 |
| 5 |
RĪGAS KARTE, SIA
Ganību dambis 32, Rīga, LV-1005 T. 67326300
|
Information services | 2007 | 20 229 | -8.83% | 4 444 | 21.97% | 14 |
| 6 |
Latvijas Televīzija, Valsts, SIA
Rīga, Zaķusalas krastmala 33
|
Television | 1992 | 19 093 | -2.25% | -7 | -0.04% | 484 |
| 7 |
Concentrix Latvia, SIA
Rīga, Raiņa bulvāris 11 T. 67224437
|
Information services | 2004 | 16 974 | -32.81% | -5 208 | -30.68% | 173 |
| 8 |
Apgāds Zvaigzne ABC, SIA
Krišjāņa Valdemāra iela 6, Rīga, LV-1010 T. 67324518
|
Publishing houses, publichers | 1993 | 12 567 | -3.61% | 115 | 0.92% | 294 |
| 9 |
Dentsu Latvia, SIA
Ūnijas iela 8 k-7, Rīga, LV-1084 T. 67240204
|
Advertising | 1997 | 11 823 | -8.92% | 95 | 0.8% | 43 |
| 10 |
BERLIN-CHEMIE/MENARINI BALTIC, SIA
Rīga, Bauskas iela 58A T. 67103210
|
Advertising | 1998 | 11 245 | -6.51% | 854 | 7.59% | 32 |
Viedokļi
Digitālais maksas saturs nav iedzīvotāju prioritāte
Guntars Līcis
(Latvijas Preses izdevēju asociācijas izpilddirektors )
Ilggadēji viens no būtiskākajiem masu mediju ieņēmumu avotiem ir reklāma. Zinot interneta jaudu sasniegt auditoriju ātrāk un biežāk, reklāmas pāriet no preses uz tādiem medijiem, kur papildu maksa par satura patēriņu netiek prasīta. Taču arī reklāmas ieņēmumi nav bezgalīgi, un to apjoms arī sāk sarukt. Kā liecina Reklāmas asociācijas aktuālākie dati, mediju tirgus ieņēmumi no reklāmām pērn saruka par 16,4%, gadu iepriekš – par nepilniem 4%. Ņemot vērā pamatieņēmumu samazinājumu un Latvijas zemo produktivitāti,...
Medijos jārada risinājums satura daudzveidībai
Baiba Liepiņa
(Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja )
Lielas izmaiņas ir notikušas televīzijas tirgū. Tam, ka Latvijas Televīzija pameta reklāmas tirgu, nozare bija gatava, taču pēkšņs bija Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) lēmums 9. februārī slēgt 16 krievu valodā raidošos televīzijas kanālus, no kuriem pētījumu kompānija “Kantar” mērīja astoņus kanālus, un šie kanāli bija Latvijas reklāmas tirgus dalībnieki.
Tā kā šie – mērītie – kanāli bija populāri, tad tie tika izmantoti reklāmai. Kopš 9. februāra šādas iespējas vairs...