"Apeirons" vērsīsies Autotransporta direkcijā, PTAC un SM par personu ar kustību traucējumiem diskrimināciju "Lux Express" reisos

Rīga, 10.jūl., LETA. Invalīdu un viņu draugu apvienība "Apeirons" vērsīsies pie starptautiskā pasažieru pārvadātāja "Lux Express", Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC), Autotransporta direkcijas un Satiksmes ministrijas (SM) par personu ar kustību traucējumiem diskrimināciju "Lux Express" autobusu reisos, aģentūru LETA informēja "Apeirons" pārstāve Liena Balode.

Balode skaidroja, ka "Apeirons" darbinieks, kurš ir persona ratiņkrēslā, 8.jūlijā plkst.12.30 esot vēlējies doties no Rīgas uz Daugavpili ar "Lux Express autobusu, bet netika uzņemts autobusā, jo, kā norādījis autobusa vadītājs, "Lux Express" autobusos personas ratiņkrēslā pārvadāt nav iespējams un ir jāizvēlas cita uzņēmuma pakalpojumi.

"Apeirons" norādīja, ka biļeti braucienam "Lux Express" autobusā iespējams iegādāties internetā, tomēr biļetes iegādes brīdī nekur neparādās iespēja iepriekš pieteikt speciāli pielāgotu transportu, kā arī nav norādīts, ka šie autobusi personām ratiņkrēslā nebūs pieejami.

Pirms reisa uzsākšanas, uzrādot "Lux Express" šoferim personas ratiņkrēslā un viņa pavadoņa biļetes, šoferis norādījis, ka neviens "Lux Express" autobuss neesot pielāgots personu ratiņkrēslā pārvadāšanai un šiem autobusiem nav arī speciālo pacēlāju, lai pasažieris tiktu iekšā.

"Tad autobusa vadītājs teica, lai mūsu biedrs brauc ar citiem pārvadātājiem, piemēram, "Daugavpils autobusu parku". Saruna ar autobusa vadītāju bija īsa, jo viņš, acīmredzot, steidzās uzsākt reisu, tāpēc pat nepaskaidroja, kā rīkoties tālāk un vai vispār ir iespēja dabūt atpakaļ naudu par biļetēm. Turklāt nekur nav norādīts neviens tālrunis Latvijā, uz kuru varētu piezvanīt, lai rastu risinājumu. Vienīgais tālruņa numurs, kas ir norādīts, ir igauņu," norādīja Balode.

Viņa pauda, ka "Lux Express" mājaslapā publicēta informācija par brauciena atlaidēm pensionāriem un bērniem, tomēr nekur neesot pieminētas personas ar invaliditāti.

""Apeirons" vēlas norādīt, ka ikvienam pārvadātājam, kas veic pasažieru komercpārvadājumus, ir saistoši normatīvie akti, kuros ir noteikta kārtība, kā tiek pārvadātas personas ar funkcionāliem traucējumiem, bet šajā situācijā "Lux Express" nav ievērojis nekādas prasības, kas attiektos gan uz iekšzemes, gan starpvalstu pasažieru pārvadājumiem," skaidroja Balode, piebilstot, ka "Apeirons" vērsīsies "Lux Express", PTAC, SM, Autotransporta direkcijā un citās atbildīgajās institūcijās, lai šo jautājumu risinātu, jo "nav pieņemami, ka "Lux Express" diskriminē personas ar kustību traucējumiem un atsakās tās uzņemt savos autobusos".

"Lux Express" pārstāvji pagaidām aģentūrai LETA nav snieguši atbildi par pārvadātājam izteiktajiem pārmetumiem.

Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone aģentūrai LETA norādīja, ka Eiropas Padomes regulā par autobusu pasažieru tiesībām noteikts, ka personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, kas radušās invaliditātes, vecuma vai kādu citu faktoru dēļ, būtu jānodrošina tādas iespējas izmantot autobusu pārvadājumu pakalpojumus, kas ir salīdzināmas ar pārējo iedzīvotāju iespējām. Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā jāņem vērā tādi transporta pielāgošanas principi, lai personas ar invaliditāti varētu īstenot savas cilvēktiesības un pielāgojumi neradītu nesamērīgas vai nepamatotas grūtības pielāgojumu veicējiem. Tāpat Eiropas Savienības (ES) normatīvajos aktos noteikts, ka ikvienam pasažierim, tajā skaitā personai ar funkcionāliem traucējumiem, ir tiesības uz nediskriminējošiem pārvadājuma nosacījumiem.

"Visas minētās normas ir attiecināmas kā uz iekšzemes, tā arī uz starptautiskajiem maršrutiem, tādēļ, neskatoties uz to, kā "Lux Express" publiski dēvē savu maršrutu no Rīgas līdz Daugavpilij - par iekšzemes vai starpvalstu -, šīs normas pārvadātājam ir jāizpilda," skaidroja Plone.

Viņa norādīja, ka atbilstoši Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumam sabiedriskā transporta pakalpojumiem jābūt pieejamiem ikvienam sabiedrības loceklim, tai skaitā personām ar funkcionāliem traucējumiem. Pašreiz no kopējā reģionālajos pārvadājumos izmantotā autobusu skaita aptuveni puse ir pielāgota personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanai, bet gadījumos, ja pārvadātājs transportlīdzekļus nav pielāgojis atbilstoši Ministru Kabineta noteikumos "Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība" minētajām prasībām, tam ir pienākums nodrošināt attiecīgo pasažieru pārvadāšanu, ja persona piezvana pārvadātājam un piesaka pielāgotu transportlīdzekli.

Plone teica, ka, ja sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji neievēro nosacījumus attiecībā uz personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanu, Autotransporta direkcija var piemērot sodu līdz 500 eiro. Savukārt "Lux Express" gadījumā soda sankcijas direkcija nevar piemērot, jo tai nav līguma attiecību ar šo pārvadātāju. Viņa arī uzsvēra, ka par Eiropas Padomes regulas par autobusu pasažieru tiesībām nosacījumu neievērošanu "Lux Express" varētu tikt anulēta maršruta atļauja, anulēta vai apturēta Eiropas Kopienas atļauja vai tās kopija, anulēta vai apturēta licences kartītes un licences darbība.

"Kā jau iepriekš norādījām, ja pasažieri izvēlēsies no sabiedriskā transporta pārsēsties "Lux Express" autobusos, maršrutā Rīga-Daugavpils varētu samazināties sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība, kas īpaši skars personas ar invaliditāti. Turklāt, iepazīstoties ar "Apeirona" paziņojumu, secinām, ka šādā situācijā attiecīgajiem pasažieriem nemaz nebūtu alternatīvu, kā nokļūt no Rīgas Daugavpilī," teica Plone.

"Lux Express Latvia" pērn strādāja ar 2,136 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 14,7% vairāk nekā gadu iepriekš, un peļņa bija 24 544 eiro, kas ir pieaugums 46,5 reizes, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmums dibināts 1994.gadā un tā pamatkapitāls ir 193 404 eiro. "Lux Express Latvia" pieder Igaunijā reģistrētam uzņēmumam "Lux Express Estonia".