"Lux Express" personu ar kustību traucējumiem pārvadājumus nodrošina, tos iepriekš saskaņojot

Rīga, 11.jūl., LETA. Starptautiskais pasažieru pārvadātājs "Lux Express" nodrošina pārvadājumu risinājumus pasažieriem ar invaliditāti vai ierobežotām kustību spējām, to iepriekš saskaņojot, aģentūrai LETA norādīja uzņēmuma pārstāvji.

Kā ziņots, invalīdu un viņu draugu apvienība "Apeirons" vērsīsies pie starptautiskā pasažieru pārvadātāja "Lux Express", Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC), Autotransporta direkcijas un Satiksmes ministrijas (SM) par personu ar kustību traucējumiem diskrimināciju "Lux Express" autobusu reisos, jo autobusā netika ielaista persona ratiņkrēslā, šoferim norādot, ka neviens "Lux Express" autobuss nav pielāgots personu ratiņkrēslā pārvadāšanai.

Savukārt "Lux Express" pārstāvji norādīja, ka ir noticis pārpratums, jo, to iepriekš saskaņojot, "Lux Express" nodrošina risinājumus personām ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās un kustību spējām.

"Personu ar invaliditāti vai kustību traucējumiem pārvadājumi tiek veikti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 181/2011 noteikumiem par autobusu pasažieru tiesībām. Lai nodrošinātu personu ar invaliditāti vai kustību traucējumiem drošību, iespējami ērtu un patīkamu braucienu, pārvadātājam ir jānodrošina praktiska un droša iekāpšana, izkāpšana vai pārvadāšana. "Lux Express" transportlīdzekļa uzbūves dēļ ir fiziski neiespējama ratiņkrēsla ievietošana autobusa salonā, vienlaicīgi rūpējoties par pasažieru drošību brauciena laikā. Lai arī konkrētajā gadījumā pasažiera ar kustību traucējumiem brauciens "Lux Express" iepriekš netika pieteikts, autobusa vadītājs rīkojās atbilstoši situācijai un pasažierim piedāvāja iespēju tikt ieceltam autobusā un apsēdinātam sēdvietā un piesprādzētam, ratiņkrēslu novietojot bagāžas nodalījumā. Diemžēl pasažieris no šīs opcijas atteicās, jo vēlējās pārvietoties autobusā, nepametot ratiņkrēslu," skaidroja "Lux Express Latvija" valdes priekšsēdētājs Janno Ritsbergs.

Viņš norādīja, ka uzņēmums sazināsies ar konkrēto klientu, lai pārrunātu radušos situāciju un informētu par pārvietošanās iespējām ar "Lux Express" autobusiem turpmāk, kā arī informēs, ka neizmantoto biļešu summa tiks atgriezta biļešu pircēja kontā.

Uzņēmuma pārstāvji norādīja, ka dažādu jautājumu gadījumā pasažieri ir aicināti zvanīt uz informatīvo tālruni, kas ir norādīts "Lux Express" mājas lapā, vai vērsties pārvadātāja klientu apkalpošanas centros, kas pieejami autoostās.

"Apeirons" pārstāve Liena Balode aģentūrai LETA iepriekš norādīja, ka "Apeirons" darbinieks, kurš ir persona ratiņkrēslā, 8.jūlijā plkst.12.30 esot vēlējies doties no Rīgas uz Daugavpili ar "Lux Express autobusu, bet netika uzņemts autobusā, jo, kā norādījis autobusa vadītājs, "Lux Express" autobusos personas ratiņkrēslā pārvadāt nav iespējams un ir jāizvēlas cita uzņēmuma pakalpojumi.

"Apeirons" norādīja, ka biļeti braucienam "Lux Express" autobusā iespējams iegādāties internetā, tomēr biļetes iegādes brīdī nekur neparādās iespēja iepriekš pieteikt speciāli pielāgotu transportu, kā arī nav norādīts, ka šie autobusi personām ratiņkrēslā nebūs pieejami.

""Apeirons" vēlas norādīt, ka ikvienam pārvadātājam, kas veic pasažieru komercpārvadājumus, ir saistoši normatīvie akti, kuros ir noteikta kārtība, kā tiek pārvadātas personas ar funkcionāliem traucējumiem, bet šajā situācijā "Lux Express" nav ievērojis nekādas prasības, kas attiektos gan uz iekšzemes, gan starpvalstu pasažieru pārvadājumiem," skaidroja Balode, piebilstot, ka "Apeirons" vērsīsies "Lux Express", PTAC, SM, Autotransporta direkcijā un citās atbildīgajās institūcijās, lai šo jautājumu risinātu, jo "nav pieņemami, ka "Lux Express" diskriminē personas ar kustību traucējumiem un atsakās tās uzņemt savos autobusos".

Arī Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone aģentūrai LETA norādīja, ka Eiropas Padomes regulā par autobusu pasažieru tiesībām noteikts, ka personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, kas radušās invaliditātes, vecuma vai kādu citu faktoru dēļ, būtu jānodrošina tādas iespējas izmantot autobusu pārvadājumu pakalpojumus, kas ir salīdzināmas ar pārējo iedzīvotāju iespējām. Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā jāņem vērā tādi transporta pielāgošanas principi, lai personas ar invaliditāti varētu īstenot savas cilvēktiesības un pielāgojumi neradītu nesamērīgas vai nepamatotas grūtības pielāgojumu veicējiem. Tāpat Eiropas Savienības (ES) normatīvajos aktos noteikts, ka ikvienam pasažierim, tajā skaitā personai ar funkcionāliem traucējumiem, ir tiesības uz nediskriminējošiem pārvadājuma nosacījumiem.

Plone teica, ka, ja Latvijas iekšzemes sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji neievēro nosacījumus attiecībā uz personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanu, Autotransporta direkcija var piemērot sodu līdz 500 eiro. Savukārt "Lux Express" gadījumā soda sankcijas direkcija nevar piemērot, jo tai nav līguma attiecību ar šo pārvadātāju. Viņa arī uzsvēra, ka par Eiropas Padomes regulas par autobusu pasažieru tiesībām nosacījumu neievērošanu "Lux Express" varētu tikt anulēta maršruta atļauja, anulēta vai apturēta Eiropas Kopienas atļauja vai tās kopija, anulēta vai apturēta licences kartītes un licences darbība.

"Lux Express Latvia" pērn strādāja ar 2,136 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 14,7% vairāk nekā gadu iepriekš, un peļņa bija 24 544 eiro, kas ir pieaugums 46,5 reizes, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmums dibināts 1994.gadā un tā pamatkapitāls ir 193 404 eiro. "Lux Express Latvia" pieder Igaunijā reģistrētam uzņēmumam "Lux Express Estonia".