Eksperts: Uzņēmumu licencēšana stiprinātu loģistikas nozares prestižu

Rīga, 23.janv., LETA. Latvijā loģistikas nozarei nāktu par labu tajā strādājošo uzņēmumu licencēšana un mazāka birokrātija kravu apstrādē, uzskata loģistikas kompānijas AS "Sonora" valdes priekšsēdētājs Jānis Mozga.

Pēc viņa teiktā, lielāka caurspīdība un ērtāka pārvadājumu noformēšana ļautu paaugstināt pakalpojumu kvalitāti un stiprinātu nozares prestižu. "Diemžēl kravu nosūtītājiem diezgan bieži nākas saskarties ar krāpniecības gadījumiem, kad pārvadājumus piedāvā "tukši" uzņēmumi, kuriem nav vērā ņemamu aktīvu un kuri nesniedz atbilstošas garantijas. Kaut arī visbiežāk šādas situācijas skar nelielus sūtījumus, tomēr tās negatīvi ietekmē loģistikas nozares reputāciju un uzticību ārvalstu partneru acīs," skaidro Mozga.

Eksperts norāda, ka tādēļ aizvien vairāk valstu ievieš pārvadātāju licencēšanu, kas ļauj izvērtēt uzņēmumu kompetenci un noteikt obligātas prasības pakalpojumiem, tostarp obligātu atbildības apdrošināšanu, kas garantētu drošu kravu piegādi arī neparedzētās situācijās. Piemēram, Lietuvā ir sākts darbs pie attiecīgo normatīvo aktu izstrādes, taču uzņēmumu licencēšana jau darbojas, piemēram, Beļģijā un Francijā.

Kā potenciālais galamērķis un viena no iespējamām atbildēm nozīmīgajām izmaiņām pārvadājumu plūsmās bieži vien tiek minēta Ķīna. "Ja visas kārtis sakritīs pareizi, proti, būs ieinteresēti ražotāji, pievilcīgi pārvadājumu tarifi, valsts atbalsts eksportam, tad iecerētais Ķīnas virziens būs veiksmīgs," stāsta "Sonora" valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka ar Ķīnu Latvijai jau ir izveidojusies samērā regulāra sadarbība.

Tāpat viņš norāda, ka konkurence par kravām Baltijas jūras reģionā ir ļoti sīva, to būtiski ietekmē arī piegāžu apsīkums Krievijas virzienā, tādēļ pakalpojumu kvalitātei ir ārkārtīgi būtiska nozīme. Labs piemērs, pēc eksperta teikt, ir Kotkas osta Somijā, kurā ir mazāka birokrātija, tādējādi pārvadātājiem ir daudz vienkāršāk strādāt. "Kravas nonāk tur, kur ir ērta noformēšana un izdevīgi tarifi. Piemēram, "Latvijas Dzelzceļš" 2016.gada beigās nedaudz pamainīja tarifu politiku attiecībā uz akmeņogļu kravām, tas uzreiz piesaistīja papildu apmērus Latvijas ostu virzienā," skaidro loģistikas uzņēmuma vadītājs.

Pēc viņa teiktā, ir arī jāņem vērā, ka kravu pārvadājumi un loģistika iet roku rokā ar ģeopolitiskajām realitātēm - valstis darbojas dažādās savienībās, un tranzīta nosacījumi ir atkarīgi no tā, kurā aliansē konkrētā valsts ir iestājusies. Piemēram, attiecību iespējamā pasliktināšanās ar Krieviju var ietekmēt arī sadarbību ar pārējām Muitas savienības valstīm - Baltkrieviju, Kazahstānu.

Vienlaikus "Sonora" valdes priekšsēdētājs uzsver, ka tuvākajā laikā nozarē netiek gaidītas negatīvas izmaiņas. Drīzāk pat otrādi, kaut arī ir daudz faktoru ar nezināmu ietekmi, tostarp jaunā ASV prezidenta Donalda Trampa darbība, naftas cenu svārstības, attiecības ar Krieviju, tomēr var prognozēt nelielu izaugsmi 2017.gadā.

Jau vēstīts, ka 1.februārī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā notiks forums "Eksports. Imports. Attīstība". Pasākumā pasaules ģeopolitisko norišu ietekmi uz importu un eksportu Baltijā analizēs Ārlietu ministrijas parlamentārā sekretāre Zanda Kalniņa-Lukaševica, bet par Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) sniegtajām iespējām uzņēmējiem starptautiskajos tirgos runās OECD uzņēmējdarbības un rūpniecības konsultatīvās padomes pārstāvis Ole Johansons.

Tāpat par attiecībām ar Kanādu stāstīs Kanādas ārkārtējais un pilnvarotais vēstnieks Latvijā Alēns Osērs, bet par iespējām NVS un Centrālāzijas valstīs - "Sonora Development" valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.

2015.gadā "Sonora" koncerna apgrozījums bija 33,117 miljoni eiro, bet kompānijas peļņa bija 96 725 eiro, liecina "Firmas.lv" dati.