Iesaistītās puses strādā pie prioritātēm vakcinācijas pret Covid-19 procesa pārvaldības IT risinājuma izstrādē

Rīga, 23.febr., LETA. Vakcinācijas pret Covid-19 procesa pārvaldības informācijas tehnoloģijas (IT) risinājuma izstrādātāji kopā ar pasūtītāju tuvāko dienu laikā sagatavos darbu plāns prioritārā secībā platformas izstrādē, aģentūrai LETA sacīja platformas izstrādātāja SIA "ZZ Dats" direktors Edžus Žeiris.

Viņš skaidroja, ka ir noslēdzies līguma noslēgšanas posms, un pašreiz pirmais darbs ir prioritāšu noteikšana kopā ar pasūtītāju, lai risinātu kritiskākās lietas veiksmīgas vakcinācijas gaitas nodrošināšanai.

Jautāts, kā "ZZ Dats" izvēlējās, kurus apakšuzņēmējus piesaistīt platformas izstrādei, Žeiris skaidroja, ka pēc tam, kad Veselības ministrija (VM) uzrunāja IT nozare uzņēmumus, "ZZ Dats" izveidoja komandu, ar kuru kopīgi nodrošināt risinājuma piegādi.

"Komandas izvēles pamatā bija balstīta uz tirgū jau labi strādājošiem risinājumiem, nodrošinot datu integrēšanu gan ar valsts reģistriem, gan ar e-veselību, lai nodrošinātu ātru un kvalitatīvu risinājumu vakcinācijas procesam," sacīja Žeiris.

Viņš uzsvēra, ka platformas izstrādes komandā ir spēcīgākie nozares IT speciālisti gan medicīnas sistēmu izstrādē, gan valsts reģistru integrācijā, gan klientu apkalpošanā. Šobrīd izstrādes komandā ietilpst SIA "Mobilly", SIA "Kleintech Services", SIA "Blue Bridge Technologies", SIA "Meditec", SIA "Tilde", SIA "Rixcat", SIA "Datamed", kā arī Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs, kuri var tikt iesaistīti pēc nepieciešamības savas kompetences ietvaros.

Jau vēstīts, ka vakcinācijas pret Covid-19 procesa pārvaldības IT risinājumu par 898 620 eiro izstrādās "ZZ Dats".

Kā aģentūru LETA informēja VM pārstāve Sintija Gulbe, līgums noslēgts starp pasūtītājiem - VM, Nacionālo veselības dienestu, Slimību kontroles un profilakses centru - un izpildītāju "ZZ Dats", kas kā apakšuzņēmējus piesaistīs SIA "Kleintech Services", SIA "Mobilly", SIA "Blue Bridge Technologies", SIA "Meditec", SIA "Rixcat" un SIA "Datamed".

Noslēgtais līgums paredz, ka līgumcena visa līguma darbības laikā nepārsniegs 898 620 eiro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli. Līgums noslēgts uz diviem gadiem, paredzot sistēmas uzturēšanu vienu gadu. Piegādes termiņš sistēmas pamata funkcionalitātei paredzēts astoņas nedēļas.

Iecerēts, ka IT sistēma palīdzēs īstenot vairākus posmus vakcinācijas procesā. Tostarp plānots, ka IT sistēma palīdzēs īstenot iedzīvotāju reģistrēšanās vietnes "www.manavakcina.lv" funkcionālo papildināšanu, kur iedzīvotāji norādīs uz savu nodomu vakcinēties, norādīt vēlamo vakcinācijas vietu, kā arī pienākot personas rindas kārtai - norādīt vēlamo dienu un laika posmu, lai efektīvi plānotu vakcinācijas kabinetu noslodzes.

Tāpat paredzēts, ka IT platformā būs izstrādāts vakcinācijas rindu modulis prioritāro grupu pārvaldībai un iedzīvotāju apziņošanai par uzaicinājumiem uz vakcināciju, kā arī tiks īstenota vakcinācijas punktu kapacitātes pārvaldība un vakcinācijas procesa nodrošināšana vakcinācijas punktā.

Vienlaikus IT sistēma veiks centralizētās vakcinācijas rindas un kalendāra sinhronizāciju ar biežāk lietotajām ārstniecības iestāžu un ģimenes ārstu prakšu informācijas sistēmām, kā arī vakcīnu piegādes vadību uz vakcinācijas punktiem, atbilstoši noslodzes prognozēm.

Tāpat paredzēts īstenot pilnu procesa monitoringu atvērto datu veidā, informējot, gan lēmumu pieņēmējus, gan sabiedrību.

