Rīgas brīvosta: Jaunais dzelzceļa savienojums Rīgas ostā atslogos pilsētu no kravas autotransporta

Rīga, 18.dec., LETA. Starp diviem Rīgas brīvostā strādājošiem termināļiem - SIA "Rīgas universālais termināls" un SIA "Baltic Container Terminal" no decembra sākuma sācis kursēt regulārs konteineru vilciens, tādējādi tiek uzlabota ne tikai kravu aprite ostas teritorijā, bet arī no autotransporta atslogota termināļu infrastruktūra, ostas autoceļi un arī pilsētas ielas, aģentūru LETA informēja Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji.

Brīvostas pārstāvji atzīmē, ka jaunais konteineru vilciens ir alternatīvs risinājums autotransporta pārvadājumam, kas savieno divus lielākos un noslogotākos terminālus Rīgas ostā, papildinot, ka līdz šim konteineri starp Rīgas ostas termināļiem tika pārvietoti tikai ar autotransportu, būtiski noslogojot Rīgas pilsētas ielas, ostas autoceļus un terminālu infrastruktūru.

Vienlaikus brīvostas pārstāvji informē, ka ostas terminālus savienojošais konteinervilciens kursē katru dienu.

Jauno pārvadājumu nodrošina privātais dzelzceļa kravu pārvadātājs Baltijā AS "Baltijas ekspresis" sadarbībā ar ostas uzņēmumiem SIA "Jaunzeltiņi", "Rīgas universālais termināls" un "Baltic Container Terminal".

Savukārt dzelzceļa kravu pārvadātāja AS "Baltijas ekspresis" valdes priekšsēdētājs Māris Bremze skaidro, ka regulārā konteineru satiksme starp divām pilsētas daļām būtiski atslogos Rīgas pilsētu no kravas autotransporta, sastrēgumiem un oglekļa dioksīda (CO2) izmešiem.

Pēc Bremzes teiktā, šis projekts ir piemērs tam, kā dzelzceļa transports ir spējīgs konkurēt ar autotransportu, pārvietojot kravas efektīvāk, kā arī videi un cilvēkiem draudzīgākā veidā.

Tāpat Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš norāda, ka ar autotransportu pārvadāto kravu apjomi uz un no Rīgas ostas pēdējos gados ir ievērojami auguši.

"Ja pirms pieciem gadiem ar autotransportu pārvadāja ap 33% no ostas kravām, tad pašreiz šis apjoms ir pieaudzis līdz 68%. Jaunizveidotais konteinervilcienu savienojums starp ostas termināļiem ir veiksmīgs projekts kravu plūsmu pārvirzīšanai no autotransporta uz dzelzceļu, kas palīdz risināt pieaugošā autotransporta radītās problēmas ostā un pilsētā," atzīmē Zeltiņš.

Vienlaikus Zeltiņš uzsver, ka risinājumi Rīgas pilsētās un ostas atslogošanai no pieaugošajām autotransporta plūsmām tiek meklēti arī nacionālā mērogā.

Zeltiņš atzīmē, ka Rīgas brīvostas pārvalde kopā Rīgas pilsētas pašvaldību plāno sākt darbu pie vietējo kravu pārvadājumu pārvirzīšanas no autotransporta uz dzelzceļu. Rezultātā tiktu efektīvāk izmantota dzelzceļa infrastruktūra, savukārt Rīga un osta tiktu atslogota no kravas autotransporta, sastrēgumiem un CO2 izmešiem.

Tāpat viņš norāda, ka ir plānots sākt diskusiju par sauszemes loģistikas punktu izveidi Latvijā kravu konsolidēšanai, uzkraušanai no autotransporta uz dzelzceļu un tālākai transportēšanai uz Rīgas ostu.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "Baltijas ekspresis" reģistrēts 1998.gadā. Pagājušajā gadā uzņēmums strādāja ar 22,143 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 65% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa bija 62 969 eiro pretēji zaudējumiem 2021.gadā.

Jau vēstīts, ka "Baltic Container Terminal" apgrozījums pagājušajā gadā bija 19,466 miljoni eiro, kas ir par 32,3% vairāk nekā gadu iepriekš, bet uzņēmuma peļņa pieauga par 56,3% - līdz 8,589 miljoniem eiro. "Baltic Container Terminal" reģistrēta 1996.gadā, un tās pamatkapitāls ir 10 miljoni eiro. Uzņēmums pieder SIA "Mariner Finance Baltic", kuras īpašniece ir Maltas "Mariner Finance", bet patiesais labuma guvējs ir Maltas pilsonis Marins Hili.

Savukārt "Rīgas universālais termināls" pagājušajā finanšu gadā, kas ilga no 2022.gada 1.aprīļa līdz 2023.gada 31.martam, strādāja ar 17,233 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 11,6% vairāk nekā iepriekšējā finanšu gadā, bet kompānijas peļņa pieauga par 11,8% - līdz 3,958 miljoniem eiro. Kompānija reģistrēta 2001.gadā, un tās pamatkapitāls ir 4,497 miljoni eiro. Kompānija pieder Singapūras uzņēmumam "Portek International Private Limited".

Tāpat informācija "Firmas.lv" liecina, ka kompānija "Jaunzeltiņi" reģistrēta 1994.gadā, un tās pamatkapitāls ir 71 140 eiro. Kompānija pieder Artūram Veispālam (100%). Pagājušajā gada "Jaunzeltiņi" strādāja ar 7,542 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7,7% vairāk nekā 2021.gadā, savukārt kompānijas peļņa palielinājās par 5,5% - līdz 468 928 eiro.