Ventspils brīvosta iesūdz tiesā "Kālija parku", prasot lauzt zemes un piestātņu nomas līgumus

Ventspils, 5.janv., LETA. Ventspils brīvostas pārvalde Ventspils tiesā ir cēlusi civilprasību pret AS "Kālija parks", prasot atzīt teritorijas un piestātņu nomas līguma pārkāpumus un lauzt nomas līgumu, kā arī arī atzīt termināļa būvju, kas atrodas uz brīvostas zemes, īpašuma tiesības par labu brīvostai, šonedēļ preses konferencē informēja Ventspils mērs, Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs ("Latvijai un Ventspilij").

Šāds brīvostas pārvaldes solis, vēršoties tiesā, pēc Lemberga teiktā, ir "nebijis gadījums", bet brīvostas pārvalde esot bijusi spiesta tā rīkoties saistībā ar neapmierinošo situāciju "Kālija parkā", kur vairāku pēdējo gadu laikā un arī pērn dramatiski krities kravu apgrozījums.

Kā norādīja Lembergs, "Kālija parka" darbības rezultāti ievērojami pasliktinājušies, kopš to vada Rūdolfs Meroni - Ģenerālprokuratūras iecelta persona. "Kālija parkam" neveicot tādu saimniecisko darbību, kāda bija paredzēta, slēdzot nomas līgumus, Ventspils brīvostas pārvalde katru gadu tikai ostu nodevās vien neiekasē ap pieciem miljoniem eiro, un piecu gadu laikā zaudējumi, kas pēc Lemberga teiktā nodarīti Latvijas valstij, sasnieguši apmēram 25 miljonus eiro, aplēsusi Ventspils brīvosta.

"Kālija parka" kravu apgrozījuma rezultāti pagājušā gadā Lemberga vērtējumā bijuši "krimināli slikti". "Kālija parks" aizvien ir vismazāk noslogotais terminālis Ventspilī - 2017.gadā tur pārkrauti 206 000 tonnu kravu, kas nozīmē, ka tiek izmantoti vien 3% no kopējās termināļa jaudas, un tas ir gandrīz uz pusi mazāk nekā 2016.gadā.

"Termināļa jauda ir 7,5 miljoni tonnu. Pirms Ģenerālprokuratūra iejaucās saimnieciskajā darbībā, terminālis krāva ap pieciem miljoniem tonnu gadā. Pagājušajā gadā pārkrauti 200 000 tonnu, kas vecajos laikos [..] bija ļoti slikts viena mēneša rezultāts," vērtēja Lembergs.

Ventspils brīvostas pārvalde uzskata, ka "Kālija parks" nepilda līgumsaistības, proti, neefektīvi izmantoto tam iznomātos aktīvus - teritoriju un dziļūdens piestātnes. "Brīvostas pārvalde ir iesūdzējusi tiesā "Kālija parku", lai lauztu zemes un piestātņu līgumus un no "Kālija parka" piespiedu kārtā atsavinātu aktīvus, pārņemot brīvostas pārvaldes īpašumā, un tālāk jau ar tiem rīkoties maksimāli saimnieciski Latvijas tautsaimniecības interesēs," sacīja Lembergs.

"Protams, ir jautājums ģenerālprokuroram Ērikam Kalnmeieram, cik ilgi šī nejēdzība turpināsies un kad Kalnmeiers iejauksies [..]. Neskatoties uz to, vai viņš darīs kaut ko, vai nedarīs, šobrīd ir tiesas process, kas protams, ir lēns, bet pirmās instances tiesas [spriedums] nav aiz kalniem," rezumēja Lembergs.

Civilprasību pret "Kālija parku", kurā brīvostas pārvalde prasa nomas līguma pārkāpuma atzīšanu, nomas līguma pārtraukšanu, soda naudas piedziņu un īpašuma tiesību atzīšanu, Ventspils tiesā plānots skatīt 24.janvārī.

"Kālija parka" pārstāvju komentāru aģentūrai LETA pagaidām neizdevās iegūt. Savukārt jau 2016.gada rudenī, kad pirmo reizi izskanēja informācija par Ventspils brīvostas pārvaldes nodomiem vērsties tiesā pret uzņēmumu, AS "Kālija parks" akcionāri pauda gatavību sākt starptautisku tiesvedību pret Latvijas valsti saistībā ar Ventspils brīvostas plāniem lauzt noslēgto zemes nomas līgumu ar uzņēmumu un pārņemt termināļa būves, kas atrodas uz brīvostas zemes.

Kompānija pārstāvji toreiz norādīja, ka 50% "Kālija parka" akcionāru ir ārvalstu investori. "Ventspils brīvostas pārvaldes lēmums atņemt "Kālija parkam" tā aktīvus ir pretlikumīgs uzbrukums ārvalstu investīcijām, kuras aizsargā starptautiskās tiesības. Latvijas Republika ir atbildīga par to, jo ministriju un Ventspils pašvaldības pārstāvji ir izlemjošā Ventspils brīvostas pārvaldes valde," 2016.gada rudenī pauda "Kālija parkā".

"Kālija parks" dibināts 1993.gadā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 14 228 718 eiro. 2016.gadā uzņēmums strādāja ar 3 825 923 eiro apgrozījumu un 1 859 848 eiro zaudējumiem, liecina "Firmas.lv" informācija.