Rīgas brīvostas pārvalde par kopumā 22,66 miljoniem eiro īstenos divus Eiropas militārās mobilitātes programmas projektus

Rīga, 30.maijs, LETA. Rīgas brīvostas pārvalde par kopumā 22,66 miljoniem eiro īstenos divus Eiropas klimata, infrastruktūras un vides aģentūras (CINEA) militārās mobilitātes programmas līdzfinansētus projektus, aģentūru LETA informēja Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji.

Maija beigās Rīgas brīvostas pārvalde noslēgusi divus investīciju līgumus ar CINEA, kuri, pēc brīvostā skaidrotā, stiprinās Rīgas ostas komerciālo konkurētspēju, vienlaikus uzlabojot Latvijas un sabiedroto militāro mobilitāti un valsts aizsardzības spējas.

Pirmajā apstiprinātajā projektā trīspusējais līgums starp Rīgas brīvostas pārvaldi, CINEA un SIA "Baltic Container Terminal" (BCT) par Rīgas ostas duālas izmantošanas jaudas palielināšanu, investējot autoceļu un dzelzceļa pievedceļu un piestātņu infrastruktūrā, paredz uzlabot ostas infrastruktūru Kundziņsalā.

Attiecīgā projekta laikā Rīgas brīvostas pārvalde veiks dzelzceļa pārbrauktuves pārbūvi Uriekstes ielā pie ostas vārtiem, auto un dzelzceļa tilta pārbūvi Kundziņsalas dienvidu daļā, autoceļa pārbūvi Kundziņsalā no tilta līdz konteineru terminālim "Baltic Container terminal", kā arī jauna savienojoša ceļa izbūvi no konteineru termināļa līdz transporta stāvlaukumam. Savukārt "Baltic Container Terminal" sadarbībā ar Rīgas brīvostas pārvaldi nodrošinās kuģu piestātņu līnijas pagarinājumu pie konteineru termināļa, izbūvējot papildu posmu un veicot akvatorijas grunts padziļināšanas darbus, kas ļaus vienlaikus pieņemt un apkalpot vairākus kuģus ar lielāku kravnesību.

Brīvostā norāda, ka jaunais infrastruktūras uzlabošanas projekts Kundziņsalā ir būtiska daļa no Rīgas ostas attīstības plāna, kas paredz izveidot Kundziņsalu par mūsdienīgāko ostas teritoriju ar digitalizētu un automatizētu, ostas klientu prasībām atbilstošu loģistikas infrastruktūru. 

Pēc brīvostā paustā, kopā ar Rīgas pašvaldības īstenoto Sarkandaugavas jaunā pārvada izbūvi uz Kundziņsalu un mūsdienīgākā integrētā ostas caurlaides punkta izveidi Kundziņsalā, jaunais infrastruktūras attīstības projekts sekmēs ostas industriālo teritoriju attīstību un jaunu komersantu ienākšanu Rīgas ostā.

Tāpat Rīgas brīvostas pārvaldē norāda, ka mūsdienīga infrastruktūra, kas nodrošina ātru un drošu loģistiku Rīgas ostā ir vitāli nepieciešama arī Latvijas un sabiedroto militārās mobilitātes nodrošināšanai un valsts aizsardzības funkcijas stiprināšanai. Šobrīd "Baltic Container Terminal" ir viens no nozīmīgākajiem Rīgas ostas termināļiem, kas atbilstoši NATO prasībām spēj nodrošināt militārās tehnikas un ekipējuma loģistiku. Uzlabojot kuģu pieņemšanas infrastruktūru "Baltic Container Terminal" un piekļuves infrastruktūru līdz terminālim, tiek veikts ieguldījums arī valsts un NATO kopējās drošības stiprināšanā.

Projekta kopējais investīciju apmērs ir 12,51 miljond eiro, kur CINEA piešķirtais līdzfinansējums ir 50% no projektu attiecināmajām izmaksām, ko atbilstoši būvniecības aktivitāšu sadalījumam saņems katrs projekta partneris. Visas aktivitātes projekta ietvaros pilnā apjomā plānots pabeigt līdz 2024.gada beigām.

Otrs noslēgtais līgums starp Rīgas brīvostas pārvaldi un CINEA paredz jauna universāla tehniskās flotes kuģa iegādi Rīgas brīvostas pārvaldes meitassabiedrības SIA "LVR Flote" vajadzībām.

Rīgas brīvostas pārvaldē skaidro, ka ar hibrīddzinēju aprīkotais kuģis būs piemērots ledus laušanai ostas akvatorijā un Rīgas jūras līcī, kā arī dažādu universālu funkciju veikšanai, tostarp boju izcelšanai, mērījumu veikšanai, atbalsta funkciju nodrošināšanai piesārņojuma savākšanas un padziļināšanas darbos. Tāpat kuģis sniegs atbalsta funkcijas Latvijas Robežsardzes un Krasta apsardzes dienestiem. Tas būs piemērots dažāda militāras nozīmes aprīkojuma un personāla pārvadāšanai, kā arī glābšanas operācijām.

Pēc brīvostā minētā, jaunā ar hibrīddzinēju aprīkotā kuģa iegāde būs nozīmīgs solis ceļā uz "LVR Flote" mērķi līdz 2030.gadam pabeigt ostas tehniskās flotes modernizāciju, pakāpeniski ieviešot atjaunojamo energoresursu izmantošanas tehnoloģijas. Hibrīddzinēji flotes kuģu ikdienas darbībā būtiski samazinās fosilās degvielas emisijas un veicinās klimatneitralitātes un dekarbonizācijas mērķu sasniegšanu Rīgas ostā.

Līgumā paredzētais investīciju apmērs jauna kuģa iegādei ir 10,15 miljoni eiro, un arī šim projektam tiek piemērots līdz 50% CINEA atbalsta līdzfinansējums. Šobrīd ir sākta starptautiska iepirkuma procedūra un kuģa iegādi plānots noslēgt 2024.gadā.

Kompānija "Baltic Container Terminal" reģistrēta 1996.gadā, un tās pamatkapitāls ir 10 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmuma apgrozījums 2022.gadā bija 19,47 miljoni eiro, bet peļņa - 8,59 miljoni eiro. "Baltic Container Terminal" pieder SIA "Mariner finance Baltic", kuras patiesais labuma guvējs ir Maltas pilsonis Marins Hili.

Savukārt "LVR Flote" reģistrēta 2010.gadā, un tās pamatkapitāls ir 22,859 miljoni eiro. Uzņēmuma finanšu dati par 2022.gadu vēl nav pieejami, bet 2021.gadā tas strādāja ar 7,2 miljonu eiro apgrozījumu un 102 870 eiro peļņu. Uzņēmuma vienīgā īpašniece ir Rīgas brīvostas pārvalde.