Kā prasmīgi izveidot biznesa plānu?

Elīna Dlohi, "SEB bankas" Mazo un vidējo uzņēmumu segmenta vadītāja
biznesa-plans.jpg

Lai gan vairumā gadījumu biznesa plānus uzņēmēji raksta priekš investoriem, bankas, potenciālajiem partneriem vai kādai atbalsta iestādei, patiesībā biznesa plāns visvērtīgākais ir sev pašam. Kā prasmīgi uzrakstīt biznesa plānu un izvairīties no dažādām kļūdām tā tapšanas laikā, stāsta SEB bankas Mazo un vidējo uzņēmumu segmenta vadītāja Elīna Dlohi.

Kāpēc biznesa plāns ir nepieciešams? Vai nepietiek tikai ar biznesa ideju?

Jaunajiem uzņēmējiem nereti šķiet, ka pietiek ar biznesa ideju, kas ir ienākusi prātā. Kamēr viņi metas šo ideju īstenot, biznesa plāns paliek otrajā plānā kā neskaitāmas lapaspuses biezs dokumentu, ar kuru savā laikā tikām iepazīstināti augstskolās un kas ir nepieciešams tikai bankai. 

Bet tā tas nav – labs biznesa plāns palīdz uzņēmējiem ne tikai koncentrēties uz konkrētiem soļiem, kas nepieciešami, lai biznesa idejas gūtu panākumus, bet arī palīdz sasniegt īstermiņa un ilgtermiņa mērķus. 

Kā reiz teicis Bendžamins Franklins – izvairoties no plānošanas, jūs plānojat savu neveiksmi (if you fail to plan, you are planning to fail – angļu val.). 

Biznesa plāns visvairāk ir nepieciešams pašam uzņēmējam, lai tas pats spētu izvērtēt uzņēmuma stiprās un vājās puses, pārliecinātos par savas idejas dzīvotspēju un saprastu turpmākos soļus. Un noteikti nevajag baidīties koriģēt plānu.

Svarīgi, ka biznesa plāns ir rakstiskā veidā. Tas, kas ir mūsu galvā, nav tas pats, kas uz papīra. Visbiežāk tikai uzrakstītas lietas tiek reāli paveiktas. 

Kas ir galvenās biznesa plāna sastāvdaļas?

Biznesa plānam jābūt skaidram, viegli lasāmam un saprotamam. Vēlams, ka uzņēmējs pats gatavo šo biznesa plānu, nevis lūdz to paveikt kādam konsultāciju uzņēmumam. 

Iespējams izdalīt šādas biznesa plāna sastāvdaļas:

Mērķis. Ko, kur un kā jūs plāno darīt? Kāda ir jūsu īpašā “odziņa”, lai klienti vērstos tieši pie jums?

Informācija par produktu vai pakalpojumu. Kas tas ir? Kādu klienta problēmu tas risina? Kā tas atšķiras no esošajiem risinājumiem? Kas tajā ir unikāls vai inovatīvs? Kādā izstrādes posmā atrodas? Turklāt uzņēmumam vērts domāt arī par biznesa ietekmi uz vidi. Lai gan ilgtspējas jautājums šodien vēl nav neviena biznesa plāna veidnes obligāta sastāvdaļa, tā ir neizbēgama nākotne, par kuru mums jāsāk domāt jau šodien.

Tirgus izpēte. Kas ir mērķa klients? Kāds ir potenciālais tirgus? Kādi ir šķēršļi ienākšanai tirgū, kā plānots tos pārvarēt? Kas ir konkurenti? Kādas ir viņu stiprās un vājās puses? Kāds ir eksporta potenciāls? Šī sadaļa palīdzēs ātri saprast, vai ir jēga turpināt rakstīt biznesa plānu. Citiem vārdiem sakot – vai uzņēmums ir pietiekami diferencēts, lai gūtu apgrozījumu un peļņu. Mēs redzam, ka bieži vien daudzi jaunuzņēmumi ir tik ļoti pieķērušies idejai mainīt savu pasauli un pat nedomā par konkurentiem.

Mārketinga stratēģija. Šeit noteikti jādomā par to, kā uzņēmējs vēlas izcelties tirgū un kā mārketings to var veicināt. Svarīgs ir arī mārketinga budžets. Šeit liktu uzsvaru uz sociālajiem tīkliem – liela daļa mārketinga notiek tieši tur.

Risku analīze. Noteikti ir jāizvērtē visi riski, kā arī iespēju robežās jāapzina to risinājumi. Piemēram, ja uzņēmējs zina, ka mārketings vai tiesības nav viņa stiprā puse, tad ir vērts to aprakstīt riska analīzes nodaļā.