Gulbe atgādināja, ka Ministru kabinets 4.februāra sēdē apstiprināja vakcinācijas plāna ieviešanai nepieciešamo finansējumu 1,45 miljonu eiro apmērā, lai izstrādātu vienotu IT nodrošinājumu vakcinācijas procesa vadībai. Finansējums ir sadalīts vairākās daļās. Noslēgtā līgumcena iekļauj risinājuma izstrādi, integrāciju ar ārstniecības iestāžu informācijas sistēmām, integrāciju ar valsts reģistriem, risinājuma atbalstu 12 mēnešiem, Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) informācijas sistēmu pielāgošanu un infrastruktūras nomu sistēmas izvietošanai.

Savukārt, pārējais finansējums tiks izmantots Nacionālā veselības dienesta sistēmas uzturēšanas papildu izmaksu segšanai, kā arī iedzīvotāju digitālajai apziņošanai par laiku un vietu, kad jāierodas uz vakcināciju.

Jau vēstīts, valdība iepriekš atbalstīja ierosinājumu nepiemērot publisko iepirkumu procedūru šīs IT sistēmas izstrādei, pamatojoties uz nepieciešamību paātrināt vakcinācijas procesu. Valdības dotā atļauja paredz, ka sistēmas izstrādes darba grupa paši veido sistēmas prasības un kritērijus tā, lai maksimāli efektīvi nodrošinātu iedzīvotāju pieteikšanās rindu salikšanu kopā ar Latvijā pieejamajām vakcīnām un nodrošinātu iedzīvotāju informēšanu par vietu un laiku, kur tam jāierodas uz savas vakcīnas saņemšanu.

IT sistēmas risinājuma nodrošināšanā tika uzrunāti IT nozares organizācijas un aptuveni 50 lielākie IT uzņēmumi, lai tie deleģētu brīvprātīgos IT jomas ekspertus prasību izstrādāšanai jaunajai pandēmijas vakcinācijas procesa atbalsta IT sistēmai.

No tiem 27 eksperti sāka darbu, lai precīzi nodefinētu būtiskākās vajadzības un prasības vakcinācijas procesa pārvaldībai un automatizācijai. Tika izveidotas četras darba apakšgrupas, lai īsā laikā nointervētu veselības jomas ekspertus un izstrādātu risinājumu atbalstāmo procesu kartes un detalizētākas prasības izstrādei potenciālajam programmas veidotājam.

Brīvprātīgo darba grupu veidoja pārstāvji no vairākiem uzņēmumiem vai iestādēm. Tie bija pārstāvji no "Tet", "Cert.lv", "Emergn", "CTCo", "PwC Information Technology Services", "If P&C Insurance", "Veselības centru apvienības", "Longenesis", Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas, "Accenture Latvia", "Sharentic", VM, "Helmes Latvia", "XWP", "White Digital", "TechHub Riga", "Ernest & Young" un "Latvijas mobilais telefons".

Aicinājums pieteikties uz sistēmas izstrādes projektu tika publicēts VM mājaslapā un IT nozares organizāciju kanālos. Pieteicās desmit IT nozares uzņēmumi, kas varētu veikt prasīto IT izstrādi, visi desmit uzņēmumi saņēma procesu kartes, kas sistēmai būtu jānodrošina. Vēlāk tika apstiprināti vērtēšanas kritēriji septiņās vērtēšanas pozīcijās, bet tikai septiņi no desmit uzņēmumiem sniedza detalizētu prezentāciju un savu konkrēto piedāvājumu, kā arī cenu piedāvājumu. Tika atlasīti trīs uzņēmumi, jo pārējie uzņēmumi varēja nodrošināt tikai nelielu daļu no prasītas funkcionalitātes.

Uzņēmumu, kas nodrošinās vakcinācijas procesa IT sistēmas izstrādi, noteica vērtēšanas grupa, kurā ietilpst astoņi cilvēki. To vidū bija IT eksperti no Nacionālā veselības dienesta un VM, kā arī neatkarīgie eksperti.

Vakcinācijas procesa IT sistēmas izveidi koordinē Vakcinācijas projekta birojs kopā ar VM darbiniekiem.

Pēc līguma noslēgšanas paredzēts dot astoņas nedēļas pamata IT sistēmas izstrādei, bet daļa no funkcionalitātes varētu tikt nodrošināta jau agrāk.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "ZZ Dats" reģistrēts 1995.gadā. Uzņēmums pieder Mārim Ziemam (52,5%) un Ingai Ziemai (47,5%). Pērn uzņēmuma apgrozījums bija 6,186 miljoni eiro, bet peļņa bija 591 602 eiro.