papildināta - Liepājas dome izbeigs pašvaldības līdzdalību "Liepājas autobusu parks"

(Pievienots "Liepājas autobusu parka" valdes priekšsēdētāja viedoklis 6.-10.rindkopā.)

Rīga, 28.janv., LETA. Liepājas dome izbeigs pašvaldības līdzdalību AS "Liepājas autobusu parks" un pārdos pašvaldībai piederošās akcijas, aģentūru LETA informēja Liepājas pilsētas pašvaldības Kapitālsabiedrību pārvaldības uzraudzības un revīzijas daļas vadītāja Oksana Luce.

Viņa norādīja, ka pašvaldības funkcija ir organizēt pārvadājumus, nevis tos izpildīt. "Mēs kā pašvaldība nevaram piedalīties komercdarbībā, kurā nav konstatēta tirgus nepilnība," sacīja Luce.

Pašvaldība lēmumu pieņēmusi pēc tam, kad izvērtēta pašvaldības līdzdalība visos uzņēmumos, kuros tai ir kapitāldaļas. Savukārt izvērtējums veikts tādēļ, ka to pieprasa "Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums" ne retāk kā reizi piecos gados.

"Liepājas autobusu parkā" pašvaldībai pieder 34,85% jeb 218 650 akciju.

Luce norādīja, ka arī Konkurences padome atzinusi, ka līdzdalības apmērs uzņēmumā neliecina, ka pašvaldība spētu to kontrolēt, patstāvīgi noteikt kompānijas mērķus vai izlemt par darbību tirgos, tāpēc pašvaldībai būtu jālemj par "Liepājas autobusu parka" daļu atsavināšanu.

"Liepājas autobusu parka" valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns aģentūrai LETA atzina, ka kompānijas valde izprot pašvaldības lēmumu.

Tāpat Krongorns pauda, ka arī kompānijas lielākais privātais investors SIA "LAP1R" respektē pašvaldības lēmumu, norādot, ka biznesa jomā būtu jādarbojas privātiem uzņēmējiem.

Kompānijas valdes priekšsēdētājs piebilda, ka arī citām Latvijas pašvaldībām, kurām ir tieša līdzdalība pasažieru pārvadājumu komercsabiedrībās, būtu jāizvērtē to iesaiste uzņēmumu kapitālā.

"Ir grūti izskaidrot, kādēļ pašvaldību kontrolētas kapitālsabiedrības, tādas kā, piemēram, SIA "VTU Valmiera", AS "Cata", SIA "Jēkabpils autobusu parks" un citi nodarbojas ar pasažieru pārvadājumiem ārpus konkrēto pašvaldību administratīvajām robežām, turklāt iepirkumos par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā piesakās uz pakalpojumu sniegšanu citās pašvaldībās. Šīs pašvaldībām piederošās kapitālsabiedrības darbojas biznesā, kas nenodrošina attiecīgās pašvaldības funkciju, un aicinām šim faktam nopietnu uzmanību pievērst Konkurences padomi," minēja Krongorns.

Viņš atzīmēja, ka pašvaldību komercsabiedrības deformē konkurenci ļoti sarežģītajā pasažieru pārvadājumu tirgū un būtu apsveicami, ja reģionālās nozīmes maršrutu tīklā konkurence kļūtu veselīgāka, un tirgus dalībnieki sacenstos pēc vienādiem noteikumiem.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "Liepājas autobusu parka" apgrozījums 2019.gadā bija 11 737 518 eiro, bet peļņa - 594 124 eiro. Finanšu rādītāji par pagājušo gadu vēl nav pieejami.