Naudas plūsma. Jāsaprot, ka sākumā izdevumi būs lielāki nekā ienākumi. Cik ir fiksētas izmaksas? Vai ir pieejami pašu resursi, vai plānots ņemt aizdevumu? Vienam no pirmajiem jautājumiem noteikti vajadzētu būt, vai mana vēlme būt X vietā X gadā vispār ir reāla? Tālāk skaitļiem jāpievieno scenāriju analīze, proti, plānotā darbība jāizspēlē cauri dažādiem scenārijiem. Kas notiek, ja es pārdodu savu pakalpojumu vai produktu par 10% mazāk (negatīvs) vai trīs reizes vairāk (pozitīvs)? Kas notiks, ja elektrība kļūs par 100% dārgāka? Vai uzņēmums šajos scenārijos ir gatavs turpināt darbību?

Cik būtisks bankai ir biznesa plāns? 

No bankas perspektīvas skatoties, biznesa plāns (pieteikums) ar ietvertu naudas plūsmu, ir vissvarīgākais dokuments. Tāpēc arī uzsveram tā nepieciešamību. Lai banka spētu izvērtēt konkrētā gadījuma maksātspēju, tai ir nepieciešams pārliecināties par uzņēmuma gatavību startēt konkrētajā nišā. Vai ir ņemti vērā riski, veikta izpēte utt.

Kādas ir biznesa plāna galvenās kļūdas?

Maldīgs ir uzskats, ka biznesa plāns tiek rakstīts nevis sev, bet gan kādai iestādei, piemēram, bankai. Ar šādu pieeju rakstītiem biznesa plāniem uzņēmēji pieiet formāli jeb “ķeksīša pēc”. Rodas arī situācijas, kad biznesa plānā apraksta nevis reālo situāciju, bet to, ko uzņēmēja ieskatā gribēs dzirdēt banka. Šādā gadījuma apmānīs tikai pats sevi. 

Nereti biznesa plānā jau pirmajā uzņēmuma darbības gadā tiek ieplānota peļņa. Lai gan šādi gadījumi notiek, tie ir samērā reti. Tāpat uzņēmēji mēdz pārāk optimistiski novērtēt ienākumus un izdevumus, tāpēc jāmin konkrētas fiksētās izmaksas. Uzmanība jāpievērš arī makronovērtējumam, jo, piemēram, šobrīd inflācijā cilvēki atsakās no luksusa lietām un vairs bieži neiet uz restorāniem.

Biznesa plānos bieži iztrūkst pietiekama tirgus analīze, konkurenti, sezonalitāte. Piemēram, reāls gadījums ar restorānu Pierīgā, kura mērķis bija iegūt pastāvīgu klientu loku, taču drīz vien nācies slēgt durvis, jo klienti pēc pirmā apmeklējuma vairs nav atgriezušies. Ja iepriekš ir aptaujāta tikai ģimene un draugi, kuri parasti būs pozitīvi noskaņoti pret jauno ideju, tad var rasties pārāk rožains priekšstats par tirgu, kurā visi ļoti gaida jaunā uzņēmēja preci vai pakalpojumu. 

Dažkārt uzņēmēji mēdz nepareizi novērtētas priekšrocības. Piemēram, ja potenciālais klients ir lojāls konkurentam, tad nebūs tā, ka jūs atvērsiet savu veikalu un visi nāks uzreiz pie jums. Kāda ir jūsu īpašā “odziņa”? Jāmēģina saprast vai ideja nav novecojusi – atcerieties laikus ar kendama veikaliem uz gandrīz katra stūra? Nebūtu gudri šobrīd atvērt tādu veikalu.  

Kur smelties informāciju un iedvesmu?

Gan latviešu, gan angļu valoda ir dažādi palīgmateriāli, kā veidot biznesa plānu. Piemēram:

  • startdesign.lv – vērtīga informācija par dizaina domāšanu, kas fokusējas uz risinājumu veidošanu klientu vajadzībām un vēlmēm.
  • canvanizer.com – vizuāls materiāli un veidnes, kas palīdzēs soli pa solim sagatavot savu biznesa ideju.
  • eakademija.lv – bezmaksas tālmācība uzņēmējdarbībā, kā arī iespēja piedalīties vērtīgos semināros un darbnīcās.

Esiet drosmīgi, turiet acis un ausis vaļā – apkārt ir daudz lielisku atbalsta iespēju, tāpēc izmantojiet tās!