Ienākt

Tirdzniecība

Apģērbi, apavi un piederumi Atpūtai, sportam un tūrismam
Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai Industriālā tehnika
Internetveikali, netiešā tirdzniecība Mājai un dārzam
Parfimērija un kosmētika Pārtika un dzērieni

Panākumi un neveiksmes

Tendence

Nozares panākumi

Pārtika ārkārtējā situācijā pietika visiem

Stājoties spēkā ārkārtējai situācijai, mazumtirgotāju izaicinājums bija nodrošināt pārtikas pieejamību visos veikalos. Ārkārtējā situācijā mazumtirgotāji atklāja, ka no veikalu plauktiem raitāk pazuda pārtika ar ilgāku derīguma termiņu, savukārt iepirkuma grozā lielu daļu veidoja arī svaigā pārtika. Ieilgstot ārkārtējai situācijai, Latvijā mazumtirgotāju tīkli nodrošināja visus pārtikas produktus, kā arī aizķeršanās ar pārtikas piegādātājiem bija maza.

Nozares neveiksmes

Tirdzniecības centri tukši

Līdz ar ārkārtējās situācijas spēkā stāšanos un Covid-19 izplatības ierobežojumiem pulcēšanās Latvijas tirdzniecības centru apmeklējums būtiski samazinājās. Apmeklējuma kritumu veicināja ne tikai Covid-19 izplatības ierobežojumi, bet arī nomnieku darbības pārtraukšana uz noteiktu laiku vai pilnībā. Sākotnēji darbības rezultāti kritās ļoti strauji, bet pēc ārkārtējās situācijas darbības rezultāti atgriezušies iepriekšējā līmenī.

 

Nozares fakti

Izaicinājumi un atbalsts

Pārtikas piegādes uz mājām prasīja papildspēkus

Mazumtirgotāji ārkārtējā situācijā saskatīja iespēju paplašināt mājas piegādes segmentu, jo pasūtījumu skaits uz mājām pieauga vairākas reizes. Līdz ar pieprasījuma pieaugumu, mazumtirgotājiem nācās pāriet uz diennakts piegādes grafiku, kā arī vērt papildu “drive-in” pasūtījuma saņemšanas punktus. Tāpat pircēju pieprasījums bija tik liels, ka pasūtījumu ar piegādi uz mājām varēja saņemt nedēļu pēc pasūtījuma veikšanas. Ārkārtējā situācija mainīja pircēju paradumus – pircēji vairāk novērtēja digitālās iespējas. Mājas piegādes segmenta paplašināšanās pieprasīja īsā laikā pieņemt jaunus darbiniekus, kas būtu gatavi uzreiz sākt darbu. Līdzīga situācija bija arī mājas piegādes uzņēmumiem. Pēc ārkārtējās situācijas pieprasījums pārtikas iegādei internetā stabilizējies.

Veikalu darbinieki maskās, cimdos un ar dezinfekcijas līdzekli

Lai Covid-19 pandēmijas laikā samazinātu saslimstību, veikalos, īpaši lielajos veikalu tīklos un tirdzniecības centros, visiem darbiniekiem tika nodrošinātas sejas maskas, sejas vairogi, vienreizlietojamie gumijas cimdi. Tāpat kasieriem tika nodrošināta caurspīdīga plastmasas barjera un veikalos tika atzīmētas divu metru distances. Arī pēc ārkārtējās situācijas veikalos saglabājušās divu metru atzīmes un nepieciešamie inventāri darbinieku un pircēju drošībai. Piemēram, “Maxima Latvija” Covid-19 izplatības ierobežošanai investējuši apmēram pusmiljonu.



TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2019. gada apgrozījuma

Tabulā atspoguļoti sekojoši Tirdzniecība rādītāji par 2019 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2018 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir Uralkali Trading, SIA, RIMI LATVIA, SIA, MAXIMA Latvija, SIA, Sanitex, SIA, Samsung Electronics Baltics, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Apģērbi, apavi un piederumi, Atpūtai, sportam un tūrismam, Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai, Industriālā tehnika, Internetveikali, netiešā tirdzniecība

Nosaukums   Nozare 2019. g. neto apgrozījums,
tūkst. EUR
Apgrozījuma izmaiņas,
pret 2018. g., %
2019. g. peļņa,
tūkst. EUR
Rentabilitāte Darbinieku skaits
1. Uralkali Trading, SIA
K.Valdemāra 62, Rīga, LV-1013 T. 67152055
Tirdzniecības starpnieki 1 912 656 -1.63 31 298 1.64% 53
2. RIMI LATVIA, SIA
A.Deglava 161, Rīga, LV-1021 T. 67045409
Pārtikas tirdzniecība 917 201 2.63 33 160 3.62% 5813
3. MAXIMA Latvija, SIA
Maskavas 257, TC ''Akropole'', Rīga, LV-1019 T. 67892100
Pārtikas tirdzniecība 836 727 7.74 27 496 3.29% 7425
4. Sanitex, SIA
Rāmava, Liepu aleja 4, Ķekavas p., Ķekavas n., LV-2111 T. 67048400
Saimniecības preču vairumtirdzniecība 376 080 10.4 2 110 0.56% 681
5. Samsung Electronics Baltics, SIA
Duntes 6, Rīga, LV-1013 T. 80007267
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 350 051 12.16 7 368 2.10% 59
6. LENOKA, SIA
Krustpils 12, Rīga, LV-1073 T. 67775959
Pārtikas tirdzniecība 168 591 3.89 1 496 0.89% 2445
7. FIRMA MADARA 89, SIA
Baznīcas laukums 2, Smiltene, Smiltenes n., LV-4729 T. 64772812
Pārtikas tirdzniecība 150 937 18.12 11 935 7.91% 1774
8. Pernod Ricard Eastern Europe Operations, SIA
Dzelzavas 117, Rīga, LV-1021 T. 67815277
Alkoholiskie dzērieni: vairumtirdzniecība 123 440 0 1 341 1.09% 11
Atšķirīgs pārskata periods no 01.07.2019 līdz 30.06.2020
9. AMBER DISTRIBUTION LATVIA, SIA
Dreiliņi, Noliktavu 11, Stopiņu n., LV-2130 T. 67880433
Alkoholiskie dzērieni: vairumtirdzniecība 123 424 8.23 4 388 3.56% 91
10. Green Trace, SIA
Cēsu 31 k.3, Rīga, LV-1012 T. 67319183
Sadzīves tehnikas vairumtirdzniecība 110 438 -24.07 4 457 4.04% 4

Viedokļi

Noris Krūzītis
Autors: Noris Krūzītis

Izmaiņas nodokļu politikā sadārdzinās vietējo pārtiku

Aizvadītais pusgads pārtikas mazumtirgotājiem bijis ļoti spraigs. Sākot jau ar martu, kad tika ieviestas higiēnas prasības sakarā ar Covid-19 ierobežojumiem, pārtikas mazumtirdzniecība bija nozare, uz kuru tas attiecās visaugstākajā mērā. Protams, ļoti svarīga bija arī savu darbinieku drošība, kam netika taupīti resursi. Rezultātā tieši pārtikas mazumtirdzniecības nozarē nebija Covid-19 inficējušies. Ir arī pozitīvi aspekti, piemēram, pieņemot lēmumus par ierobežojumiem pārtikas lasīt tālāk

Henriks Danusēvičs
Autors: Henriks Danusēvičs

Vietējiem ražotājiem jāmaina cenu politika

Lai celtu konkurētspēju vietējā tirgū un samazinātu izmaksas importa preču un produktu iegādei, tirgotāji aicina vietējos pārtikas un nepārtikas ražotājus mainīt cenu politiku. Pircējs par preci un produktu “balso ar maku”, tāpēc, lai celtu vietējo ražotāju atpazīstamību un palielinātu sortimentu tirgotāju piedāvājumā, vietējie ražotāji būs spiesti samazināt cenas. Ņemot vērā, ka bija Covid-19 pandēmijas pārvietošanās ierobežojumi un cilvēkiem bija vēlme vairāk izvairīties no publiskām vietām lasīt tālāk