Tiesa skatīs bīstamo atkritumu savācēja "Corvus Company" prasību uzlikt par pienākumu KP ierosināt lietu pret Rīgas brīvostas pārvaldi

Rīga, 7.jūn., LETA. Administratīvā apgabaltiesa šodien plkst.11 skatīs bīstamo atkritumu savācēja SIA "Corvus Company" prasību uzlikt par pienākumu Konkurences padomei (KP) ierosināt lietu pret Rīgas brīvostas pārvaldi, liecina ieraksts tiesu kalendārā.

KP pārstāvji skaidro, ka pērn "Corvus Company" vērsās tiesā ar lūgumu ierosināt lietu pret Rīgas brīvostas pārvaldi par Konkurences likuma pārkāpumu, proti, par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, Rīgas brīvostas pārvaldei ilgstoši nepildot Administratīvās apgabaltiesas 2020.gada 21.oktobra spriedumu un ilgstoši novilcinot iepirkuma konkursa rīkošanu par visu veidu atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas pakalpojuma sniedzēja izvēli.

Izvērtējot situāciju, KP toreiz sniedza atbildi, ka KP nav pamata vērtēt iesniegumā aprakstīto rīcību Konkurences likuma 13. panta tvērumā, ņemot vērā, ka Rīgas brīvostas pārvalde nav uzskatāma par tirgus dalībnieku minētā likuma izpratnē.

KP ieskatā, Rīgas brīvostas pārvaldes rīcība tieši izriet no publisko tiesību normām un vērtējama kā valsts pārvaldes funkciju īstenošana, kuras pārbaudei nav piemērojams Konkurences likuma regulējums, bet gan Administratīvā procesa likuma noteikumi.

KP norāda, ka patlaban "Corvus Company" lūdz tiesu uzlikt par KP pienākumu ierosināt lietu pret Rīgas brīvostas pārvaldi, tomēr, KP ieskatā, tiesa var vērtēt atbildes tiesiskumu, savukārt lēmums par lietas ierosināšanu ir KP kompetence.

Ar "Corvus Company" pārstāvjiem aģentūrai LETA sazināties neizdevās.

LETA arhīvs liecina, ka kopš 2003.gada atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus Rīgas ostā sniedz SIA "Eko osta". Toreiz līgums slēgts bez konkursa.

Informācija Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS) liecina, ka Rīgas brīvostas pārvalde konkursu "Kuģu radīto atkritumu pieņemšanas pakalpojums" izsludinājusi kopumā trīs reizes. Pirmoreiz 2021.gada 5.martā, tad 2021.gada 4.novembrī un tad 2022.gada 26.septembrī.

Pašreizējā redakcijā iepirkuma priekšmets ir kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšana Rīgas brīvostā ar termiņu līdz 2025.gada 31.martam.

Nolikums paredz, ka izpildītājs apņemas Rīgas brīvostā pieņemt kuģu radītos atkritumus un piesārņotos ūdeņus atbilstoši 1973.gada Starptautiskajai konvencijai par piesārņojuma novēršanu no kuģiem un tās 1978.gada protokola (MARPOL) prasībām, Ministru kabineta noteikumiem par kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas kārtība un kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtību, Rīgas ostas maksām, Kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu Rīgas brīvostā un citiem normatīviem.

Pakalpojums jānodrošina visās Rīgas brīvostas teritorijā esošajās piestātnēs Daugavas labajā un kreisajā krastā, kurās ir atļauta kuģu tauvošana. Konkursa uzvarētājam jānodrošina atbildošs kuģošanas līdzeklis un autotransports, kā arī jābūt pieredzei atkritumu savākšanā, izmantojot speciāli aprīkotu autotransportu un kuģošanas līdzekli.

Par pieteikuma iesniegšanas termiņu tika noteikts 2022.gada 1.decembris, bet piedāvājumu atvēršana tika plānota tā paša gada 29.decembrī, jo sūdzību dēļ pieteikumu atvēršana bija jāpārceļ.

Atbilstoši EIS datiem patlaban notiek piedāvājumu vērtēšanas posms.

Pēc Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) publiskotās informācijas, Iesniegumu izskatīšanas komisija pirmo reizi sūdzības par Rīgas brīvostas pārvaldes izsludināto konkursu izskatīja 2021.gada maijā, kad tās iesniedza "Corvus Company" un "Eko osta".

"Corvus Company" sūdzībā norādījis virkni problēmu konkursa nolikumā, tostarp precīzas informācijas trūkumu un negodīgus konkurences apstākļus ar "Eko osta". Iesniedzēja ieskatā, iepirkuma priekšmets būtu jādala daļās, kā atsevišķu daļu nosakot katru no nolikumā uzskaitītajiem MARPOL konvencijas pielikumā minētajiem atkritumu veidiem.

