Rīga, 12. dec., LETA. Spekulācijas par apzinātu Latvijā bāzētās aviokompānijas "SmartLynx Airlines" īpašnieku maiņu, lai atdalītu kompāniju no iepriekšējā īpašnieka "Avia Solutions Group" ar mērķi izvairīties no parādsaistībām, nav patiesas, aģentūrai LETA apgalvoja "SmartLynx Airlines" izpilddirektors Edvins Demeņus.
Demeņus, kurš ir "SmartLynx Airlines" mazākuma akcionārs, norādīja, ka viņš nebūtu ieguldījis naudu uzņēmumā, ja zinātu par maksātnespēju vai uzņēmuma darbības pārtraukšanu.
Viņš uzsvēra, ka, skatoties uz investīcijām, tā nav taisnība, ka "SmartLynx Airlines" jaunie īpašnieki gatavojās maksātnespējai.
""SmartLynx Airlines" pārstrukturēšana vai reorganizācija sākās 2024. gada sākumā. Uzņēmums pakāpeniski likvidēja nerentablos uzņēmējdarbības virzienus, atteicās no konkrētiem lidmašīnu tipiem, kā arī īstenoja kolektīvo atlaišanu, samazinot darbinieku skaitu par aptuveni 30%," viņš norādīja.
Viņš uzsvēra, ka kompānijas vadība zināja, ka būs nepieciešams nākamais transformācijas process, un iepriekšējiem īpašniekiem tika rosināti stingrāki pasākumi, kurus nebija iespējams īstenot. "Tādējādi iepriekšējie uzņēmuma īpašnieki nolēma uzņēmumu pārdot arī "SmartLynx" vadībai, kas bija mazākuma akcionāri šajā struktūrā," minēja Demeņus.
Viņš uzsvēra, ka tā visa bija gatavošanās uzņēmuma nākamajam attīstības posmam un "atveseļošanai", nevis solis pretī maksātnespējai.
Jautāts, vai uzņēmuma īpašnieku maiņa nebija mēģinājums atdalīt problemātisku kompāniju no iepriekšējā īpašnieka "Avia Solutions Group", lai uzlabotu grupas situāciju, Demeņus norādīja, ka tā nav taisnība un spekulācijas par tīšu īpašnieku maiņu ir "reālas apmelošanas kampaņas piemērs", kas patiesībā arī noveda kompāniju pie neveiksmīgas restrukturizācijas.
Demeņus skaidroja, ka "SmartLynx" vadība nevarēja kontrolēt, kam iepriekšējais īpašnieks vēlējās pārdot uzņēmumu, tomēr bija vēlme, lai arī "SmartLynx" vadība piedalās šajā darījumā.
Jautāts, kādēļ kompānijas iegādē iesaistījās Nīderlandē bāzēts specializēts investīciju fonds "Stichting Break Point Distressed Assets Management", kas tika reģistrēts vien mēnesi pirms darījuma, Demeņus skaidroja, ka tā ir normāla prakse, kad, pieņemot lēmumu par uzņēmuma pārdošanu, tiek izveidots instruments, caur kuru tiek veikta pārdošana.
Vienlaikus viņš norādīja, ka Nīderlande ir viena no "stingrākajām" valstīm attiecībā uz regulējuma un atbilstības prasībām. "Fonda izveidei ir nepieciešams laiks un tas ir pilnīgi normāls process, ka grūtībās nonākuši aktīvi, piemēram, "SmartLynx", kam ir zināmi parādi, tiek iegādāti caur atsevišķu struktūru, kur tiek veiktas investīcijas," norādīja Demeņus.
Viņš papildināja, ka parasti šādu fondu izveide var aizņemt līdz sešiem mēnešiem, tādēļ, kad tika izveidots fonds, darījums notika. "Ja fonds būtu izveidots pirms trim mēnešiem, darījums notiktu pirms trim mēnešiem," minēja Demeņus.
Jautāts, vai uzņēmumam varētu tikt inkriminēta apzināta kompānijas novešana līdz bankrotam, Demeņus norādīja, ka arī iepriekšējais kompānijas īpašnieks "Avia Solutions Group" pēdējā gada laikā uzņēmumā ieguldīja vairāk nekā 80 miljonus dolāru, tāpēc tā nav taisnība, bet spekulācijas.
LETA jau ziņoja, ka "SmartLynx Airlines" no 24. novembra pārtraukusi saimniecisko darbību. Vienlaikus uzņēmumā apliecināja, ka arī "SmartLynx Airlines Estonia" un "SmartLynx Airlines Malta" ir pārtraukušas komercdarbību, un visas trīs gaisa kuģu ekspluatanta apliecības (AOC) apliecības ir apturētas.
Tāpat ziņots, ka šogad 22. oktobrī "SmartLynx Airlines" paziņoja, ka ir mainījušies uzņēmuma īpašnieki. Par "SmartLynx Airlines" īpašniekiem kļuva Demeņus (5%), kompānijas finanšu direktors Mindaugs Kazakevičs (5%) un Nīderlandē bāzēts specializēts investīciju fonds "Stichting Break Point Distressed Assets Management" (90%), kura patiesais labuma guvējs ir Kipras pilsonis Ilijs Iraklijs.
