Ienākt
Autors: LETA

papildināta - Pētījums: Katrs ceturtais atkritumos izmestais produkts ir augļi un dārzeņi

(Pievienota 7.-11.rindkopa.)

Rīga, 15.maijs, LETA. Katrs ceturtais atkritumos izmestais produkts ir augļi un dārzeņi, liecina AS "Hanzas maiznīcas" veiktais pētījums.

Uzņēmuma pārstāvji preses konferencē informēja, ka, saskaņā ar pētījumu, viena piektā daļa jeb 20% no izmestajiem produktiem ir iepriekš pagatavots ēdiens, tam seko piens un tā izstrādājumi, kas veido 16% no visiem izmestajiem pārpalikumiem, 11% gadījumu tiek izmesti graudaugu produkti, bet izmesto ēdienu pārpalikumu topa piecinieku noslēdz zivis un gaļa, kas veido 9% no visiem izmestajiem produktiem.

Visretāk tiek izmestas olas un saldumi - attiecīgi 4% un 5% gadījumu.

Pētījums liecina, ka vislielākie produktu pārpalikumu veidotāji ir ģimenes ar maziem bērniem līdz septiņu gadu vecumam, savukārt vismazāk atkritumus izmet viena cilvēka mājsaimniecības.

Kā pauda "Hanzas maiznīcu" pārstāvji, ģimenes visbiežāk iepērkas vienreiz nedēļā, tādējādi nepievēršot tik daudz uzmanības tam, ko un cik daudz pērk. Tāpat pētījuma veicēji norādīja, ka visracionālākās ir daudzbērnu ģimenes un viena cilvēka mājsaimniecības, kurās tiek pievērsta lielāka uzmanība nepieciešamo produktu daudzumam un to izmantošanas veidiem.

Tieši iepirkšanās un ēdienu izmantošanas paradumi nosaka ēdienu atkritumu daudzumu, secināts pētījumā.

"Hanzas maiznīcu" veiktajā pētījumā piedalījās 100 Latvijas ģimenes, kas vienu nedēļu dienasgrāmatā uzskaitīja izmestos pārtikas produktus.

"Hanzas maiznīcas" šodien kafejnīcā "Cafe-M" saņēma biedrības "Zero Waste Latvija" radīto simbolu pārtikas produktiem "Radīts, lai apēstu!" ar saukli "Izmesta pārtika ir zemē nosviesta nauda". Pēc biedrības klāstītā, šis simbols apliecina, ka ražotājs ir spēris soļus, lai efektīvi samazinātu saražotās pārtikas produkcijas atlikumus.

Pēc balvas saņemšanas "Hanzas maiznīcu" vadītājs Uģis Mihņevičs atklāja žurnālistiem, ka uzņēmums plāno līdz 2020.gadam samazināt izmantotās plastmasas daudzumu par 10%, izmantojot plānāku materiālu, mazākus iepakojumus, kā arī meklējot citas alternatīvas plastmasas iepakojumiem.

Uzņēmuma 2018.gada finanšu dati vēl nav publiskoti, bet 2017.gadā, saskaņā ar "Firmas.lv" sniegto informāciju, "Hanzas maiznīcas" strādāja ar 16,093 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 14,7% mazāk nekā 2016.gadā, savukārt kompānijas zaudējumi pieauguši par 5,1% un bija 907 000 eiro.

"Hanzas maiznīcas" īpašnieks ir Somijas uzņēmums "Vaasan", kurš ir starptautiskā Zviedrijas koncerna "Lantmännen ek. för" sastāvdaļa. Pašlaik "Hanzas maiznīcas" piedāvā apmēram 40 dažādu svaigās maizes produktu.