SM sākusi Latvijā bāzētās aviokompānijas "SmartLynx Airlines" ārpuskārtas finanšu atbilstības izvērtēšanu

Rīga, 1. dec., LETA. Satiksmes ministrija (SM) ir sākusi Latvijā bāzētās aviokompānijas SIA "SmartLynx Airlines" ārpuskārtas finanšu atbilstības izvērtēšanu, aģentūrai LETA norādīja SM Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars.

Jautāts, vai SM pārbauda "SmartLynx" darbības pārtraukšanu, Kokars norādīja, ka Latvijā reģistrēto aviokompāniju uzraudzības process tiek īstenots, izmantojot normatīvos paredzētos instrumentus un sadarbojoties ar Civilās aviācijas aģentūru (CAA).

Kokars norādīja, ka šī gada septembrī ministrija aicināja "SmartLynx Airlines" iesniegt aktuālo informāciju par turpmākās darbības plāniem un atbilstību normatīviem.

Viņš skaidroja, ka "SmartLynx Airlines" uzņēmuma īpašnieku maiņa pati par sevi neapliecina shēmu, taču rada objektīvu pamatu pārbaudīt darījuma atbilstību likumam "Par aviāciju" un spēju izpildīt Eiropas Komisijas (EK) regulā norādītās prasības.

Tādējādi atbilstoši EK regulai SM Aviācijas departaments ir sācis "SmartLynx Airlines" ārpuskārtas finanšu atbilstības izvērtēšanu. Šī procesa laikā var tikt lemts par turpmāko rīcību, kas tostarp var ietvert darbības licences apturēšanu vai anulēšanu, ja finanšu nosacījumi netiek izpildīti vai pieprasītā informācija netiek iesniegta noteiktajā termiņā.

Viņš skaidroja, ka SM redzeslokā ir vienīgi Latvijā reģistrētā kapitālsabiedrība, savukārt gaisa kuģu ekspluatanta apliecības (AOC) jautājumi ir CAA kompetences jautājums. Tādējādi atbilstoši regulā noteiktajām uzraudzības funkcijām SM joprojām ir jāpieņem atsevišķs, juridiski saistošs lēmums par "SmartLynx Airlines" licences apturēšanu vai anulēšanu, lai gan kompānija ir paziņojusi, ka tās AOC apliecības ir apstādinātas.

Kokars atzīmēja, ka līdz šim "SmartLynx Airlines" SM nav sniedzis prasīto informāciju, un, ņemot vērā, ka dokumentu iesniegšanas termiņš bija noteikts līdz pirmdienai, 1. decembrim, lēmums par aviosabiedrības licences apturēšanu vai anulēšanu tiks pieņemts tuvākajā laikā.

Vienlaikus viņš uzsvēra, ka SM kompetencē nav iejaukties uzņēmuma saimnieciskajā darbībā, savukārt, ja tiks konstatēta prettiesiska rīcība, tas ir atbilstošo tiesībsargājošo institūciju rīcības jautājums.

Uz aģentūras LETA jautājumu, vai Valsts ieņēmumu dienests (VID) neplāno pārbaudīt "SmartLynx" darbības pārtraukšanu, VID norādīja, ka nav tiesīgs izpaust dienesta rīcībā esošo informāciju par konkrētu uzņēmumu saimniecisko darbību.

Vienlaikus dienestā skaidroja, ka, lemjot par preventīviem vai kontroles pasākumiem, kurus veikt noteiktā uzņēmumā, neatkarīgi no darbības jomas vai nozares, kurā tas strādā, tiek izvērtēta visa VID rīcībā esošā informācija par konkrēto uzņēmēju vai komercsabiedrību. VID darbība balstās uz risku analīzi.