"SmartLynx Airlines" vienīgais īpašnieks pirms tam bija SIA "Smart Aviation Holding", kas pieder "Avia Solutions Group", kuras patiesais labuma guvējs ir Ģedimins Žiemelis, liecina informācija "Firmas.lv".
Savukārt dažas dienas vēlāk, 28. oktobrī, Rīgas rajona tiesa ierosināja "SmartLynx" tiesiskās aizsardzības procesa lietu. Demeņus aģentūrai LETA norādīja, ka patlaban "SmartLynx Airlines" ir iesniegusi maksātnespējas pieteikumu Rīgas rajona tiesā.
Viņš skaidroja, ka "SmartLynx" plānoja līdz šā gada 15. decembrim īstenot restrukturizācijas plānu, piedāvājot kreditoriem daļu no uzņēmuma akcijām un veikt izmaksas noteiktā laika posmā. Tomēr, "izplatoties nepatiesai un maldinošai informācijai no dažādām ieinteresētajām pusēm", tika zaudēti lidmašīnu līgumi un klienti.
"Tādēļ kompānija neveiks tiesiskās aizsardzības procesu un ir iesniegusi dokumentus maksātnespējai," piebilda Demeņus.
"SmartLynx" pārstāve Agija Kola-Kanca aģentūrai LETA iepriekš skaidroja, ka kopumā visās valstīs "SmartLynx" uzņēmumos strādāja aptuveni 400 darbinieku, lielākoties aviācijas eksperti, tostarp aviācijas inženieri, lidojumu plānošanas speciālisti, kā arī atbalsta funkciju veicēji.
Tāpat Kola-Kanca minēja, ka pēdējā mēneša laikā "SmartLynx" strādā pie visu lidmašīnu atdošanas, tāpēc tehniski aviokompānijas flotē vairs nav neviens lidaparāts un tiek kārtota atlikusī dokumentācijas daļa.
"SmartLynx Airlines" pagājušajā gadā pārvadāja kopumā 10,66 miljonus pasažieru, kas ir par 62,5% vairāk nekā 2023. gadā. Pērn "SmartLynx Airlines" veica kopumā 68 085 lidojumus, kas ir par 43,4% vairāk nekā gadu iepriekš, kad aviokompānija veica 47 495 lidojumus, savukārt pārvadāto kravu apmērs samazinājās par 6,8% un veidoja 31 872 tonnas.
Aviokompānijas flotē 2024. gada beigās bija 68 lidmašīnas, kas ir par vienu vairāk nekā gadu iepriekš. Tomēr šogad pavasarī aviokompānija paziņoja, ka lidmašīnu floti samazinās par 30%.
2023. gadā "SmartLynx Airlines" apgrozījums bija 339,027 miljoni eiro, bet peļņa - 11,089 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Savukārt "SmartLynx Airlines" koncerna apgrozījums bija 496,651 miljons eiro, bet peļņa - 22,774 miljoni eiro. Kompānijas 2024. gada finanšu rezultāti pagaidām nav publiskoti.
"SmartLynx Airlines" reģistrēta 1992. gadā, un tās pamatkapitāls ir viens miljons eiro.
"SmartLynx Airlines": Spekulācijas par apzinātu uzņēmuma īpašnieku maiņu parādu dēļ nav patiesas
LETA 12.12.2025
Tiesa skatīs prasību par bijušā Rēzeknes mēra sievas izslēgšanu no "Latgalijas" dalībnieku saraksta
LETA 12.12.2025
Rīga, 12. dec., LETA. Ekonomisko lietu tiesa (ELT) šodien plkst. 10 turpinās skatīt prasību pret bijušā Rēzeknes mēra Aleksandra Bartaševiča ("Kopā Latvijai") sievu Olgu par viņas izslēgšanu no uzņēmuma "Latgalija" dalībnieku saraksta, aģentūra LETA
...
Tiesa "SmartLynx Airlines" maksātnespējas pieteikumu skatīs nākamtrešdien
LETA 12.12.2025
Rīga, 12. dec., LETA. Rīgas rajona tiesa Jūrmalā Latvijā bāzētās aviokompānijas "SmartLynx Airlines" maksātnespējas pieteikumu skatīs nākamtrešdien, 17. decembrī, aģentūra LETA noskaidroja tiesā.
"SmartLynx Airlines" līdzšinējais izpilddirektors Edv
...
Rīgā nākamās nedēļas beigās oficiāli atklās tehniskās apskates staciju Latgales ielā
LETA 12.12.2025
Rīga, 12. dec., LETA. Rīgā piektdien, 19. decembrī, oficiāli atklās Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) jauno tehniskās apskates staciju vieglajām automašīnām Latgales ielā 456B, aģentūru LETA informēja direkcijā.
Tehniskās apskates stacijas s
...