Lidostai "Rīga" pašlaik nav pamata pārskatīt līgumattiecības ar uzņēmumu "Rixjet Riga"

Rīga, 14.apr., LETA. Lidostai "Rīga" pašlaik nav pamata pārskatīt spēkā esošās līgumattiecības ar uzņēmumu SIA "Rixjet Riga", jo uzņēmums, tā amatpersonas, dalībnieki, patiesā labuma guvēji vai akcionāri nav iekļauti nevienā Latvijai saistošā sankciju sarakstā, aģentūrai LETA pavēstīja lidostas pārstāvji.

"Rixjet Riga" sniedz naftas produktu pārkraušanas pakalpojumus lidostā "Rīga" - transportēšanu, uzglabāšanu, kvalitātes kontroli un uzpildīšanu lidmašīnās.

Ceturtdien Lietuvas Satiksmes ministrijas kanclers Ramūns Dilba, komentējot informāciju, ka Viļņas un Palangas lidostu degvielas bāzu operators "Baltjet" ir saistīts ar Krievijas uzņēmēju, kam ir ciešas saites ar Kremli, paziņoja, ka Lietuvas valstij piederošajam trīs starptautisko lidostu operatoram "Lietuvos oro uostai" (LTOU) ir jāpārskata visi savi līgumi.

Kopš 2021.gada degvielas bāzes Viļņas un Palangas lidostās pārvalda konkursā uzvarējušās kompānijas "Undoz Ventures Limited" meitasuzņēmums "Baltjet". Uzņēmumam "Undoz Ventures Limited" ir pieredze arī Rīgas un Tallinas lidostās.

Lietuvas sabiedriskais radio trešdien ziņoja, ka "Baltjet" kontrolē Kiprā reģistrētā "Undoz Ventures Limited", kuras līdzīpašnieks ir Šveicē dzīvojošais Krievijas uzņēmējs Andrejs Mirošņičenko, kuram ir ciešas saites ar Kremli un Putina tuvāko loku.

Mirošņičenko kopā ar uzņēmēju Ireku Salihovu kontrolē arī Krievijas enerģētikas kompāniju "Yadran". Salihovs ir Krievijā valdošās partijas "Vienotā Krievija" biedrs.

"Undoz Ventures Limited" un Mirošņičenko ir arī "Rixjet Riga" un "Rixjet" līdzīpašnieki. Ar uzņēmumu "Rixjet" lidostai "Rīga" nav līgumattiecību.

Lidostas "Rīga" pārstāvji aģentūrai LETA skaidroja, ka lidostā ir ieviesta regulāra darījumu partneru sankciju uzraudzības sistēma, savukārt sadarbības līgumos iekļautā sankciju klauzula cita starpā paredz arī tiesības izbeigt līgumsaistības, ja attiecībā pret darījuma partneri Latvijai saistošas sankcijas tiek piemērotas.

Lidostas pārstāvji uzsvēra, ka ir atkārtoti pārbaudījuši publiski pieejamo informāciju par lidostas sadarbības partneri "Rixjet Riga" un konstatējuši, ka šim uzņēmumam, tā dalībniekiem, amatpersonām, patiesā labuma guvējiem vai akcionāriem nav piemērotas Latvijai saistošas sankcijas.

Ja lidosta konstatēs, ka kādam tās sadarbības partnerim tiek piemērotas Latvijai saistošas sankcijas, tā rīkosies atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā noteiktajam.

Savukārt Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji aģentūrai LETA norādīja, ka SM nostāja attiecībā uz noteiktajām sankcijām ir strikta - tās ir jāievēro visiem resora uzņēmumiem, tostarp arī lidostai "Rīga". Vienlaikus, jāņem vērā, ka par sankciju un cita noteiktā regulējuma ievērošanu lidostā "Rīga" atbildīga ir uzņēmuma valde, kuras darbību uzrauga uzņēmuma padome.

Dilba Lietuvas sabiedriskajam radio ceturtdien teica, ka "mūsu stingra pozīcija ir tāda, ka [LTOU] ir jāpastiprina risku pārvaldība un jāpārskata visi ar (..) lidostas teritorijā strādājošajiem uzņēmumiem noslēgtie līgumi, lai nebūtu pat visniecīgākās iespējas, ka labumu gūst ar naidīgām valstīm saistītas personas".

"2021.gadā izvērtētā un prezentētā informācija izskatījās citādi. Pašreizējā ģeopolitiskā situācijā labuma guvēju un akcionāru struktūrā varētu raisīt vairāk jautājumu gan no nacionālās drošības, gan kompānijas reputācijas viedokļa," Dilba klāstīja.

LTOU saviem līgumiem ir jāpievērš "nepārtraukta uzmanība", pauda amatpersona.

LTOU ir Viļņas, Kauņas un Palangas lidostu operators.

"Rixjet Riga" 2022.gadā strādāja ar 2,219 miljonu eiro apgrozījumu un guva 92 510 eiro peļņu, liecina "Firmas.lv" informācija.

"Rixjet Riga" reģistrēts 2000.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 2,89 miljoni eiro. Uzņēmuma īpašnieki ir Armands Sadauskis (42,35%), SIA "Latrealty" (22,12%), "Undoz Ventures Limited" (11,1%), Mirošņičenko (11,1%), "EH Holding Estonia" (10%) un SIA "Kuula Holdings" (3,33%).