Ienākt
Autors: LETA

Pētījums: Latvijā ir zemākā iedzīvotāju iesaiste atkritumu šķirošanā Baltijas valstīs

Rīga, 18.aug., LETA. Lai arī iedzīvotāji izvēlas videi draudzīgu iepakojumu, 39% Latvijas aptaujāto iedzīvotāju atzīst, ka atkritumus nešķiro, kas ir zemākais atkritumu šķirošanas rādītājs Baltijas valstīs, liecina SIA "Tetra Pak" pētījuma "Baltijas iedzīvotāju pārtikas izvēles un dzīvesstila paradumi" rezultāti.

Igaunijā 30% iedzīvotāju norādījuši, ka atkritumus nešķiro, bet Lietuvā - 22%.

Taču kopumā Latvijas iedzīvotāju informētība par atkritumu šķirošanu pieaug, atzīmē "Tetra Pak" Baltijas reģiona vides projektu vadītāja Marija Slaidiņa, piebilstot, ka šogad, salīdzinot ar 2012.gadu, par desmit procentpunktiem ir palielinājies to iedzīvotāju skaits, kas atkritumus met tiem paredzētajos konteineros.

Piektdaļa no Latvijas iedzīvotājiem kartona iepakojumu šķiro un met papīram paredzētajos atkritumu konteineros. Taču trešdaļa cilvēku, lai arī zina, kur jāmet kartona iepakojums, to tomēr nešķiro. Kartona iepakojumu lielākoties šķiro iedzīvotāji vecumā no 45 līdz 54 gadiem - 32% aptaujāto -, kā arī no 25 līdz 34 gadiem - 28% aptaujāto -, savukārt mazāk - iedzīvotāji pēc 64 gadu vecuma.

Pētījumā noskaidrots, ka vairāk nekā pusei jeb 57% Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi, kādā iepakojumā ir iepakots izvēlētais produkts. Turklāt vairums jeb 65% uzskata, ka videi draudzīga iepakojuma nozīme produktu izvēlē nākamo trīs gadu laikā pieaugs.

Slaidiņa norāda, ka šādam uzskatam ir tendence gadu no gada pieaugt, proti, iedzīvotāji daudz vairāk domā ne tikai par pārtikas produktu, bet arī iepakojumu kā vienu no tā sastāvdaļām.

"Pētījums apliecina, ka cilvēki Latvijā novērtē iepakojuma nozīmi un pievērš uzmanību tam, vai produkts ir iepakots videi draudzīgā un pārstrādājamā iepakojumā. Gadu no gada pieaug arī cilvēku izpratne par atkritumu šķirošanas nozīmi, taču atkritumu šķirošanas paradumi Latvijā pagaidām vēl tikai veidojas," atzīst Slaidiņa.

Vaicāti par videi draudzīgāko dzēriena iepakojumu, lielākā daļa jeb 82% iedzīvotāju par tādu viennozīmīgi uzskata kartona iepakojumu. Turklāt 81% respondentu zina, ka tas ir pārstrādājams. Taču vairāk nekā trešdaļai jeb 35% iedzīvotāju Latvijā aizvien ir maldīgs uzskats, ka kartona iepakojums ar plastmasas vāciņu nav pārstrādājams. Slaidiņa piebilst, ka pārstrādes procesā vāciņš tiek atdalīts no kartona.

Viņa informē, ka celulozes šķiedras ir iespējams pārstrādāt līdz pat septiņām reizēm, tādēļ ir svarīgi pārstrādei derīgo papīru, tostarp sulu un piena pakas, izmest atbilstošajā šķirošanas konteinerā. Tālāk jau atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums savāks šķirošanas konteineros iemesto kartona iepakojumu, nogādās to uz šķirošanas līnijas, kur sadalīs smalkāk pa papīra un kartona veidiem, kā arī atdalīs nederīgos materiālus. Pāršķirotais kartons un papīrs pēc tam tiks sapresēts ķīpās un nogādāts pārstrādes uzņēmumiem.

Visu dzērienu kartona iepakojumu apjoms, kas Latvijā tiek savākts atpakaļ, tiek nodots pārstrādei, skaidro Slaidiņa. Latvijā savāktais kartona iepakojums nonāk Polijā un Zviedrijā, kur no tā iegūst otrreiz izmantojamas izejvielas.

Pētījums veikts 2016.gada aprīlī sadarbībā ar tirgus un sociālo pētījumu aģentūru "Latvijas fakti", aptaujājot 3112 respondentu izlasi vecumā no 15 līdz 74 gadiem Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "Tetra Pak" pērn apgrozīja 22,76 miljonus eiro, kas ir par 6% vairāk nekā 2014.gadā, kad apgrozījums bija 21,64 miljoni eiro. Uzņēmums pērn nopelnīja 424 745 eiro, kas ir par gandrīz 40% vairāk nekā 2014.gadā, kad uzņēmuma peļņa bija 304 489 eiro.

SIA "Tertra Pak" dibināta 1991.gadā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 21 300 eiro. "Tetra Pak" pilnībā pieder Nīderlandē reģistrētajai kompānijai "Tetra Laval Holdings BV".