Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2023

Digitālais maksas saturs nav iedzīvotāju prioritāte

Guntars Līcis (Latvijas Preses izdevēju asociācijas izpilddirektors )

Ilggadēji viens no būtiskākajiem masu mediju ieņēmumu avotiem ir reklāma. Zinot interneta jaudu sasniegt auditoriju ātrāk un biežāk, reklāmas pāriet no preses uz tādiem medijiem, kur papildu maksa par satura patēriņu netiek prasīta. Taču arī reklāmas ieņēmumi nav bezgalīgi, un to apjoms arī sāk sarukt. Kā liecina Reklāmas asociācijas aktuālākie dati, mediju tirgus ieņēmumi no reklāmām pērn saruka par 16,4%, gadu iepriekš – par nepilniem 4%. Ņemot vērā pamatieņēmumu samazinājumu un Latvijas zemo produktivitāti, mediji domā par jaunām iespējām ieņēmumu veidošanai, lai spētu sevi uzturēt. Runājot par mediju satura patēriņa biežumu, vairāk nekā 20 gadu laikā arī cilvēku masu mediju patēriņa ieradumi ir mainījušies, balstoties uz tā sasniedzamību un komfortu. Joprojām būtiska nozīme ir ekonomiskajiem faktoriem. Šodien cilvēkiem ir svarīgi medijus lietot lētāk vai par velti. Tāpat šodienas cilvēks sagaida, ka saturs viņam tiks “nolikts priekšā”, nepiedomājot par satura kvalitāti un patiesumu. Šajā jautājumā galveno lomu spēlē komforts un mediju pieejamība. Patlaban interneta portālu lasītāji ir pieraduši, ka izklaide ir pieejama bez maksas, tomēr tās kvalitāte nav pielīdzināma žurnālistikas līmenim. Lai arī žurnālistikas pamatdarbs sastāv no ziņām un rakstiem, bieži vien tiek piemirsts arī par kvalitatīvu izklaidi. Cilvēks nevar pārtikt tikai no ziņām. Viņam vajag arī garīgo izklaidi un atpūtu. Taču, skatoties nākotnē, medijus vairs nevajadzētu nodalīt. Mūsdienu masu medijam pieder dažādi kanāli, kā uzrunāt savu sekotāju. Viens no iemesliem nenodalīšanai ir satura patērētāja migrācija. Turklāt otra labā ziņa visiem masu medijiem ir tā, ka elektrības patēriņš pieaug. Tā ir pozitīva ziņa ne tikai portāliem, bet arī laikrakstiem. Tas nozīmē, ka saglabājas vēlme lasīt, kā arī tas liecina par mediju ekoloģisko attīstību. Nākotnē digitālais saturs varētu ieņemt jaunas formas. Nākamajos desmit gados, pateicoties tehnoloģiju attīstībai, varētu veidoties vismaz divas līdz trīs jaunas satura formas, ko modernais satura patērētājs izmantos savā ikdienā. Galvenais pamatprincips varētu būt, lai jaunajam patērētājam plašs un dažāds saturs ir ērti pieejams jebkurā brīdī.