Rīgas brīvostas pārvalde izskatīšanas komisijai bija skaidrojusi, ka atbilstoši tiesas spriedumam kompānijai uzlikts par pienākumu viena mēneša laikā rīkot procedūru, kurā tiktu izvēlēts visu veidu atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas pakalpojumu un piesārņoto balasta ūdeņu un tanku mazgājamo ūdeņu pieņemšanas pakalpojumu sniedzējs. Proti, ar to, ka spriedumā ir norādīts pakalpojuma sniedzējs vienskaitlī.

Iesniegumu izskatīšanas komisija norādīja, ka šādi brīvostas pārvaldes argumenti nav pamatoti, jo tiesa 2020.gada 21.oktobra spriedumā norādījusi, ka "no minētajām Ostas regulas normām skaidri izriet, ka vispārīgi ostas pakalpojumu sniegšanas iespējām būtu jābūt pieejamām vairākiem pakalpojumu sniedzējiem, ja vien tie atbilst minimālajām prasībām, kādas nepieciešamas, lai ostas pakalpojumi tiktu sniegti kvalitatīvi".

Tiesas spriedumā arī uzsvērts, ka ostas pakalpojumu sniedzēju skaita ierobežošana ir izņēmums, kas pieļaujams tikai tādā gadījumā, ja pastāv objektīvi Ostas regulā paredzēti apstākļi.

Komisija arī norāda, ka Rīgas brīvostas pārvalde nav veikusi šo apstākļu izvērtējumu, bet ir noteikusi iepirkuma priekšmeta nedalāmību, balstoties šaurā izpratnē par tiesas spriedumu.

Komisija nolēma aizliegt Rīgas brīvostas pārvaldei bez grozījumu veikšanas turpināt iepirkuma procedūru un slēgt iepirkuma līgumu.

Otro reizi Iesniegumu izskatīšanas komisija sūdzības par brīvostas pārvaldes izsludināto konkursu izskatīja 2022.gada 24.janvārī, kad tās iesniedza SIA "eSYS Pro", "Corvus Company", "Eko osta" un SIA "Jadis".

Arī tad "Corvus Company" sūdzībā norādīja, ka atsevišķas konkursa nolikumā noteiktās prasības nenodrošina piegādātāju brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret tiem, tādējādi pārkāpjot Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā noteikto mērķi.

"Corvus Company" uzsvēra, ka konkurenci ietekmē nepieciešamība slēgt līgumu ar "Eko osta", kas ir ne vien konkurente konkursā uzvarējušam pretendentam, bet vienlaikus arī neizbēgama uzvarējušā pretendenta sadarbības partnere.

Turklāt par nepamatoti konkurenci ierobežojošu un nevienlīdzīgu "Corvus Company" izceļ konkursa nolikumā noteikto pienākumu sanitārās maksas ietvaros pieņemtos atkritumus nodot Rīgas ostā Tvaika ielā 39 esošajās attīrīšanas iekārtās vai piestātnē J19, kur attīrīšanu veic "Eko osta" ar no Rīgas brīvostas īrētām iekārtām.

Pretenzijas uzņēmums pamato arī ar to, ka "Eko osta" ir vienīgais komersants, kas kopumā jau gandrīz 20 gadus sniedz pakalpojumu Rīgas brīvostā un kas tiesības sniegt pakalpojumu ieguvusi prettiesiski, kā to iepriekš atzinusi arī tiesa.

Tāpat "Corvus Company" atkārtoti norādīja uz "Eko ostas" izcenojuma problēmām tā brīža sadarbības līgumā un sadarbības līguma līgumprojektā, kā arī atkārtoti aicināja iepirkumu dalīt daļās.

Arī "eSYS Pro" un "Jadis" savās sūdzībās izvirzīja līdzīgus pārmetumus.

Iesniegumu izskatīšanas komisija, izskatot sūdzību, nolēma pārtraukt konkursa norisi, līdz netiks pilnveidota tā dokumentācija.

Tikmēr pēdējo sūdzību par kuģu radīto atkritumu pieņemšanas pakalpojumu sniegšanas konkursu iesniedza "Eko osta" 2022.gada 21.novembrī.

Visās trijās reizēs, kad "Eko osta" iesniegusi sūdzības, tās IUB atzinis par nepamatotām, tostarp arī 15.decembra lēmumā Iesniegumu izskatīšanas komisija norādīja, ka "Eko osta" iesniegums nav pamatots un nolēma atļaut Rīgas brīvostas pārvaldei turpināt iepirkuma procedūru, nemainot konkursa dokumentāciju.

Tāpat informācija LETA arhīvā liecina, ka 2020.gada martā Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments kopsēdē atcēla Administratīvās apgabaltiesas spriedumu daļā par tiesvedības izbeigšanu saistībā ar prasījumu par pienākuma uzlikšanu Rīgas brīvostas pārvaldei rīkot atklātu procedūru, kurā tiktu izvēlēts kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas pakalpojumu sniedzējs.