VID vērsa uzmanību, ka tiesiskās aizsardzības procesa laikā uzņēmumam tiek nodrošināta aizsardzība pret kreditoru prasībām, tostarp VID nav tiesīgs piedzīt nodokļu parādu. Savukārt, ja uzņēmums nepabeidz tiesiskās aizsardzības procesu un tiek likvidēts, tad nodokļu parāda atgūšana ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Tomēr, ja uzņēmuma aktīvi izrādās mazāki par kopējām saistībām, tad var atgūt tikai daļu parāda.

Kādreizējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits iepriekš aģentūrai LETA atzina, ka "SmartLynx Airlines", kura šogad 24. novembrī pārtrauca darbību, īpašnieku maiņa īsi pirms tiesiskās aizsardzības procesa ierosināšanas rada daudz jautājumu.

Viņš norādīja, ka veids, kādā "SmartLynx Airlines" nonāca līdz darbības pārtraukšanai, kreditoriem ir jāizvērtē un nepieciešamības gadījumā jāvēršas pret iepriekšējiem akcionāriem.

"Redzams, ka ir mēģinājums nodalīt slikto aviokompāniju no labajām aviokompānijām. Vienu daļu nobankrotēt, lai pārējās varētu turpināt darbu," skaidroja Linkaits.

Vienlaikus "SmartLynx Airlines Latvia" pārstāvji aģentūrai LETA noliedza, ka darbības pārtraukšana būtu iepriekš izdomāta shēma, jo iepriekšējo īpašnieku pārvaldībā "SmartLynx" uzņēmumos šajā un iepriekšējā gadā tika ieguldīti vairāk nekā 100 miljoni eiro. Savukārt jaunajiem īpašniekiem bijuši konkrēti attīstības plāni, kurus dažādu apsvērumu dēļ nav bijis iespējams realizēt.

LETA jau vēstīja, ka šogad 22. oktobrī "SmartLynx Airlines" paziņoja, ka ir mainījušies uzņēmuma īpašnieki. Par "SmartLynx Airlines" īpašniekiem kļuva "SmartLynx Airlines" līdzšinējais izpilddirektors Edvins Demeņus (5%), kompānijas finanšu direktors Mindaugs Kazakevičs (5%) un Nīderlandē bāzēts specializēts investīciju fonds "Stichting Break Point Distressed Assets Management" (90%), kura patiesais labuma guvējs ir Kipras pilsonis Ilijs Iraklijs. Vienlaikus fonds "Stichting Break Point Distressed Assets Management" reģistrēts vien mēnesi iepriekš - šogad 22. septembrī, liecina informācija "companyinfo.nl" mājaslapā, kas atsaucas uz Nīderlandes tirdzniecības reģistru KVK.

"SmartLynx Airlines" vienīgais īpašnieks pirms tam bija SIA "Smart Aviation Holding", kas pieder "Avia Solutions Group", kuras patiesais labuma guvējs ir Ģedimins Žiemelis, liecina informācija "Firmas.lv".

Savukārt dažas dienas vēlāk, 28. oktobrī, Rīgas rajona tiesa ierosināja "SmartLynx" tiesiskās aizsardzības procesa lietu.

Neoficiāli publiskotā informācija mājaslapā "blacklist.aero" liecina, ka kopējās "SmartLynx" saistības pret vairāk nekā 780 kreditoriem esot 238,4 miljoni eiro, tostarp kopējais parāds kompānijas iepriekšējā īpašnieka "Avia Solutions Group" saistītajiem uzņēmumiem esot 174,374 miljoni eiro, bet "SmartLynx" kopējais parāds citiem kreditoriem esot 64 miljoni eiro.

Tostarp mājaslapā norādīts, ka "SmartLynx" parāds, piemēram, SIA "Fedex Express Latvia" veido apmēram 775 000 eiro, AS "BTA Baltic Insurance Company" (BTA) - 117 000 eiro, SIA "ARS Logistika" - 86 000 eiro, SIA "Havas Latvia" - 69 000 eiro, SIA "Novatours" - 67 583 eiro, SIA "Airo Catering Services Latvija" - 53 000 eiro.

