"Citadele Leasing": Jauna un lietota komerctransporta cenas augušas par teju 20%

Rīga, 30.sept., LETA. Strauju lietotā komerctransporta cenu kāpumu izraisījis lielais pieprasījums - trūkst piedāvājuma jaunas tehnikas iegādei, turklāt ražotāju piegādes ir vismaz divas reizes ilgākas, kā arī cenas par teju 20% augstākas, liecina "Citadele Leasing" informācija, salīdzinot šī gada datus pret tā paša iepriekšējā gada periodu.

Savukārt komerctransporta pārdošanas un līzinga tirgus nav samazinājies, tāpēc lietotas tehnikas cenas arī ir augušas vidēji par 15 līdz 20%

Šogad pieprasījums nozarē pēc komerctransporta un līzinga ir līdzvērtīgs pirms pandēmijas apjomiem, kad uzņēmumi iegādājās ap 1300 kravas auto jeb vilcējus, liecina pašreizējā situācija tirgū.

"Citadele Factoring" valdes priekšsēdētājs Pēteris Plaudis informēja, ka pieprasījums pēc komerctransporta šobrīd ir saglabājies pirmspandēmijas apmēros, tomēr iespējas iegādāties tehniku ir sarukušas. Savukārt nākamā gada pārdošanas apjomus varētu ietekmēt lielo transporta uzņēmumu plāni pārcelt vai dibināt meitas uzņēmumus Polijā vai Vācijā, kur arī varētu tikt iegādātas un finansētas nepieciešamās transporta vienības. 

"Neskaidrības tirgū saistītas arī ar Eiropas Savienības (ES) reformām autopārvadājumu nozarē - vēl ir daudz jautājumu par Mobilitātes paketes par darba vides un sociālo nodrošinājumu ieviešanu, kontrolēšanu," pauda Plaudis.

Viņš norādīja, ka iespējas iegādāties jaunu komerctransportu šobrīd ir ierobežotas, un piegādes laiks no līdzšinējiem diviem līdz trīs mēnešiem ir dubultojies, atsevišķām vienībām pat jāgaida līdz 12 mēnešiem.

Savukārt cenas jaunajai tehnikai pieaugušas vidēji par 15-20%, un tās kāpj pa mēnešiem - piemēram, pasūtot uz pavasari, cenas pie atsevišķiem partneriem pat nevar nofiksēt. Ja agrāk vidējas komplektācijas vilcējs maksāja ap 80 000 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN), tad cena pamazām pieaugusi līdz 90 000 - 92 000 eiro, neskaitot PVN, un nākamgad tiek prognozēts vēl vismaz 5000 eiro kāpums, liecina "Citadele Leasing" informācija.

Plaudis skaidroja, ka pandēmijas ietekmē atsevišķās valstīs ir apturēta vai ierobežota atsevišķu komponentu ražošana, tas ietekmē ražošanas ciklu, rada deficītu un piegādes problēmas. Pirmspandēmijas laikā ražošanas un piegādes procesi bija jau tik ļoti vienkāršojušies, ka netika veidoti lieli rezerves daļu vai izejvielu uzkrājumi. Plaudis pieļauj, ka palielinātais pieprasījums veidojas arī tādēļ, ka uzņēmumi baidās par nākamajām piegādēm un cenšas nodrošināties. 

"Tāpēc izveidojusies sarežģīta situācija lietotā komerctransporta pārdošanas tirgū - tā kā jaunā tehnika nav pieejama, bet ir vajadzība autoparku papildināt, cenas jau pārsniedz tehnikas vērtību. Vienlaikus transporta pakalpojumu cenas nav iespējams tik ātri un būtiski mainīt, tās aug lēnāk nekā tiešās preču cenas, un atsevišķos virzienos uzņēmumi ir gatavi braukt par zemāku fraktu, ja ir pārliecināti, ka atpakaļ virzienā ar kravu to spēs kompensēt un nopelnīt," norādīja Plaudis.

Jau ziņots, ka "Citadele Leasing" apgrozījums pagājušajā gadā bija 33,889 miljoni eiro, kas ir par 4,7% vairāk nekā 2019.gadā, bet kompānijas peļņa samazinājās vairākkārt un bija 328 901 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija.

2020.gadā "Citadele Factoring" apgrozījums bija 4,821 miljons eiro, kas ir par 4,8% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa palielinājās par 4,5% un bija 2,016 miljoni eiro.

Maijā bankas "Citadele" grupā ietilpstošā līzinga kompānija SIA "Citadele līzings un faktorings" mainījusi nosaukumu uz "Citadele Factoring", savukārt 2021.gada 4.janvārī banka "Citadele" kļuva arī par SIA "UniCredit Leasing" vienīgo īpašnieci, un "UniCredit Leasing" nosaukums februāra sākumā tika mainīts uz  "Citadele Leasing". Abas grupā ietilpstošās līzinga kompānijas - "Citadele Factoring" un "Citadele Leasing" - turpinās darboties neatkarīgi viena no otras.