Lieta šajā daļā nodota izskatīšanai pēc būtības Administratīvajā apgabaltiesā. Vienlaikus Senāts atstāja negrozītu Administratīvās apgabaltiesas spriedumu daļā, ar kuru atzīta par prettiesisku brīvostas pārvaldes rīcība, pašreizējo strīdus pakalpojumu sniedzēju izvēloties bez atklātas un taisnīgas atlases procedūras.

Pieteicējs lietā ir "Corvus Company".

Lietā konstatēts, ka viena no brīvostas pārvaldes publiskajām funkcijām ir organizēt ostas pakalpojumu - kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšana - nodrošināšanu. Pildot šo funkciju, brīvostas pārvalde 2003.gadā noslēdza sadarbības līgumu ar pašreizējo pakalpojuma sniedzēju, piešķirot tam tiesības Rīgas brīvostas teritorijā nodrošināt kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanu un apsaimniekošanu. Minētais sadarbības līgums vairākkārt pagarināts, tostarp 2007.gadā tā darbības termiņš pagarināts līdz 2025.gada 31.martam. Pakalpojuma sniedzēja izvēle notika bez atklātas atlases procedūras.

Senāts spriedumā norādīja, ka atbilstoši tiesiskas valsts principam ikvienam publiskās varas nesējam ir jānodrošina, ka tā darbība atbilst taisnīguma prasībām, proti, publiskas funkcijas veicēja rīcība nedrīkst būt patvaļīga un tai jābūt vērstai uz sabiedrības interešu nodrošināšanu taisnīgā veidā. Sabiedrības interesēs ir publisko iepirkumu principiem atbilstošas procedūras piemērošana, jo šādas procedūras piemērošana ir vērsta uz konkurences veicināšanu, valsts un pašvaldību līdzekļu efektīvu izmantošanu vai pakalpojumu maksas samazināšanos un gala rezultātā nodrošina visas sabiedrības labklājību.

Brīvostas pārvalde sadarbības līgumu ar pašreizējo pakalpojuma sniedzēju ir noslēgusi patvaļīgi, proti, nepiemērojot taisnīgu atlases procedūru un tādējādi radot situāciju, kad persona, kas strīdus pakalpojumu sniegšanas tiesības ieguvusi prettiesiskā procedūrā, turpina sniegt strīdus pakalpojumus, kamēr citiem komersantiem, kam būtu jābūt nodrošinātām tiesībām taisnīgā atlases procedūrā pretendēt uz strīdus pakalpojumu sniegšanu, šāda iespēja tiek liegta, skaidrots spriedumā.

Senāta ieskatā, tiesai, izskatot lietu no jauna, pieteikuma prasījuma robežās ir jāmeklē risinājumi, lai pēc iespējas mazinātu brīvostas pārvaldes prettiesiskās rīcības radīto netaisnīgumu.

Ņemot vērā Ostas regulā noteikto, ka strīdus pakalpojumu sniegšanā būtu pēc iespējas jāveicina konkurence, Senāts atzina, ka šādos apstākļos iespējamais risinājums taisnīguma atjaunošanai varētu būt tāds, ka pieteicējai un citiem interesentiem tiek dota iespēja pretendēt uz strīdus pakalpojumu sniegšanas tiesību iegūšanu attiecībā uz to laika periodu, kamēr vien Ostas pārvalde strīdus pakalpojumu sniegšanu ir izvēlējusies uzticēt komersantiem.

Informācija "Firmas.lv" liecina, ka "Corvus Company" 2021.gadā strādāja ar 1,071 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 15,8% vairāk nekā gadu iepriekš, kamēr kompānijas peļņa saruka par 42,4% - līdz 10 916 eiro. Kompānijas 2022.gada finanšu rezultāti pagaidām nav publiskoti.

Kompānija reģistrēta 1994.gadā, un tās pamatkapitāls ir 42 600 eiro. "Corvus Company" īpašnieki ir Eduards Jurčenko (70%) un Andrejs Jurčenko (30%).

Tikmēr "Eko osta" reģistrēta 1999.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,162 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmuma finanšu dati par 2022.gadu vēl nav pieejami, bet 2021.gadā tas strādāja ar 5,203 miljonu eiro apgrozījumu un 1,118 miljonu eiro peļņu. Uzņēmuma 95% daļu pieder Andrejam Laškovam, bet 5% - SIA "DKD Logistic", kura īpašnieks ir Edgars Bahmanis.

Pēc Rīgas brīvostas pārvaldes publiskotās informācijas, kompānijas apgrozījums pērn bija 39,222 miljoni eiro, kas ir par 14,5% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt Rīgas brīvostas pārvaldes peļņa pērn samazinājās par 11,5% - līdz 1,999 miljoniem eiro.