Veselības aprūpes nozares IT uzņēmuma vadītāja norāda uz nepieciešamību uzlabot informācijas apmaiņu starp medicīnas iestādēm un ārstiem

Rīga, 1.marts, LETA. Lai varētu ātrāk sniegt palīdzību pacientam, ir nepieciešams uzlabot informācijas apmaiņu starp medicīnas iestādēm un ārstiem, aģentūrai LETA norādīja veselības aprūpes nozares informācijas tehnoloģiju (IT) izstrādātāja SIA "Meditec" vadītāja Lilita Trūpa.

Viņa skaidroja, ka pašlaik visās lielākajās Latvijas ārstniecības iestādēs pacientu slimības vēsture tiek uzkrāta iestādes informācijas sistēmā, kā arī ir ieviests elektroniskais pieraksts pie speciālista. Tāpat ir iestādes, kurās uz jebkuru pakalpojumu pacients var pierakstīties pats, brīvi izvēloties sev ērtāko laiku un datumu, bieži vien arī veicot apmaksu pirms vizītes, turpretim daudzās iestādēs joprojām tiek aizpildīta pieteikuma forma iestādes mājaslapā, uz kuru atbild un piedāvā brīvo laiku ārstniecības iestādes pārstāvis, kas esot mazāk draudzīgs risinājums pacientiem, jo nav iespējas variēt ar sev ērtāko laiku un datumu.

Trūpa atzīst, ka elektroniskais pieraksts ir ērts risinājums pierakstam pie speciālista, aizstājot manuālu darbu - telefona zvanus, reģistratūras kalendāra pierakstus, kā arī nav nepieciešams gaidīt savienojumu, kas var ilgt pat vairākas minūtes. Turklāt līdz ar Covid-19 pandēmiju daļu no pieņemšanas laikiem ārsti ir aizstājuši ar attālinātajām konsultācijām.

Citviet pasaulē tehnoloģiju uzņēmumi ir izstrādājuši mākslīgā intelekta risinājumus medicīnas nozarei un testē tos darbībā, lai tie būtu droši un tiem varētu pilnībā uzticēties. Arī Latvijā mākslīgais intelekts ir spējīgs analizēt standarta radioloģiskos izmeklējumus, tas analizē attēlu, sniedz informāciju par izmaiņām, balss atpazīšana aizvieto dispečeru darbu diktofonu centros, palīdz ārstu kabinetos aizpildīt izrakstus.

Tomēr Trūpa uzskata, ka saņemt veselības datus par pacientu būtu jāspēj arī no valsts e-veselības portāla, kurā būtu datu apkopojums par pacientu slimības vēsturi neatkarīgi no tā, ar kādu elektronisko sistēmu un kādā veselības aprūpes iestādē tie strādā.

"Mediķim ir jāredz informācija par pacienta alerģijām, izrakstītajām receptēm, medikamentiem, ko pacients saņēmis stacionēšanas laikā, būtu jābūt iespējai apskatīt testēšanas pārskatus, kas sagatavoti jebkurā no Latvijas laboratorijām, tāpat būtu nepieciešamība piekļūt citiem izmeklējumu rezultātiem," uzskata Trūpa, norādot, ka šāda vienota informācijas apmaiņa ārsta vizītes padarītu efektīvākas, samazinātu gan rindas pie ārstiem, gan nevajadzīgu atkārtotu analīžu veikšanu.

Tas nozīmē, ka līdz ar šādu pieeju varētu samazināties gan valsts apmaksāto pakalpojumu izdevumi, gan pacienta izdevumi, ja šie izmeklējumi atkārtoti jāveic pacientam par paša līdzekļiem, kā arī būtu iespējams ātrāk nonākt pie slēdziena un uzsākt ārstēšanu.

Informācijas apmaiņas gadījumā pacientu vēsture kļūtu pieejamāka arī pētniecības vajadzībām. Ar pacienta atļauju, izmantojot tā datus kopsakarību vērtēšanai būtu iespējams attīstīt izplatītu slimību ārstēšanu un ātrāk pieņemt datos balstītus lēmumus. Turklāt ar datu analīzes rīkiem būtu iespēja efektīvāk un daudz lielākā apjomā analizēt, piemēram, pacientu lietotos medikamentus, dzīvesvietas un ģimenes, uzsvēra Trūpa.

Kā liecina "Firmas.lv" adti, SIA "Meditec" reģistrēta 1999.gada janvārī, un tās pamatkapitāls ir 2828 eiro. Uzņēmuma īpašnieki ir Mārtiņš Sils, kuram pieder 66,34% kapitāldaļu, un Māris Zvirgzdiņš, kuram pieder 33,66% kapitāldaļu.