"Rīgas pasažieru kuģu apvienība" pauž aizdomas par negodīgas konkurences veicināšanu izsolē par piestātnes nomas tiesībām Rīgas pilsētas kanālā

Rīga, 20.marts, LETA. Biedrība "Rīgas pasažieru kuģu apvienība" paudusi aizdomas par negodīgas konkurences veicināšanu Rīgas domes (RD) Mājokļu un vides departamenta rīkotajā izsolē par piestātnes nomas tiesībām Rīgas pilsētas kanālā.

Kā aģentūrai LETA pastāstīja biedrības valdes priekšsēdētājs Māris Klaužs, aizdomas radušās, kad RD pēkšņi veikusi grozījumus izsoles nolikumā, kurus varēja izpildīt tikai viens uzņēmums. "Bija tikai viena kompānija, kas par sākumcenu arī vinnēja (..). Konkurss beidzās bez solīšanas un [izsoles uzvarētājs] vienīgais par sākumcenu dabūja," uzsvēra biedrības valdes priekšsēdētājs.

Atbilstoši nolikumam, RD grozījumi izsoles nolikumā paredz, ka pretendentiem papildus pieteikumam jāiesniedz arī Latvijas Jūras administrācijas vai analogas iestādes citā Eiropas Savienības valstī izsniegtu reģistrācijas dokumentu apliecinātas kopijas, kas apliecina pretendenta tiesības veikt pasažieru pārvadājumus ar tādiem kuģošanas līdzekļiem, kuri ir aprīkoti ar bezizmešu dzinējiem.

"Rīgas pasažieru kuģu apvienības" pārstāvis norādīja, ka grozījumi nolikumā bija negaidīti, jo nebija ne diskusijas, ne normatīvie akti, kas liecinātu, ka sagaidāmas izmaiņas nosacījumos par kuģošanas transportu Rīgas pilsētā. "Tas ir tāds pēkšņs pavērsiens, ka ir runa par gaisa kvalitāti. Pirms gada tādas domas neparādījās, ka kanālā būs bezizmešu kuģi," sacīja Klaužs.

Viņš izteica minējumu, ka iespējams kādam, kurš grozījumus ierosināja un tos apstiprināja, varēja būt kāds "taustāms iemesls apakšā", lai pēkšņi veiktu izmaiņas izsoles nolikumā.

Balstoties uz aizdomām par negodīgas konkurences veicināšanu, "Rīgas pasažieru kuģu apvienība" iesniedza sūdzību gan RD, gan Satiksmes ministrijā. Tomēr abās institūcijās tika norādīts, ka pašvaldībām pēc likuma ir tiesības noteikt papildus prasības kuģošanas līdzekļu satiksmei savās administratīvajās teritorijās.

Pēc Klauža teiktā, piestātnes nomas cena būtu daudzkārt augusi, ja citiem pretendentiem būtu bijusi iespēja izpildīt izsoles nolikumā iekļautos noteikumus. "RD tādējādi daudzi desmiti tūkstoši iet gar degunu," sacīja "Rīgas pasažieru kuģu apvienības" vadītājs.

Viņš arī pauda bažas par to, ka nav zināms, kas sagaidāms nākotnē saistībā ar iespējām nomāt piestātnes Rīgā ne tikai pilsētas kanālā, bet arī Daugavā, ja būs noteikta prasība, ka pa pilsētas teritoriju atļauta satiksme ar kuģu transportu, kuram ir vienīgi bezizmešu motori. "Tiek ņemti kredīti, ieguldīta nauda. Gribētos zināt, kāds būs rīcības plāns (..) - vai ir nākotne, vai nav? Vai būsim vajadzīgi Rīgas pilsētai, vai arī būs tikai viena kompānija?" norādīja Klaužs.

RD Mājokļu un vides departamenta Apsaimniekošanas pārvaldes priekšniece Ingrīda Mutjanko aģentūrai LETA pastāstīja, ka grozījumi izsoles nolikumā bija balstīti uz RD saistošajiem noteikumiem, kuros ir noteiktas gaisa piesārņojuma zonas.

Pēc viņas teiktā, Bastejkalnā, kur atrodas attiecīgā kuģu piestātne, ir noteikta pirmā piesārņojuma zona ar paaugstinātu gaisa piesārņojumu, tādēļ nolikumā iekļauta prasība par bezizmešu dzinēju nepieciešamību kuģošanas transportam.

Taujāta, vai nolikums netika grozīts par labu konkrēta uzņēmēja interesēm, Mutjanko atbildēja noliedzoši, norādot, ka RD Mājokļu un vides departamenta interesēs ir nodrošināt galvaspilsētā pēc iespējas tīrāku gaisu.

Tāpat viņa norādīja, ka izsolē piedāvājumus iesniedza trīs pretendenti un konkrētais uzņēmums tajā uzvarēja, jo pārējiem diviem pretendentiem dokumenti, kuri apliecināja, ka to kuģošanas līdzekļiem ir elektromotori, nebija iesniegti valsts valodā. Pēc Mutjanko teiktā, dokumentu tulkojumi valsts valodā ir nepieciešami, lai izsoles komisija varētu pārliecināties par transportlīdzekļu atbilstību nolikuma prasībām.

Savukārt vaicāta, vai nākotnē kuģošanas transporta pakalpojumu nodrošinātājiem ir jāuztraucas par to, vai citur pilsētā būs nepieciešami ūdens transportlīdzekļi, kuriem ir tikai bezizmešu dzinēji, RD Mājokļu un vides departamenta pārstāve norādīja, ka tas būs atkarīgs no tā, kāds gaisa piesārņojuma līmenis tiks noteikts gaisa tīrības ekspertīzē, kuru reizi trijos gados veic Rīgas pilsētā.

Paziņojums RD Mājokļu un vides departamenta mājaslapā liecina, ka tiesības slēgt nomas līgumu uz pieciem gadiem par hidrotehnisko būvi (stacionāro piestātni) un ūdens teritoriju peldlīdzekļu kas izmantojami pasažieru komercpārvadājumiem, pietauvošanai un rekreācijai Pilsētas kanālā, Bastejkalnā, zemes gabalā ar kopējo platību 652 kvadrātmetri (m2), ir ieguvusi SIA "Kanāla motorlaivu kompānija". Nomas maksa ir 3,20 eiro/m2 jeb aptuveni 2086 eiro (bez pievienotās vērtības nodokļa) mēnesī.

Informācija "Firmas.lv" liecina, ka SIA "Kanāla motorlaivu kompānija" dibināta 2007.gadā un tās pamatkapitāls ir 226 521 eiro. Tās vienīgais īpašnieks ir Andris Elksnītis.