"Rīgas universālais termināls" ieviesis digitālu autotransporta beramkravu aprites sistēmu

Rīga, 15.marts, LETA. SIA "Rīgas universālais termināls", kas darbojas Rīgas ostas teritorijā, martā pilotprojektā ieviesis digitālu autotransporta beramkravu aprites sistēmu un automātiski nodrošina kravas automašīnu iekļūšanu, kā arī apkalpošanu termināļa teritorijā, aģentūru LETA informēja Rīgas brīvostas pārvaldē.

Brīvostā norādīja, ka "Rīgas universālais termināls" ir pirmais Rīgas ostā, kur darbojas šāda veida sistēma.

Brīvostas valdes priekšsēdētājs Viesturs Zeps (LA) skaidroja, ka "Rīgas universālais termināls" teritorijā realizētais pilotprojekts ļauj testēt un novērtēt, cik liela ir automatizētas un autonomas caurlaižu sistēmas ietekme uz ostas termināļu biznesa procesiem. "Te saredzam lielu ekonomisko un konkurētspējas ieguvumu. Vienlaikus Covid-19 pandēmijas laiks parādīja, ka automatizēti bezkontakta risinājumi ir ne vien ātri un efektīvi, bet arī daudz drošāki," viņš skaidroja.

"Rīgas universālais termināls" izpilddirektors Jānis Kasalis savukārt atzīmēja, ka terminālī ieviestā automatizētā sistēma ļauj līdz trim reizēm samazināt vienas kravas automašīnas apkalpošanas laiku - agrāko 45 minūšu vietā kravas mašīna ostā pavada 15 minūtes. Kompānija, palielinot kravu apkalpes ātrumu, cenšas vienlaikus nodrošināt procesu precizitāti, uzskatāmību un kontroli.

"Ieguvums no automatizētās sistēmas ieviešanas ir acīm redzams, tādēļ esam uzstādījuši uzņēmuma mērķi - piecos gados pilnībā automatizēt un digitalizēt visus procesus, kas saistīti ar kravu apstrādi, ieskaitot arī dzelzceļa kravas," pavēstīja Kasalis.

Pēc viņa minētā, ieviešot digitālos risinājumus un atsakoties no papīra pavadzīmēm terminālī, tiek ietaupītas apmēram 500 papīra lapas dienā.

Brīvostas pārvaldē informēja, ka ostas automatizētas un autonomas caurlaižu sistēmas projekta pamatā ir vienotas tiešsaistes sistēmas ieviešana, kur kravas nosūtītāja ievadītos datus var izmantot visas loģistikas ķēdē iesaistītās puses. Mūsdienīgas tehnoloģijas ostas kontrolposteņos un ostas uzņēmumos - digitālās informācijas zīmes, detektori automašīnu numuru un konteineru numuru nolasīšanai, ass svari, biometriskās piekļuves kontroles sistēmas, pašapkalpošanās portāli un citi risinājumi, brīvostas pārvaldes ieskatā, ļaus kravas piegādes procesu un personu iekļūšanu ostas teritorijā pilnībā automatizēt, sākot ar atpazīšanu, kontroli un ielaišanu ostas teritorijā, beidzot ar procesiem ostas terminālī - kravas svēršanu, kravas datu apstrādi un aizvadīšanu līdz vajadzīgajai noliktavai.

"Šī sistēma ir milzīgs datu apmaiņas tīkls, kurā bez Rīgas brīvostas pārvaldes un ostas uzņēmumiem būtiska ir vēl daudzu citu iestāžu un organizāciju līdzdalība. Pašreiz esam izveidojuši vienotu darba grupu ar Valsts ieņēmumu dienesta muitas pārvaldi, Valsts robežsardzi, Pārtikas un veterināro dienestu, Latvijas Jūras administrāciju, Latvijas dzelzceļu un citām kravu loģistikas ķēdē iesaistītajām organizācijām, lai definētu vienotas, visām iesaistītajām pusēm atbilstošas prasības sistēmas izstrādei," minēja Zeps. 

Brīvostas pārvaldes pārstāvji skaidroja, ka digitalizēta dokumentu aprite un loģistikas procesa automatizācija Rīgas ostā ne vien palielina kravu apkalpošanas ātrumu, uzlabo kravu drošību un to kontroles iespējas, bet vienlaikus samazina arī automašīnu dīkstāves, sastrēgumus pilsētā un ar to saistīto izplūdes gāzu emisiju daudzumu. 

"Rīgas universālais termināls" 2019.gadā strādāja ar 16,737 miljonu eiro apgrozījumu un 3,594 miljonu eiro peļņu, liecina "Firmas.lv" dati. Finanšu dati par 2020.gadu vēl nav publiskoti.

Uzņēmums reģistrēts 2001.gadā, un tā pamatkapitāls ir 4,497 miljoni eiro. Kompānija pieder Singapūras uzņēmumam "Portek International Private Limited".