Aptauja: Mazāk nekā desmitā daļa Latvijas uzņēmēju gada laikā ieviesuši kādu no automatizācijas risinājumiem

Rīga, 5.jūn., LETA. Mazāk nekā desmitā daļa jeb 8% Latvijas uzņēmēju gada laikā ieviesuši vai sākuši ieviešanas procesu kādam no automatizācijas risinājumiem kā mašīnmācīšanās, mākslīgais intelekts, robotika, virtuālais asistents vai čatboti, liecina audita uzņēmuma "KPMG Baltics" aptaujas dati par automatizēšanas risinājumiem.

Nedaudz vairāk kā puse jeb 54% aptaujāto uzņēmēju norādījuši, ka uzņēmumā ievieš vienkāršākus risinājumus kā datu glabātuves, datorizētas atskaišu sistēmas vai tamlīdzīgus rīkus.

Aptaujā noskaidrots, ka efektīvākam darbam ar datiem un ikdienas darba procesu optimizācijai, Latvijas uzņēmēji izmanto dažādus, jau laika gaitā iepazītus un saprotamus, informāciju tehnoloģiju (IT) risinājumus. Vairāk nekā trešdaļa jeb 35% izmanto automatizētas funkcijas grāmatvedības sistēmās, kas paātrina un atvieglo finanšu transakcijas, 26% izmanto datu vizualizēšanas rīkus, lai pārskatāmā veidā apkopotu lielu datu apjomu un atspoguļotu datu analīzes rezultātu. Turpretī 24% aptaujāto norādīja, ka izmanto dažādas klientu attiecību pārvaldības sistēmas, kas plaši pielietotas uzņēmumu ikdienas darbā.

"KPMG Baltics" veiktā aptauja liecina, ka puse aptaujāto vadības līmenī uzņēmumā lielākoties neuzticas datu apkopošanas un sagatavošanas procesiem, bet 20% norādīja, ka neuzticas tieši datu analīzes un modelēšanas soļiem. Turpretim lielāka uzticēšanās ir vienkāršākajiem soļiem datu analītikā - piemēram, datu ievākšanas procesam. Mazāk nekā desmitā daļa jeb 7% respondentu atzīmēja, ka neuzticas datu ievākšanas procesam savā uzņēmumā.

"KPMG Baltics" partnere Evija Miezīte atzīmēja, ka, salīdzinoši augstās sākotnējās izmaksas un pārliecības trūkums par ieguldījumu atmaksāšanos, ir galvenie iemesli, kas uzņēmumus attur no investēšanas procesu automatizēšanā un robotizācijā. "Mūsdienās reti kurš noliedz, ka no procesu automatizēšanas, robotu ieviešanas uzņēmuma darbu veikšanā tuvākajā nākotnē nebūs iespējams izvairīties," norādīja Miezīte.

Miezīte skaidroja, ka Latvijas uzņēmumi pagaidām ir samērā kūtri inovatīvu risinājumu ieviešanā uzņēmumos un attiecīgi patlaban nav gatavi atvēlēt tam ievērojamas finanšu investīcijas, 17% aptaujāto norādīja, ka gada griezumā budžetā šādam mērķim paredz līdz 10 000 eiro finansējumu, bet 36% aptaujāto norādīja, ka šādu pozīciju budžeta plānošanā nevar ietvert. "Vienlaikus aptaujā uzņēmēji atzina, ka lēmumu pieņemšanas procesā visbiežāk balstās uz tieši analītikas sniegtajiem datiem un rezultātiem, uz ko norāda 69% aptaujāto, un 11% no visiem aptaujas dalībniekiem atzina, ka lēmumu pieņemšanas procesos uz datu analītiku paļaujas reti vai nekad," viņa papildināja.

Aptauja veikta interneta vidē 2018.gada aprīlī un tajā piedalījās vidēji lieli un lieli uzņēmumi.

"KPMG Baltics" ir starptautisks biznesa konsultantu uzņēmumu tīkls, kas sniedz audita, revīzijas, nodokļu un konsultāciju pakalpojumus. KPMG darbojas 154 valstīs un visā pasaulē nodarbina 189 000 strādājošo.

"Firmas.lv" informācija liecina, ka pērn kompānija strādāja ar 7,943 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 6,9% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga par 23,55% un sasniedza 453 141 eiro.

"KPMG Baltics" dibināta 1994.gada decembrī, un tās pamatkapitāls ir 14 228 eiro.

Kompānijas 50,01% kapitāls pieder Kipras reģistrētam holdingkompānijai "KPMG CEE Holdings Limited" un 49,99% pieder komandītsabiedrībai "KPMG".