Latvijas biznesa gada pārskats

Latvijas biznesa gada pārskats 2024

Konkurence degvielas tirdzniecības nozarē ir ļoti asa jau vairākus gadus

Ieva Ligere (Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektore )

Kopējais degvielas patēriņš šā gada 7 mēnešos ir tieši tāds pats kā 2023.gada 7 mēnešos. Benzīna patēriņš ir pieaudzis par nepilniem 4%. Dīzeļdegvielas patēriņš ir krities par 0,5%, kas ir saistīts ar kopējo ekonomisko stāvokli valstī, autogāzes patēriņš ir krities par nepilniem 6%. Konkurence degvielas tirdzniecības nozarē ir ļoti asa jau vairākus gadus, jo tirgotāju skaits un degvielas uzpildes staciju skaits uz iedzīvotāju skaitu ir liels, neskatoties uz tirgus konsolidāciju. Tas arī atspoguļojas regulārās dažāda veida degvielas cenu akcijās. Konkurenci vēl vairāk saasina ekonomikas stagnācija un cīņa par katru klientu. Nozari sagaida izaicinājumiem pilni tuvākie gadi. Jau nākamajā gadā ir paredzēts celt akcīzes nodokli degvielai un turpināt tā pieaugumu arī 2026.gadā. Tas, kas ir visizaicinošākais, nozarei no 2026.gada plānots uzlikt papildu slogu un prasības un tās kāpināt līdz 2030.gadam tā sauktā "zaļā kursa" vārdā. To paredz Saeimā izskatīšanā esošai Transporta enerģijas likums un topošais Klimata likums. Transporta enerģijas likums it kā pārņem Eiropas Savienības direktīvā noteikto, kam konceptuāli neiebilstam. Taču mēs iebilstam likumprojektā iestrādātajam grafikam un pakāpeniskumam, ko Eiropas Savienības normatīvi neparedz. Likumprojektā iestrādātātais grafiks un augstāki mērķi SEG emisiju samazinājumam iepretim direktīvā noteiktajiem 14.5% 2030 gadā palielinās kopējās izmaksas par 550 miljoniem eiro. Savukārt, likumprojektā iekļautais grafiks modernajām biodegvielām palielinās izmaksas par 97 miljoniem eiro. Pāreja uz obligāto biodegvielas piejaukumu uz visu gadu palielinās izmaksas par 17 miljoniem eiro gadā. Mēs visi par to maksāsim ātrāk un vairāk nekā tas būtu nepieciešams. Tajā pat laikā SKDS veiktais pētījums uzskatāmi parāda, ka autopārvadātāji, kas būtu CNG (saspiestās dabasgāzes) un biometāna patērētāji transporta sektorā, neplāno iegādāties transportlīdzekļus, kas darbināmi ar CNG un biometānu. Uz 2024.gada 1.jūliju Latvijā reģistrēti 468 transportlīdzekļi, kas darbināmi ar dabasgāzi, kas ir 0,1% no kopējā Latvijas autoparka. Vai paātrinātu prasību ieviešanai, lai veicinātu biometāna izmantošanu transportā, ir kāds ekonomiskais izvērtējums un segums? Vai kopējais sabiedrības ieguvums būs samērīgs augstajām izmaksām? LDTA ieskatā, nē.