"Rīgas starptautiskā autoosta" jaunajā reisu pārvaldības sistēmā investējusi 300 000 eiro

Rīga, 11.jūn., LETA. "Rīgas starptautiskā autoosta" jaunajā reisu pārvaldības sistēmā investējusi 300 000 eiro, no kuriem lielāko daļu veido "Attīstības finanšu institūcijas "Altum"" ("Altum") aizdevums, piektdien žurnālistiem pauda autoostas valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule.

Viņa norādīja, ka autoosta ar jaunās tehnoloģijas ieviešanu no finansiālā aspekta rīkojusies "saudzīgi un taupīgi", ņemot vērā Covid-19 izraisītās grūtības un līdz ar dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvniecību gaidāmās izmaiņas autoostas darbībā.

Jaunā sistēma spēj automatizēt un modernizēt vairākus autoostas darbības procesus, tādā veidā būtiski atvieglojot autoostas darbinieku ikdienu. Visu aktuālo informāciju no Autotransporta direkcijas un pārvadātājiem sistēma apstrādā automātiski. Dispečeru dienestam nav jāveic manuāla papīru, e-pastu un telefona zvanu apstrāde. Visus autoostas teritorijā esošos autobusus ar mākslīgā intelekta un datorredzes palīdzību atpazīst un fiksē pati sistēma.

Gromule atklāja, ka līdz ar jaunās sistēmas uzstādīšanu, kas automatizēs procesus, tuvākajā laikā nav plānota darbinieku atlaišana dispečeru centrā, vienlaikus skaidrojot, ka nākotnē optimizācija varētu būt jāveic - darbā pieņemot vairāk cilvēku ar atbilstošu izglītību darbam ar modernām tehnoloģijām.

Reisu pārvaldības sistēmu Rīgas starptautiskajā autoostā ieviesis mobilais operators SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT). Kompānijas prezidents Juris Binde žurnālistiem norādīja, ka autobusu pārvaldība notiks ar sensora numura zīmju atpazīšanu, kas sistēmā nodos informāciju par to, kad, piemēram, autobuss ieradies autoostā. Šo informāciju klientiem nodos gan ar elektriskajiem tablo, kur jaunumi parādīsies automatizēti, gan audio formātā, izmantojot valodu tehnoloģiju uzņēmuma SIA "Tilde" valodas sintēzes iekārtu.

Binde atklāja, ka Rīgas autoostā uzstādītā sistēma ir viena no modernākajām Eiropā, un to ir viegli pielāgot jauninājumiem saistībā ar sistēmas sadalījumu atsevišķos moduļos.

Tāpat sistēmu tuvākajā laikā plānots uzstādīt arī Jelgavas autoostā, kas ir otra uzņēmuma "Rīgas starptautiskās autoosta" pārvaldītā autoosta. Tas, kad sistēma varētu sākt darboties Jelgavā, pagaidām vēl nav zināms - to plānots ieviest jaunajā autoostas vietā, tuvāk dzelzceļam. 

Risinājumu ar laiku varētu integrēt arī citas autoostas Latvijā.

Līdz šim "Rīgas starptautiskajā autoostā" reisu vadību ir nodrošinājis dispečeru dienests, izmantojot 2003.gadā ieviesto sistēmu "Baltic Lines", kurā liela daļa aktivitāšu jāveic manuāli, palielinot izpildes laiku un cilvēcisko kļūdu risku informācijas apmaiņas procesos. Lai modernizētu reisu pārvaldību un pārnestu lielāko daļu informācijas aprites digitālajā vidē, uzstādīta jauna reisu pārvaldības sistēma. 

Kā ziņots, "Rīgas starptautiskā autoosta" apgrozījums pērn bija 2,523 miljoni eiro, kas ir par 16,2% mazāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa samazinājās par 2,8 reizēm - līdz 120 297 eiro, liecina informācija "Firmas.lv".

Pēc 2020.gada pārskatā minētā, "Rīgas starptautiskās autoostas" kapitālā 49,99% akciju pieder Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" meitasuzņēmumam SIA "Rīgas acs", 25,41% - fiziskai personai, 10,32% - SIA "KG Tehnoloģijas", 2,75% - AS "Nordeka", 1,1% - SIA "Centra terminālis", bet 10,43% - citām fiziskām personām.

Savukārt LMT reģistrēta 1992.gada janvārī, un tās pamatkapitāls ir 817 000 eiro. Kompānijas kapitālā 49% pieder "Telia Company" un tās meitasfirmai "Sonera Holding", pa 23% daļu - "Tet" un Latvijas Valsts radio un televīzijas centram, bet 5% - valstij SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"" personā. "Telia Company" pieder 49% "Tet" kapitāldaļu, bet Latvijas valstij "Possessor" personā - 51%.

LMT koncerns 2020.gadā strādāja ar 227,506 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 0,7% mazāk nekā gadu iepriekš, bet koncerna peļņa samazinājās par 6% un bija 27,226 miljoni eiro.