|
Nozares panākumi
Pārtika ārkārtējā situācijā pietika visiem Stājoties spēkā ārkārtējai situācijai, mazumtirgotāju izaicinājums bija nodrošināt pārtikas pieejamību visos veikalos. Ārkārtējā situācijā mazumtirgotāji atklāja, ka no veikalu plauktiem raitāk pazuda pārtika ar ilgāku derīguma termiņu, savukārt iepirkuma grozā lielu daļu veidoja arī svaigā pārtika. Ieilgstot ārkārtējai situācijai, Latvijā mazumtirgotāju tīkli nodrošināja visus pārtikas produktus, kā arī aizķeršanās ar pārtikas piegādātājiem bija maza.
Nozares neveiksmes
Tirdzniecības centri tukši Līdz ar ārkārtējās situācijas spēkā stāšanos un Covid-19 izplatības ierobežojumiem pulcēšanās Latvijas tirdzniecības centru apmeklējums būtiski samazinājās. Apmeklējuma kritumu veicināja ne tikai Covid-19 izplatības ierobežojumi, bet arī nomnieku darbības pārtraukšana uz noteiktu laiku vai pilnībā. Sākotnēji darbības rezultāti kritās ļoti strauji, bet pēc ārkārtējās situācijas darbības rezultāti atgriezušies iepriekšējā līmenī.
|
|
|
|
|
|
Pārtikas piegādes uz mājām prasīja papildspēkus
Mazumtirgotāji ārkārtējā situācijā saskatīja iespēju paplašināt mājas piegādes segmentu, jo pasūtījumu skaits uz mājām pieauga vairākas reizes. Līdz ar pieprasījuma pieaugumu, mazumtirgotājiem nācās pāriet uz diennakts piegādes grafiku, kā arī vērt papildu “drive-in” pasūtījuma saņemšanas punktus. Tāpat pircēju pieprasījums bija tik liels, ka pasūtījumu ar piegādi uz mājām varēja saņemt nedēļu pēc pasūtījuma veikšanas.
Ārkārtējā situācija mainīja pircēju paradumus – pircēji vairāk novērtēja digitālās iespējas. Mājas piegādes segmenta paplašināšanās pieprasīja īsā laikā pieņemt jaunus darbiniekus, kas būtu gatavi uzreiz sākt darbu. Līdzīga situācija bija arī mājas piegādes uzņēmumiem. Pēc ārkārtējās situācijas pieprasījums pārtikas iegādei internetā stabilizējies.
Veikalu darbinieki maskās, cimdos un ar dezinfekcijas līdzekli
Lai Covid-19 pandēmijas laikā samazinātu saslimstību, veikalos, īpaši lielajos veikalu tīklos un tirdzniecības centros, visiem darbiniekiem tika nodrošinātas sejas maskas, sejas vairogi, vienreizlietojamie gumijas cimdi. Tāpat kasieriem tika nodrošināta caurspīdīga plastmasas barjera un veikalos tika atzīmētas divu metru distances. Arī pēc ārkārtējās situācijas veikalos saglabājušās divu metru atzīmes un nepieciešamie inventāri darbinieku un pircēju drošībai. Piemēram, “Maxima Latvija” Covid-19 izplatības ierobežošanai investējuši apmēram pusmiljonu.
|
Tabulā atspoguļoti sekojoši Tirdzniecība rādītāji par 2019 gadu - neto apgrozījums (tūkst., EUR), apgrozījuma izmaiņas pret 2018 gadu procnetos, peļņa (tūkst., EUR), rentabilitāte un darbinieku skaits
lielākie uzņēmumi pēc apgrozījuma ir Uralkali Trading, SIA, RIMI LATVIA, SIA, MAXIMA Latvija, SIA, Sanitex, SIA, Samsung Electronics Baltics, SIA. Industrijas nozares ir sekojošas: Apģērbi, apavi un piederumi, Atpūtai, sportam un tūrismam, Iekārtas un piederumi birojam un ražošanai, Industriālā tehnika, Internetveikali, netiešā tirdzniecība
Autors: Noris Krūzītis
Aizvadītais pusgads pārtikas mazumtirgotājiem bijis ļoti spraigs. Sākot jau ar martu, kad tika ieviestas higiēnas prasības sakarā ar Covid-19 ierobežojumiem, pārtikas mazumtirdzniecība bija nozare, uz kuru tas attiecās visaugstākajā mērā. Protams, ļoti svarīga bija arī savu darbinieku drošība, kam netika taupīti resursi. Rezultātā tieši pārtikas mazumtirdzniecības nozarē nebija Covid-19 inficējušies.
Ir arī pozitīvi aspekti, piemēram, pieņemot lēmumus par ierobežojumiem pārtikas lasīt tālāk
Autors: Henriks Danusēvičs
Lai celtu konkurētspēju vietējā tirgū un samazinātu izmaksas importa preču un produktu iegādei, tirgotāji aicina vietējos pārtikas un nepārtikas ražotājus mainīt cenu politiku. Pircējs par preci un produktu “balso ar maku”, tāpēc, lai celtu vietējo ražotāju atpazīstamību un palielinātu sortimentu tirgotāju piedāvājumā, vietējie ražotāji būs spiesti samazināt cenas.
Ņemot vērā, ka bija Covid-19 pandēmijas pārvietošanās ierobežojumi un cilvēkiem bija vēlme vairāk izvairīties no publiskām vietām lasīt tālāk