Ienākt
Autors: LETA

Liepājā līdz februāra beigām testēs jaunos tramvajus

Rīga, 18.febr., LETA. Liepājā jauno tramvaju tehniskā testēšana norisināsies līdz februāra beigām - tās laikā kopīgi ar horvātu inženieriem no rūpnīcas "Končar Electric Vehicle Inc" tiek veikta nepieciešamo tramvaja sistēmu pielāgošana un mērījumi, aģentūru LETA informēja SIA "Liepājas tramvajs" sabiedrisko attiecību vadītājs Andrejs Rjabcevs.

Arī tramvaju vadītājiem un tehniskajam dienestam vēl ir jāapgūst specifiskas prasmes, kas būs nepieciešamas jauno vagonu ikdienas ekspluatācijā, piebilda uzņēmuma pārstāvis.

Pirmie jaunie zemās grīdas tramvaji testa režīmā Liepājas ielās sāka kursēt šonedēļ. Lai arī tehnisko izmēģinājumu laikā pasažieri vēl netiek uzņemti, pirmie izbraucieni tramvaja līnijā esot "atstājuši gandarītus" gan Horvātijas uzņēmuma "Končar Electric Vehicle Inc" inženierus, gan arī pašus tramvaja vadītājus, kam šī ir jauna pieredze, sacīja Rjabcevs.

Vienu no pirmajiem jaunajiem zemās grīdas tramvajiem Liepājas ielās vadīja Marika Gordeja, kura uzņēmumā "Liepājas tramvajs" strādā jau astoto gadu. "Jaunie tramvaji ir klusāki nekā iepriekšējie, gaita ir daudz vienmērīgāka un līganāka. Protams, kā jau pirmajā reizē bija arī nedaudz satraukums, jo jaunajiem vagoniem vispār nav pedāļu, bet visa vadība notiek tikai ar roku no vadības pults, tādēļ vadītāja kabīne arī izskatās nedaudz kā lidmašīnās pilotiem," ar pirmajiem iespaidiem dalījās Gordeja.

Rjabcevs norādīja, lai arī testa braucieni tiek plānoti vēlās vakara stundās, kad ielās ir mazāka satiksme un arī tramvaja līnija ir mazāk noslogota ar regulārajiem reisiem, cilvēku interese par jauno tramvaju, kā novērojuši vadītāji, ir ļoti liela - daudzi apstājoties savās ikdienas gaitās vai pat iznākot no mājām, jo grib iemūžināt jauno tramvaju bildēs vai video.

Jaunie zemās grīdas tramvaji speciāli pēc Liepājas pasūtījuma tiek ražoti Horvātijas rūpnīcā "Končar Electric Vehicles Inc". Viena tramvaja vagona garums ir 20,7 metri (m), augstums 3,4 m bez pantogrāfa un svars 28 tonnas. Maksimālo ātrumu tramvajs var attīstīt līdz 70 kilometriem stundā (km/h), taču drošības nolūkos pilsētvidē tas ir ieprogrammēts tā, lai ātrums nepārsniegtu atļauto braukšanas ātrumu 50 km/h.

Atšķirībā no līdz šim ekspluatētajiem vagoniem jaunie tramvaji ir īpaši pielāgoti vieglai iekļūšanai gan vecākiem ar bērnu ratiņiem, gan personām ar kustību traucējumiem. Tramvaja vagoni ir aprīkoti arī ar mūsdienīgu pasažieru apziņošanas sistēmu, videonovērošanu, gaisa kondicionēšanas iekārtām un biļešu kompostieriem, sacīja Rjabcevs.

Pašlaik Liepāja no Horvātijas koncerna "Končar Electric Vehicles Inc" saņēmusi trīs no sešiem sākotnēji pasūtītajiem jaunajiem tramvajiem, savukārt līgums noslēgts par kopskaitā 12 jaunās paaudzes zemās grīdas vagonu iegādi līdz 2022.gadam, kā arī vēl divu vagonu iegāde tiek plānota nākamajā projekta posmā.

Kā vēstīts, divu gadu laikā uzņēmums no Horvātijas "Končar - Electric Vehicles Inc." piegādās Liepājai sešus 10 692 528 eiro vērtus tramvaju vagonus.

Līguma kopējā summa bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ir 8 836 800 eiro, viena vagona cena ir 1 472 800 eiro bez PVN. Visa summa, ieskaitot PVN, sasniedz 10 692 528 eiro. Līguma summā ietilpst visas izmaksas, kas saistītas ar tramvaju vagonu piegādi, kā arī apkalpošanu un remontu garantijas termiņa laikā.

Pašvaldība ir noslēgusi arī otru līgumu par vēl sešu tramvaju piegādi.

Pagājušajā rudenī Liepājas pašvaldībai no Kohēzijas fonda tika piešķirti papildu 12,83 miljoni eiro, kas paredzēti vēl 1,55 kilometrus tramvaju līniju pārbūvei un divu jaunu tramvaju iegādei.

Patlaban pa Liepājas ielām kursē 16 tramvaji, kas ražoti pagājušā gadsimta 70.-80.gados.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "Liepājas tramvajs" apgrozījums 2019.gadā bija 1 749 717 eiro un uzņēmums strādāja ar 578 680 eiro zaudējumiem. Finanšu rādītāji par pagājušo gadu vēl nav pieejami.