"LVR Flote" par teju 10,5 miljoniem iegādāsies jaunu ledus klases kuģi no "Baltic Workboats"

Rīga, 4.dec., LETA. Rīgas brīvostas pārvaldes meitassabiedrība SIA "LVR Flote" par 10,498 miljoniem eiro noslēgusi līgumu ar Igaunijas kompāniju AS "Baltic Workboats" par jauna daudzfunkcionāla hibrīdpiedziņas ledus klases kuģa iegādi, aģentūru LETA informēja Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji.

Brīvostas pārstāvji vēsta, ka "LVR Flote" kuģa iegādes projekta īstenošanas izmaksas 50% apmērā segs Eiropas klimata, infrastruktūras un vides aģentūras (CINEA) līdzfinansējums, un paredzams, ka kuģis ekspluatācijā tiks nodots līdz 2024.gada beigām.

"Jaunais kuģis solās būt efektīvāks un manevrētspējīgāks par pašreizējiem "LVR Flote" rīcībā esošajiem lielajiem ledlaužiem. Kuģa nelielā iegrime, kas nepārsniegs trīs metrus, ļaus kuģi izmantot arī seklākās vietās Rīgas ostā un piekrastē jūras spēku un ostas kapteiņa vajadzībām," papildina brīvostas pārstāvji.

"LVR Flote" valdes loceklis Kaspars Ozoliņš norāda, ka kuģa veiktspēja uzņēmumam pavērs jaunas sadarbību iespējas un pakalpojumu uzsākšanas iespējas, piemēram, vēja parku apkalpošanu jūrā. "Ņemot vērā, ka kuģis ir piemērots militārās mobilitātes vajadzībām, saskatām perspektīvu arī pakalpojumu sniegšanā aizsardzības nozarei," viņš min.

Kuģa galvenie tehniskie parametri ir garums - 27 metri, platums - 9,1 metrs, iegrime - 2,9 metri, kā arī nepieciešamā ledus klase "1C". Tāpat hibrīdpiedziņa (dīzeļa un elektromotora) ietver divus dīzeļdzinējus ar kopējo jaudu 1940 kilovati, kā arī 160 kilovatu elektrodzinēju un bateriju sistēmu, kas nodrošina vienas stundas kuģošanas autonomiju elektrorežīmā. Projektā paredzēts Rīgas ostā izveidot arī nepieciešamo elektrouzlādes infrastruktūru, norāda brīvostas pārstāvji.

Savukārt Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš atzīmē, ka Rīgas brīvosta jau vairākus gadus, gan sadarbojoties ar Latvijas inovāciju uzņēmumiem, gan apmainoties pieredzē ar Eiropas Savienības ostu nozares līderiem, velta savus resursus un pūles, lai arī Rīga ģeopolitiski sarežģītajos apstākļos ilgtspējīgi attīstītos.

"Šis ir aizsākums ostas flotes modernizācijai, lai testētu un pārietu uz bezizmešu tehnoloģiju pielietojumu ostas ikdienā, tā sekmējot Rīgas iekļaušanos tā saukto Eiropas nākotnes "zaļo" transporta koridoru tīklā," papildina Zeltiņš.

Vienlaikus brīvostas pārstāvji informē, ka jaunā ar hibrīddzinēju aprīkotā kuģa iegāde sekmēs Rīgas brīvostas stratēģisko mērķu sasniegšanu - uzturēt drošu un ilgtspējīgu kuģu infrastruktūru, kā arī mazināt ostas darbības ietekmi uz vidi.

Projekts "Mūsdienīga un efektīva ledlauža iegāde ledus laušanas nodrošināšanai Rīgas jūras līcī" tiek īstenots ar CINEA līdzfinansējumu transporta militārās mobilitātes programmā. Līgumā paredzētais investīciju apmērs jauna kuģa iegādei ir 10,498 miljoni eiro un CINEA līdzfinansējums veido 5,076 miljonus eiro no projekta attiecināmajām izmaksām.

Projektu īstenos Igaunijas kuģubūves uzņēmums "Baltic Workboats", kas tiesības īstenot pasūtījumu ieguva atklāta konkursa rezultātā. Jaunais kuģis tiks būvēts vienā no vadošajiem Eiropas kuģubūves uzņēmumiem "Damen Shipyards Hardinxveld", Nīderlandē, un pielāgots "LVR Flote" specifiskajām prasībām "Baltic Workboats" kuģubūvētavā Sāremā, Igaunijā.

"LVR Flote" reģistrēta 2010.gadā, un tās pamatkapitāls ir 22,859 miljoni eiro. Vienīgais uzņēmuma īpašnieks ir Rīgas brīvostas pārvalde. 2022.gadā uzņēmums strādāja ar 7,912 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 9,9% vairāk nekā 2021.gadā, savukārt uzņēmuma peļņa samazinājās par 33,4% - līdz 68 498 eiro, liecina informācija "Firmas.lv".

Jau ziņots, ka ar hibrīddzinēju aprīkotais kuģis būs piemērots ledus laušanai ostas akvatorijā un Rīgas jūras līcī, kā arī dažādu universālu funkciju veikšanai, tostarp boju izcelšanai, mērījumu veikšanai, atbalsta funkciju nodrošināšanai piesārņojuma savākšanas un padziļināšanas darbos. Tāpat kuģis sniegs atbalsta funkcijas Latvijas Robežsardzes un Krasta apsardzes dienestiem. Tas būs piemērots dažāda militāras nozīmes aprīkojuma un personāla pārvadāšanai, kā arī glābšanas operācijām.

Tāpat ziņots, ka jaunā ar hibrīddzinēju aprīkotā kuģa iegāde būs nozīmīgs solis ceļā uz "LVR Flote" mērķi - līdz 2030.gadam pabeigt ostas tehniskās flotes modernizāciju, pakāpeniski ieviešot atjaunojamo energoresursu izmantošanas tehnoloģijas. Hibrīddzinēji flotes kuģu ikdienas darbībā būtiski samazinās fosilās degvielas emisijas un veicinās klimatneitralitātes un dekarbonizācijas mērķu sasniegšanu Rīgas ostā.