Kampaņā "Nodod motoreļļu, nevis planētu" savāktas gandrīz 30 tonnas motoreļļas

Rīga, 8.nov., LETA. Ar mērķi mazināt nepareizi apsaimniekotu bīstamo atkritumu vides piesārņojuma riskus "Latvijas zaļais punkts" kopā ar "Eko osta" un "Inter Cars Latvija" oktobrī visā Latvijā īstenoja kampaņu "Nodod motoreļļu, nevis planētu", kuras laikā savāktas gandrīz 30 tonnas motoreļļas, aģentūrai LETA pauda kampaņas rīkotāji.

Kampaņas laikā uzkrātā motoreļļa savākta no auto servisiem, lauku saimniecībām, rūpnīcām un citiem uzņēmumiem, kā arī iedzīvotājiem vairāk nekā 50 adresēs.

"Latvijas zaļā punkta" direktors Kaspars Zakulis norāda, ka, vērtējot attiecību pret valstī noteiktajām prasībām smēreļļu apsaimniekošanai, kampaņā savāktais apjoms ir salīdzinoši neliels.

"Mūsu pieredze rāda, ka komersanti mēdz labāk izmantot iespējas izlietotos motora šķidrumus realizēt tirgū negodprātīgos veidos," skaidro Zakulis, piebilstot, ka par to liecina, piemēram, sludinājumu portālos vērojamā tendence atstrādātās eļļas pirkt un pārdot.

Kampaņas rīkotāji uzsver, ka Latvijas tirgū ik gadu nonāk aptuveni 15 000 tonnu dažāda veida smēreļļu, tostarp arī motoreļļas, kas ir viens no autoservisos visbiežāk radītajiem bīstamajiem atkritumiem, kam nepieciešama speciāla apsaimniekošana. No tirgū laistā apjoma teju 10 000 tonnu šo vielu netiek pareizi apsaimniekotas, radot vides piesārņojuma draudus.

Rīkotāji skaidro, ka patlaban autoservisiem ir niecīga atbildība un kontrole attiecībā uz dažādu bīstamo atkritumu apsaimniekošanu, tādēļ izpildīt valstī noteiktās normas izlietoto smēreļļu, tostarp motoreļļu savākšanai ir izaicinoši. Lai arī ražotājiem un tirgotājiem ir izstrādātas atbildības sistēmas, caur kurām tiem jāspēj savākt vismaz 45% no tirgū novietotā smēreļļu daudzuma, kampaņas rīkotāji uzsver, ka arī autoservisiem būtu jānosaka stingrākas prasības, piemēram, nosakot, ka obligāti jānodod vismaz 50% no iepirktā eļļu apjoma.

"Latvijas zaļais punkts" atgādina, ka bīstamie atkritumi jau to rašanās vietās jāapsaimnieko atbildīgi - jāuzglabā tikai izturīgos un drošos konteineros un pēc tam jānodod atkritumu apsaimniekotājam, kuram ir izsniegta speciāla atļauja. Par neatbilstošu atkritumu apsaimniekošanu, tajā skaitā dedzināšanu, var tikt piemērots naudas sods, tomēr lielāka problēma var būt augstie ugunsdrošības riski un rīcības ietekme uz vidi un cilvēku veselību. Sadedzinot motoreļļas, atmosfērā nonāk virkne kaitīgo vielu, piemēram, hlors, broms, naftas produkti, policikliskie aromātiskie ogļūdeņraži un citi ķīmiskie savienojumi.

LETA jau vēstīja, ka akcija notika arī jūlijā. Arī tad tika savāktas aptuveni 30 tonnas motoreļļas.

"Firmas.lv" publiskotā informācija liecina, ka SIA "Latvijas zaļais punkts" pērn strādāja ar 10,442 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 4,4% mazāk nekā gadu iepriekš, bet uzņēmuma peļņa saruka 2,3 reizes - līdz 2,158 miljoniem eiro. Uzņēmums reģistrēts 2000.gadā, un tā pamatkapitāls ir 1,087 miljoni eiro. "Latvijas zaļā punkta" īpašnieks ir SIA "Eco Baltia vide", kas ietilpst AS "Eco Baltia" koncernā.