Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2024

Reklāmas un mediju nozarē nākamajos gados ir gaidāms lēnas izaugsmes periods

Baiba Liepiņa (Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja )

Latvijas reklāmas un mediju nozare līdzīgi kā citas nozares saskaras ar vairākiem būtiskiem izaicinājumiem, kas lielā mērā ir saistīti ar kopējo ekonomisko un ģeopolitisko situāciju. Šādi apstākļi rada zināmu piesardzību reklāmdevēju vidū, jo reklāmdevēji daudz pragmatiskāk un rūpīgāk apsver mārketinga komunikācijas budžetus. Viens no būtiskākajiem izaicinājumiem ir satura ražošanas izmaksu pieaugums algu un citu izdevumu palielināšanās dēļ, kam ir ietekme uz vietējiem medijiem un platformām, kas sniedz pakalpojumus pēc pieprasījuma. Oriģinālsaturs un saturs latviešu valodā ir pieprasīts, taču, ja izmaksu pieauguma dēļ būs samazinājies kvalitatīva pieejamā satura apjoms un, ja cilvēki tādēļ sāks mazāk lasīt, klausīties un skatīties vietējo medijus, tas var radīt negatīvu ietekmi uz reklāmas tirgu. Šogad papildu izaicinājumu radījusi "TikTok" ienākšana Latvijas reklāmas tirgū, piedāvājot jaunas iespējas, bet vienlaikus arī palielinot konkurenci par reklāmas budžetiem. Neskatoties uz šīm grūtībām, ir saredzamas vairākas pozitīvas lietas. Pieprasījums pēc vides medijiem, īpaši digitālajiem ekrāniem, turpina pieaugt, jo klienti novērtē šo mediju efektivitāti plašu auditoriju sasniegšanā, tas liek aktivizēties vides reklāmas uzņēmumiem, novedot pie cenu konkurences. Iespējamās izmaiņas normatīvajos aktos sola sniegt pozitīvu ietekmi uz reklāmas tirgu kopumā, piemēram, ir sagaidāma kreditēšanas reklāmas aizlieguma atcelšana, nosakot prasības kreditēšanas reklāmai. Šādas izmaiņas noteikti stimulēs ne tikai finanšu sektora reklāmas aktivitāti, bet arī līzinga pakalpojumu un mazumtirdzniecības piedāvājumu kampaņu atgriešanos reklāmā, radot papildu darbu reklāmas nozarē. Nākotnes izredzes ir optimistiskas, lai arī nākamajos gados ir gaidāms lēnas izaugsmes periods, tomēr tā būs izaugsme. Nozares spēlētājiem būs jāturpina pielāgoties jaunajām tehnoloģijām, īpaši mākslīgā intelekta klātbūtnei, kura efektīvu izmantošanu pierāda zīmolu un patērētāju pētījumi. Lai veiksmīgi turpinātu attīstību, reklāmas un mediju nozares pārstāvjiem būs jāizmanto jaunākās tehnoloģiskās iespējas, kas palīdzēs uzlabot efektivitāti un nostiprināt konkurētspēju tirgū.