Par 3,2% samazinājies "Rīgas namu pārvaldnieka" klientu parāds par apkuri

Rīga, 17.jūn., LETA. Par 3,2% samazinājies "Rīgas namu pārvaldnieka" (RNP) klientu parāds par apkuri, intervijā aģentūrai LETA teica uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Ronalds Neimanis.

Apkures sezonu RNP klienti noslēdza ar 2,2 miljonu eiro parādu, kas ir par 3,2% mazāk nekā iepriekšējās apkures sezonas beigās.

RNP esot ieviesis vairāku darbību kopumu, lai veicinātu parādu mazināšanos. Turklāt Covid-19 laikā Rīgas kapitālsabiedrības drīkstēja par parādiem nepiemērot soda naudas, lai nodrošinātu klientu sociālo aizsardzību. 

"Līdz ar to mēs jau vairāk nekā gadu nepiemērojām ne līgumsodus, ne kavējuma naudas. Ja redzam, ka cilvēkiem rodas parādi, ir ekonomiskas grūtības vai citas sociālas problēmas, tad sadarbībā ar Rīgas domes Sociālo dienestu mēs esam ieviesuši arī sistēmu, ka līdz ar atgādinājumu par savlaicīgi neveiktu maksājumu norādām arī kontaktinformāciju, kur vērsties pēc sociālās palīdzības," skaidroja Neimanis.

Uzņēmums arī sācis klientiem proaktīvi atgādināt par rēķinu apmaksas termiņu vai kavētu maksājumu. Līdz ar pirmo samaksas termiņa kavējumu uzreiz tiek sūtīts atgādinājums par apmaksas termiņu.

Lai uzlabotu situāciju uzņēmums sācis ātrāk izrakstīt rēķinus. Pašlaik RNP rēķini par siltumu ir jāsamaksā līdz 20.datumam atšķirībā no citiem rēķiniem, kurus var samaksāt līdz mēneša beigām. Līdz ar to, jo ātrāk rēķini tiek izrakstīti, jo ātrāk cilvēki tos apmaksājot un mazāk veidojas kavējumi.

Neimanis informēja, ka kopumā šo apkures sezonu bez parādiem pabeidza 45 mājas. Iepriekšējā apkures sezonā tādas bija 50. 

"Kopējais parādu apjoms "Rīgas siltumam", kas gadu gaitā ir akumulējies pie mums, ir 14 miljoni eiro. Te simboliskam salīdzinājumam var minēt, ka "Rīgas siltuma" peļņa iepriekšējā gadā pieauga līdz 15 miljoniem eiro," teica uzņēmuma vadītājs.

Viņš atgādināja, ka, uzsākot apkures sezonu, uzņēmums "avansēja" parādniekus par 2,6 miljoniem eiro, lai varētu pieslēgt mājas apkurei. No šīs summas esot izdevies atgūt 35%. 

"Tā kā iepriekšējo gadu RNP ir strādājis ar zaudējumiem, kas saistīti ar uzkrājumu veidošanu šaubīgajiem debitoriem, tad es gribu uzsvērt, ka mēs īsti neredzam, no kādiem līdzekļiem mēs šogad varēsim veikt šo "avansēšanu" un pieslēgt apkuri Rīgā, ja netiks atrasts kāds cits risinājums," teica Neimanis.

Viņš uzsvēra, ka tiks darīts viss, lai apkure mājām tiktu pieslēgta, bet, acīmredzami, esot nepieciešama valsts iesaiste normatīvo aktu izmaiņu veikšanai, jo neesot normāli visu parādu nastu uzlikt starpniekam.

Līdz šim šī jautājuma risināšanā uzņēmums centies iesaistīt pilnīgi visas puses - Rīgas domi, "Rīgas siltumu", Ekonomikas ministriju, Patērētāju tiesību aizsardzības centru un Saeimas atbildīgo apakškomisiju. 

Neimanis uzskata, ka būtu jāmaina Ministru kabineta noteikumos paredzētais, ka siltuma piegādātājs drīkst nepieslēgt mājai siltumu pat minimāla parāda dēļ. Ne visur Latvijā šī iespēja tiek izmantota, bet Rīgā šī prakse tiek stingri ievērota. 

"Rīgas siltums" mājām apkuri nepieslēdz, ja nav veikta 100% apmaksa. Ķīlnieki šajā situācijā esot gan namu pārvaldnieki, gan labticīgie maksātāji. Turklāt parādi šajā gadījumā akumulējas pie namu pārvaldnieka. Šī situācija esot jāmaina. 

"Pašlaik mēs vienkārši esam iedzīti stūrī un faktiski esam padarīti par siltuma piegādātāju bezmaksas parādu piedziņas pakalpojumu sniedzēju un kreditētāju," teica Neimanis.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, Rīgas pašvaldībai piederošais dzīvojamo māju apsaimniekošanas uzņēmums RNP 2019.gadā strādājis ar nepilnu 64 miljonu eiro apgrozījumu un 958 800 eiro zaudējumiem.

Uzņēmums 2019.gadā nodarbinājis 2349 darbiniekus.

Pilnu interviju lasiet "LETA plus" sadaļā: https://www.leta.lv/plus/6431A4D8-F7F6-4018-9E8C-41F704F72B04/