BTA pārstāvji aģentūrai LETA norādīja, ka aviokompānija "SmartLynx Airlines" bija iegādājusies BTA apdrošināšanas polises, par kurām ir jāveic samaksa gadu uz priekšu. Vienlaikus BTA ir veikusi pasākumus, lai samazinātu potenciālā parāda apmēru, un faktiskā parāda summa patlaban esot būtiski mazāka par minētajiem 117 000 eiro.

Tāpat BTA pārstāvji informēja, ka līdz šim saskaņošanai nav saņemts tiesiskās aizsardzības pasākumu plāns, taču BTA turpinās sekot līdzi aktuālajai informācijai un procesa norisei.

Vienlaikus "Novatours" pārstāvji aģentūrai LETA apstiprināja, ka "SmartLynx Airlines" ir parādsaistības pret "Novatours", vienlaikus neatklājot parāda apmēru. Kompānijas pārstāvji no plašākiem komentāriem atteicās, jo "Novatours" rīcībā nav pilnīga un oficiāla dokumentācija, kas ļautu izvērtēt situāciju un lemt par turpmākajām darbībām.

Pārējie iepriekšminētie Latvijas uzņēmumi aģentūrai LETA līdz šim komentārus par parāda apmēru nav snieguši, kā arī "SmartLynx Airlines" pārstāvji aģentūrai LETA nekomentēja kopējo parāda apmēru pret kreditoriem.

LETA jau ziņoja, ka Latvijā bāzētā aviokompānija "SmartLynx Airlines" no 24. novembra pārtraukusi uzņēmuma saimniecisko darbību. Vienlaikus uzņēmumā apliecināja, ka arī "SmartLynx Airlines Estonia" un "SmartLynx Airlines Malta" ir pārtraukušas komercdarbību, un visas trīs gaisa AOC apliecības ir apstādinātas.

"SmartLynx" pārstāve Agija Kola-Kanca aģentūrai LETA skaidroja, ka uzņēmumā turpina strādāt neliela komanda, kas turpina darbu ar lidmašīnu iznomātājiem, lai tās nogādātu atpakaļ īpašniekiem.

Vienlaikus viņa piebilda, ka kopumā visās valstīs "SmartLynx" uzņēmumos strādāja aptuveni 400 darbinieku, tostarp dažādu profesiju pārstāvji, lielākoties aviācijas eksperti, tostarp aviācijas inženieri, lidojumu plānošanas speciālisti, kā arī atbalsta funkciju veicēji.

Tāpat Kola-Kanca minēja, ka ⁠pēdējā mēneša laikā "SmartLynx" strādā pie visu lidmašīnu atdošanas, tāpēc tehniski aviokompānijas flotē vairs nav neviens lidaparāts un tiek kārtota atlikusī dokumentācijas daļa.

"SmartLynx Airlines" pagājušajā gadā pārvadāja kopumā 10,66 miljonus pasažieru, kas ir par 62,5% vairāk nekā 2023. gadā. Pērn "SmartLynx Airlines" veica kopumā 68 085 lidojumus, kas ir par 43,4% vairāk nekā gadu iepriekš, kad aviokompānija veica 47 495 lidojumus, savukārt pārvadāto kravu apmērs samazinājās par 6,8% un veidoja 31 872 tonnas.

Aviokompānijas flotē 2024. gada beigās bija 68 lidmašīnas, kas ir par vienu vairāk nekā gadu iepriekš. Tomēr šogad pavasarī aviokompānija paziņoja, ka lidmašīnu floti samazinās par 30%.

2023. gadā "SmartLynx Airlines" apgrozījums bija 339,027 miljoni eiro, bet peļņa - 11,089 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Savukārt "SmartLynx Airlines" koncerna apgrozījums bija 496,651 miljons eiro, bet peļņa - 22,774 miljoni eiro. Kompānijas 2024. gada finanšu rezultāti pagaidām nav publiskoti.

"SmartLynx Airlines" reģistrēta 1992. gadā, un tās pamatkapitāls ir viens miljons eiro.
Raksta pirmavots